מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של שהנז רבני

סבתא שהנז והנכדה אביב
סבתא שהנז והנכדה אביב
סבתא שהנז מספרת על חייה לנכדה אביב

סבתא נולדה בתאריך 26 ביולי 1945, בגולפיגאן שבפרס. היא נולדה לזוג הורים ששמם היה אגאגאן ושמסי.  סבתא נולדה שנייה מבין שמונה אחים ואחיות – האחות הגדולה נקראה אחתר – אסתר ואחריה נולדה סבתא. לאח השלישי קראו בארוז – אברם. האחות הרביעית נקראת מהנז – עליזה. האחות החמישית נקראת שהלא – שולה. האח השישי נקרא בהזאד – איציק, האח השביעי נקרא בהראם – יעקוב, והאח הכי קטן נקרא בהנם – דודו.

הלימודים של סבתא

סבתא למדה בבית ספר יהודי שנקרא גנג'י דאנש ופרושו הוא: אוצר לימודים. בבית הספר למדנו כל יום עברית בתור תוספת ללימודים, למדנו גם צרפתית ומוזיקה. בכל כיתה היינו 30 תלמידים בנים עם בנות ביחד.

בתקופה שלי לא היה גן ילדים ובמקום גן ילדים היינו יושבים עם תלמידי כיתות "א". בתור ילדה בבית ספר הייתי תלמידה מאוד חרוצה שמשקיעה בלימודים, ועוזרת לתלמידים משכבות גבוהות יותר.

הייתה לי בת דוד שהייתה איתי באותה כיתה, בפורים המורה שאלה מי נתן משלוח מנות אני הרמתי יד כמו רוב הכיתה ואמרתי "אבא שלי נתן לבת הדודה שלי בדים בתור מתנה לחג… " . בת הדוד כעסה על דברי וקנאה בי על חוכמתי … וסיפרה לאימא שלה על מה שקרה. באותו היום אימא שלי ואימא של בת הדוד רבו ובעקבות הריב אימא שלי השאירה אותי כיתה עד שבת הדוד תעלה לכיתה ח'. בת הדוד לא עלתה כיתה אלא נשארה שלוש שנים בכיתה ז'…. ואני הפסקתי ללמוד למרות שהיה לי את הידע …

פרדה מיגולפיגאן

שלוש שנים אחרי הפסקת לימודי נסעתי עם אבי לעיר הבירה טהרן. אבי עבד בחנות בדים ואני עבדתי במפעל לסריגים – "טריקו מהטב". רוב העובדים היו מוסלמים ואני היחידה שהייתי יהודייה. יום אחד ישבנו במפעל ושמענו ברדיו שהורגים את כל הדתיים המוסלמים ברחוב. בעל הבית לקח מונית עם כל הבנות ואיתי על מנת להחזיר אותנו לבתים שלנו … מכיוון שאני הייתי היהודייה היחידה אז הורידו אותי הראשונה. בדרך ראינו את כל ההרוגים, את הדם ואת הכובעים של הדתיים על הרצפה מלאי דם.

העלייה לארץ

בדצמבר 63 עלינו לארץ עם מטוס, אל על, לארץ ישראל שכל כך רצינו לעלות אליה. כשירדנו מהמטוס נישקנו את האדמה של ארץ ישראל. העלו אותנו למשאית והעבירו אותנו לכפר סבא, בחושך, בלילה, כשכולם כבר ישנו ולא היו אורות. העבירו אותנו לחדר אחד – 11 אנשים ביחד  ונתנו לנו מזרנים אותם הנחנו על הרצפה. השירותים שלנו היו בחוץ ומשותפים לכל השכנים, כשהיינו רוצים ללכת לשרותים היינו צריכים לדלג מעל כל המשפחה כדי להגיע.

עבודה שלי

כשעליתי לארץ שאלו אותי מה המקצוע שלי אמרתי להם "שאני תופרת" אז נתנו לי עבודה במפעל חוטים. במפעל הכרתי את חמותי, טורן ומפני שידעתי לדבר עברית אז הייתי מתרגמת לכל העולים החדשים מפרסית לעברית.

היכרות שלי עם בעלי וחתונתי

חמתי ספרה לבן שלה עלי. הוא ישב בתחנת אוטובוס שבה הייתי עוברת כדי לראות אותי. אחרי עשרה חודשים של הכרות התחתנו. לבעלי קוראים אברהם. התארסנו בבית שלי שכבר היה בשכונת יוספטל בכפר סבא. בחתונה אני וכל המשפחה הכנו את האוכל ליותר מ – 200 אנשים. החתונה שלי הייתה בבית של דוד שלי בשכונת ותיקים בכפר סבא.

לינק לסרטון של סבתא שהנז:

הזוית האישית

סיפורה של שהנז רבני תועד במסגרת מפגשי תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

עלייה לארץ ישראל
עלייה, או עלייה לארץ ישראל, הוא מונח מרכזי בהווייה היהודית ובציונות, המציין את הגעתם של יהודים אל ארץ ישראל לגור בה.

ציטוטים

”בתור ילדה בביה"ס הייתי תלמידה חרוצה שמשקיעה בלימודים, ועוזרת לתלמידים משכבות גבוהות יותר“

הקשר הרב דורי