מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא שלי

מפגש עם סבתא וסבא בבית התפוצות
בגינה בבית בקבול
סיפור ילדותה העליה שלה לארץ משפחתה וחגים

סבתא מרים תמיר לשעבר מרים יצחקוב הנקראת בשם חיבה-מירי ששמה נילקח מהתנ"ך, אחותו של משה מהתנ"ך.

סבתא מרים נולדה בעיר קבול, עיר הבירה של אפגניסטן, מרים נולדה בתאריך- 24.6.1947.

סבתא מרים עלתה יחד עם משפחתה בגלל הוריה שרצו לעשות עליה, עלתה לארץ בגיל 8 בדרך בלתי לגאלית מקבול. הגיעו ארצה בשנת 1954 נחתו בשדה התעופה בלוד ומשם לקחו אותם לשער העליה בחיפה,המדינה בחרה להם את מקום המגורים.

סבתי גדלה ברמת גן, כילדה היא חוותה התרגשות כשהיא באה לקחת עם משפחתה את סבתא שלה שלא הכירה אותה משדה התעופה.

סבתא גדלה בצריף קטן שמסביב לצריף היה לול תרנגולות בו הייתה מאכילה את התרנגולות, לסבתי היה ספר זיכרונות שנעלם אחרי כמה שנים, מתחביביה בתור ילדה היה לאסוף תמונות של שחקנים מפורסמים להדביק אותם על מחברת ולעשות אלבום.

סבתי התחנכה בבית דתי ומסורתי, כך שכל ארוחות שישי בביתה היה כיף בשבילה שסבא שלה היה עושה צחוקים ומברך את השבת,ואוכל טעים של אמא שלה.

סבתא מירי הייתה ספרית ומקצוע זה נרכש בארץ, אחותה הגדולה המליצה לה על מקצוע זה והיא הסתדרה איתו טוב, היא עבדה 20 שנה בתור ספרית ומקצוע זה לא מלווה אותה עד היום.

אמא של סבתי הייתה אחות במקצוע, היא ברחה לקבול מכיוון שרדפו אחריה רוסים, בקבול גם הכירה את אבא של סבתא שלי והם התחתנו.

אבא של סבתי היה איש חכם,ידע שבע שפות, היה ראש העיר של קבול ועזר ליהודים לעלות לארץ.

לסבתא שלי היה אחים ואחיות וכולם עזרו לאמא שלה לפרנס את הבית בגלל שאת אבא שלה תפסו והכניסו לבית כלא כי הלשינו עליו שעזר ליהודים לעלות לארץ.

סבתא שלי וסבא שלי הכירו דרך אחות של סבתא שלי ואח של סבא שלי והתחתנו בשנת 1966.

סבתי מספרת לי על כך שכרגע אין במשפחתנו חגים מיוחדים או אירועים מיוחדים, אבל סיפרה לי שאצלה במשפחה בכל יום כיפור היו הולכים לבית הכנסת וצמים, בימי שישי היו מקבלים ממתקים לכבוד כניסת השבת.

סבתא שלי מספרת שפעם היו חוגגים עם סבתא וסבא שלה והיום עם הנכדים,החגים האהובים עליה הם: פסח וראש השנה מכיוון שאהבה לנקות בחגים אלה ואת הטוהר.

הילדים של סבתא שלי גרו איתם בעיר ועברו איתם לקיבוץ, שמם של הילדים הוא: אילן, הבן הבכור שנולד ב-1967 הבן השני אלון שנולד ב-1969 והבן השלישי אורן שנולד ב-1973. הבת הרביעית אלה שנולדה ב-1983.

הזוית האישית

היה לי מאוד כיף לשמוע דברים שקרו לסבתא שלי פעם בתור ילדה ונהניתי לעבוד איתה, אני מאחלת לסבתי שתמשיך לשתף איתי פעולה בעבודות ושתתמוך בי ותעזור לי שקשה לי וששמחת החיים שלה תימשך תמיד.

מילון

צ'יטוי
מה שלומך

ציטוטים

”אם תשקיעי במה שאת עושה בסוף תצליחי“

הקשר הרב דורי