מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא כוכבה והנכד תמיר

סבתא ואני
סבתא שלי כוכבא וסבתא שלה שימחה
נושאים מרכזיים בסיפור מעברה והשכונה שלי

סבתא כוכבה מספרת לנכד תמיר:
 
העלייה לישראל למעברה
איך שברחנו ממרוקו והגענו לישראל לקחו אותנו למעברת פרדס חנה, שם היינו חצי שנה. לאחר מכן העבירו אותנו למעברת ראשון לציון למשך שנתיים וחצי.
החיים במעברה לא היו קלים, האוכל ניתן במידה בעזרת תלושים שקיבלנו מהסוכנות היהודית, בקיץ היה חם מאוד באוהל ולא היו מאווררים,בחורף היה קר מאוד, ושנה אחת היו רוחות עזות וגשמים עזים ופשוט האוהל עף. והיינו בלי אוהל היו שיטפונות רכוש לא היה לנו והמעט שהיה, זה היה קרטונים שהכל נרטב ולא נשאר לנו כלום הכל היה מים כמו ונציה.
 
השכונה שלי
החיים במעברה הסתיימו והעבירו אותנו לדירות קבע, ובחרו עבורנו את העיר רחובות,ושם משפחתי גרה עד היום. רחובות הייתה נקרית עיר ההדרים הכל פרדסים. כל אחד קיבל חלקת אדמה. וגידלנו הכל  פירות וירקות בעצמנו. החיים לא היו קלים. לא היה מקרר. היו קונים רבע בלוק קרח וזה היה מקרר את האוכל כל יום קנית לאותו יום.
העשרה
מעברה: "מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות. העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.
 
מעברת פרדס חנה – הוקמה בסמוך למחנה העולים בפרדס חנה, בשטח מחנה צבאי בריטי לשעבר. מחנה העולים היה מן הראשונים שהוקמו ומן הגדולים בישראל". ויקיפדיה   
 
תשע"ו                                    

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות. העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. מעברת פרדס חנה - הוקמה בסמוך למחנה העולים בפרדס חנה, בשטח מחנה צבאי בריטי לשעבר. מחנה העולים היה מן הראשונים שהוקמו ומן הגדולים בישראל

סקוואלה
בית ספר

ציטוטים

”היו קונים רבע בלוק קרח וזה היה מקרר את האוכל כל יום קנית לאותו יום.“

הקשר הרב דורי