מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא רותי

סבתא ויובל בספרית בית הספר במפגש הראשון
סבתא רותי על שער עיתון במחנה
משפחה ישראלית

שמי הוא רותי. הורי נתנו לי שם תנכ"י כי מצא חן בענייהם הסיפור התנכ"י של רות. שם משפחתי הוא אמיר, אך זהו שם מעוברת. שם נשואיי הוא בהט. שם זה עוברת מבליגרוצקי, כי יצאנו לשליחות והיינו צריכים לצאת עם שם עברי.

נולדתי בפלשתינה לפני קום המדינה, בשנת 1944. אני הבת הבכורה ויש לי אח צעיר ששמו יוסי. הרגשתי גדולה שנולד אחי הצעיר. גדלתי ברמת גן בדירה בת שני חדרים, גרנו שם חמש נפשות: בת דודתי רחל ששרדה את השואה בצרפת עברה להתגורר איתנו. גדלתי בשכונה שסביבה פרדסים וחולות.

כשמלאו לי 12 שנים-בת מצווה קיבלתי לראשונה שעון ואופניים. זו הייתה התרגשות גדולה! באותו ערב הייתה פעולה של הצופים (שבט רמת גן) שלאחריה הלכנו לאכול פלאפל ובתוך כל ההמולה ניגנב לי השעון. הצער היה רב ובכיתי הרבה.

בילדותי אהבתי לשחק קלאס, אהבתי לטייל, אהבתי מוזיקה וניגנתי בפסנתר. המאכלים שזכורים לי מבית אמי הם חמיצת חמציץ, עוגת תותים עם ג'לי בטעם תות, ושניצל. שירי הילדות שלי הם שירים רוסיים שתורגמו לעברית. היינו משחקים בקלאס, מחבואים, חמש אבנים וסבתא סורגת.

בגן הילדים הייתי בגן אימהות עובדות (היום נקרא נעמ"ת) ואני בקשר עם ילד מהגן עד היום. בבית הספר היסודי למדתי ברמת גן, בבית ספר יהלום ובתיכון בכפר הירוק. כשהייתי בת 17 נפטרה סבתי. זה האירוע הכי עצוב שעברתי בגיל ההתבגרות.

אני אחות במקצועי. התחלתי את עבודתי בתל השומר ותחום ההתמחות שלי הוא אולטראסאונד בגניקולוגיה ומיילדות.

בצבא, שירתתי בחטיבת הצנחנים ועברתי קורס צניחה. במלחמת ששת הימים שירתתי במילואים במסגרת חטיבת הצנחנים .

במהלך חיי, גרתי בלונדון חמש שנים, באתיופיה חמש שנים, ובאוסטרליה ארבע שנים – וכל זאת במסגרת שרות המדינה. נישאתי בשנת 1966, הייתי בת 22. את בעלי הכרתי בלונדון, הוא היה שם בשליחות המדינה.

אני כיום בפנסיה. את יום הולדתי אני חוגגת בדרך כלל בחוג המשפחה בארוחת ערב חגיגית. ילדי ונכדי חיים בארץ יש לי שתי בנות מקסימות נכדה ונכד אהובים עד אין קץ. הקשר הדוק מאוד ומתראים הרבה. המשפחה שלנו נפגשת בכל יום שישי ובימי חג. אנחנו משפחה שמקיימת מסורת יהודית. כיום אני עוזרת עם הנכדים בהסעות, הולכת להצגות, סרטים, מטיילת, מארחת ונהנית מהחיים.

הזוית האישית

יובל: היה לי כיף להיפגש עם סבתא ולשמוע את הילדות שלה. נהניתי שהייתה לי שעה עם סבתא שזה רק אני והיא. סבתא רותי: נהניתי מאוד לעשות עם יובל את התכנית. שמחתי מאוד לספר לה על ילדותי והכי כיף היה להיות ביחד.

מילון

נעמ"ת
תנועת נשים עובדות ומתנדבות

ציטוטים

”הייתי בחטיבת הצנחנים ועברתי קורס צניחה. במלחמת ששת הימים שרתי במילואים במסגרת חטיבת הצנחנים.“

הקשר הרב דורי