מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של פנינה ארוסי

הקבוצה של פנינה
הסודה עם השריון -להגנה מפציעות
סיפור העלייה של פנינה ומשפחתה

הסיפור של פנינה ארוסי:

החיים בצ'כוסלובקיה,  ההורים של פנינה נולדו בצ'כוסלובקיה. כשהם שמעו שקמה מדינת ישראל בשנת 1948 הם החליטו לעלות לישראל.
 
ההורים של פנינה עברו את השואה, אמא שלה הייתה במחנה עבודה במשך שנה, ואבא התגייס לצבא ואחר כך נפל בשבי . עשר שנים הוא היה במלחמה. הסבים והסבתות של שלה נספו בשואה, וגם  הם מכרו את כל מה שהיה להם כדי לעלות לארץ ,הדודים והדודות ברובם נספו .
 
לאבא של פנינה היה בית חרושת לסודה, הבקבוקים היו מתפוצצים והפועלים היו נפצעים. אבא של פנינה המציא "שריון" מברזל  שמגן על הפועלים ושומר שהזכוכיות לא יפצעו אותם.
זיכרונות העלייה לארץ ישראל:
בשנת 1949 הם עלו לארץ ישראל. פנינה הייתה בת שנה ואחיה בן שנתיים וחצי . כשהם הגיעו לארץ ישראל אמא של פנינה רצתה לגור בת"א . הם חיו חודש במלון אבל בגלל שזה עלה מדי הרבה כסף הם עברו לגור ביפו. היה להם ביפו בית חרושת לסודה ,אבל הבקבוקים היו מתפוצצים והפועלים היו נפצעים, אבא של פנינה המציא "שריון" מברזל  שמגן על הפועלים ושומר שהזכוכיות לא יפצעו אותם….אז עוד לא היה ביטוח ….
ביפו גרו הרבה עולים חדשים מבולגריה, מרומניה, ומהונגריה. כאשר ירדו גשמים מרובים כל הרחובות ביפו הוצפו . וגם הבית של פנינה הוצף מים . השכנים הבולגרים שגרו בבניין בקומה ראשונה הזמינו את המשפחה של פנינה לישון אצלם בלילה. הזמינו אותנו לאכול אצלם, כשהגשם פסק המשפחה חזרה הביתה לבדוק את הנזקים .
ביפו היה לונה פארק, וכל המשפחות הלכו לבלות שם עם הילדים שלהם. בשכונה הילדים  שיחקו בגולות גוגואים,תופסת ומחבואים.הילדים בשכונה היו אוספים מכסים של קופסאות סיגריות,וקופסאות גפרורים,והיו משחקים בהם כמו בקלפים… ליד הבית שלהם, היה את אצטדיון הכדורגל בלומפילד ,בשבתות השכונה הייתה הופכת לשוק ממש, המון אנשים היו מגיעים לשם לרובם לא היה כסף כדי לקנות כרטיסים, הם היו מטפסים על קירות המגרש, על גגות הבתים, אפילו על עצים, כדי לראות את המשחק… השוטרים הפרשים שהיו רכובים על סוסים ,ניסו למשוך את האנשים שניסו להתפלח למשחק, לפעמים הם הצליחו ,לפעמים דווקא המתפלחים הצליחו!
פעם קראו לשכונה שבה המשפחה של פנינה גרה קראו "בסה", כמו למגרש הכדורגל בערבית משמעות השם היא ביצה, אחר כך הגדילו את מגרש הכדורגל וכיום הוא נקרא  איצטדיון "בלומפילד".
 
פנינה עבדה כגננת במשך 35 שנים, בשנים האחרונות היא מרצה בבתי אבות ובמועדוני גימלאים  בנושאי אמנות ויהדות, ובנוסף היא מתנדבת בשימור אתרים.   

מילון

איצטדיון בלומפילד
מגרש כדורגל, אצטדיון כדורגל הממוקם בעיר תל אביב-יפו, בבעלות חברת "היכלי הספורט", תאגיד עירוני של עיריית תל אביב-יפו.שורשיו של אצטדיון בלומפילד באצטדיון באסה, שהיה מגרשה של הפועל תל אביב מאז קום מדינת ישראל. לפני כן שימש האצטדיון קבוצה ערבית בשם שבאב אל עראב

ציטוטים

”מה ההבדל בין ארץ למדינה“

הקשר הרב דורי