מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תלמידה יהודייה בבית ספר נוצרי

תמונה עם הנכד.
זו תמונה שצולמה בחתונתי.
הסיפור של רחל תורגמן

רקע: הפצצות חיל האוויר האיטלקי על חיפה

סיפורי קרה במלחמת העולם השנייה. האיטלקים הפגיזו את בתי הזיקוק בחיפה. אלו היו הפצצות חיל האוויר האיטלקי על חיפה. בית הוריי היה מול בתי הזיקוק, העשן והחום נכנסו לתוך הבית. לא הייתה לנו ברירה אלא לעזוב את הבית ולעבור לגור בזיכרון יעקב. בבית הספר היחיד במקום לא היה מקום עבורנו, וכך לא למדנו בביה"ס במשך שנתיים.

לאחר שהמלחמה הסתיימה חזרנו לביתנו ורצינו לחזור ללמוד, אך זה לא התאפשר לנו מכיוון שגם שם לא היה מקום. ללא ברירה רשמו אותי ואת אחיי לבית ספר נוצרי. אחיי ואני לא אהבנו ללמוד בבית הספר הנוצרי. אני הייתי היהודייה היחידה בכיתה.

התשלום לביה"ס היה גבוה מאוד ואני הלכתי לחדר שבו נמצאת הקופה כדי לתת את הכסף בעבור ביה"ס. למזלי הרע, בדיוק באותו השבוע נגנבה קופת הכנסייה עם הכסף ומישהי מהתלמידות הנוצריות האשימה אותי, שאני זו שגנבה את הכסף.

הדבר התפשט כאש בשדה קוצים ושמי נהפך לגנבת, למרות שכבר מצאו את הגנבת. לצערי הייתה תלמידה יותר גדולה ממני, יהודייה שמסתבר שהיא הגנבת.

באחד הימים שמעתי את הצלצול שמורה להיכנס לבית הספר, אך החלטתי לא להיכנס לכיתה ולהישאר לשבת על הספסל בחצר. המחנכת שלי ניסתה לשכנע אותי להיכנס לכיתה, אך סירבתי. המורה הבטיחה לי שתדבר עם התלמידות ואני דרשתי שיתנצלו וכך היה.

סיפרתי להוריי מה שקרה בביה"ס, אבי כעס מאוד ולמחרת בא לביה"ס ובכעס הטיח בנזירות איך העזו לקרוא לי גנבת.

הנזירות התנצלו בפני אבי בלי סוף. כאשר שמעתי על עליית הנוער שהגיעו מהשואה ומה שעברו שם, סלחתי להן שתפסו את מקומי בביה"ס בחיפה, והבנתי שאף תלמידה לא הייתה מעזה למרוד כמוני. שמחתי שאני במדינת ישראל ושיכולתי להגיב כמו שהגבתי.

הזוית האישית

אנחנו מאוד נהננו לעשות עבודה זו ולמדנו דברים חדשים שלא ידענו, לדעתי כל הילדים בישראל צריכים לעבור חוויה ציונית זו.

מילון

הפצצות חיל האוויר האיטלקי על חיפה
הפצצות חיל האוויר האיטלקי על חיפה היו ארבע הפצצות מן האוויר שביצע חיל האוויר המלכותי האיטלקי על חיפה וסביבתה ב-1940, במהלך מלחמת העולם השנייה. ויקיפדיה

ציטוטים

”הנזירות התנצלו בפני אבי בלי סוף“

הקשר הרב דורי