מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא שרה

סבתא שרה ונכדה עומר
סבתא שרה בילדותה
סבתא שרה הופצצה על ידי הירדנים

סבתא שרה נולדה בתל אביב ביום חורפי וקר בדצמבר 1951, בבית חולים "הקריה" בתל אביב, שבנייתו הסתיימה תקופה קצרה לפני כן.

תמונה 1

תל אביב של שנות ה-50 הייתה שונה מתל אביב של היום. היו מעט מכוניות, לא היו בניינים גבוהים. לא היה טלפון בכל דירה; היו טלפונים ציבוריים שהופעלו על ידי אסימונים שהיום כבר לא קיימים.

הרחוב היה מגרש המשחקים של הילדים, הם שיחקו בתופסת, מחבואים, מחניים, שבע אבנים, קלאס, חבל קפיצה, דודה. כמובן שלא הייתה טלוויזיה היה רק רדיו, וכשסבתא הייתה בת 11 המציאו את הטרנזיסטור שזה רדיו ניד. היה פטפון ותקליטים וכך היו שומעים שירים.

כשסבתא שרה הייתה בכיתה י',בשנת 1967, המצב הביטחוני בצפון המדינה היה קשה ביותר. הירדנים והסורים הפגיזו בלי הפסקה את הקיבוצים והמושבים. במשרד החינוך העבירו הנחיה שתלמידי כיתות י' יצאו "לשרות לאומי". המשמעות הייתה שתלמידי כיתות י' יצאו שבוע לקיבוצים בצפון הארץ ויעזרו בחקלאות, במטבח ובגני הילדים.

הכיתה של סבתא שרה יצאה לקיבוץ מעוז חיים. קיבוץ מעוז חיים הנמצא מדרום לכינרת, בצפון הבקעה על גבול ישראל ירדן וסוריה, סבל מהפגזות בלתי פוסקות מצד הירדנים במשך שלוש שנים מ 1967 עד 1970. תפקיד התלמידים שהגיעו לקיבוץ היה להקל על תושבי הקיבוץ. הכיתה של סבתא עזרה בחקלאות בשטחי המטע של הקיבוץ.

ביום השלישי לשהייתם בקיבוץ, באמצע היום כאשר התלמידים היו בשדות, הירדנים התחילו להפגיז את הקיבוץ. כתוצאה מההפגזה נפגעו מספר מבנים בקיבוץ ונפצעו מספר אנשים. התלמידים, כולל סבתא שרה, נבהלו והתחילו לבכות. הם נשכבו על האדמה וכיסו את הראש עם הידיים. לאחר כשעה בערך הגיעו אוטובוסים לשדות של מעוז חיים ואספו את התלמידים בחזרה לת"א.

ההורים המודאגים של התלמידים חיכו להם בשער בית הספר וקיבלו את פניהם בחיבוקים ובנשיקות. בחמישה ביוני 1967 פרצה מלחמת ששת הימים בין ישראל למצרים סוריה וירדן, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודן, תוניסיה, מרוקו ואלגיריה.

המלחמה נמשכה שישה ימים בלבד והסתימה בניצחון מוחלט של ישראל. ישראל כבשה את רצועת עזה ואת סיני ממצרים, את יהודה ושומרון כולל מזרח ירושלים והכותל מירדן, ואת רמת הגולן מסוריה. מצרים ירדן וסוריה התקשו לקבל את ההפסד במלחמה ומשנת 1967 ועד 1970 נלחמו נגד ישראל במלחמת התשה- שבמהלך המלחמה ירדן וסוריה הפגיזו ישובים ישראלים, וממצרים יצאו חוליות שערכו פשיטות ופוצצו עמדות ישראליות על תעלת סואץ.

הזוית האישית

עומר: היה לי מאוד כיף. הפעילות עם סבתא והסיפור של סבתא היו מעניינים מאוד.

מילון

שירות לאומי
המשמעות הייתה שתלמידי כיתות י' יצאו שבוע לקיבוצים בצפון הארץ ויעזרו בחקלאות במטבח ובגני הילדים

ציטוטים

”בחמישה ביוני 1967 פרצה מלחמת ששת הימים בין ישראל למצרים סוריה וירדן “

הקשר הרב דורי