מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא חנה והנכדה ליה

סבתא חנה והנכדה ליה
סבתא חנה בצעירותה
המסע של סבתא חנה

סבתא נולדה בשנת 1954 בוילנה אשר בליטא, לשעבר ברית המועצות. היא גרה בדירה אחת יחד עם הוריה, סביה, הדוד והדודה שלה ובת הדודה. השפה שדוברה בביתה היתה רוסית ויידיש. בביתה של סבתא היו מאכלים מיוחדים, למשל: קרעפלך, מרק עוף, חמין, צימעס, דג ממולא, רגל קרושה, דג מלוח, כוסמת וכרוב ממולא.

בגיל שנה סבתא והוריה עזבו את וילנה שבליטא לוורוצלב בפולין, שם גרו שנה וחצי. משם נסעו ברכבת לאיטליה, שם שהו במחנה עולים שלושה חודשים ומשם הפליגו באונייה "תיאודור הרצל" והגיעו לחיפה. התחנה הראשונה הייתה בתל אביב בבית יתומים, מכיוון שלהוריה לא הייתה עדיין עבודה (אמה הייתה רופאה ואביה היה רוקח) ולא דירה. על כן הם ישנו בכל מיני מקומות מזדמנים ואותה הכניסו לבית יתומים למספר שבועות עד שמצאו עבודה ודירה בפרדס חנה.

חייה של סבתא בארץ

סבתא למדה בבית ספר יסודי בבת ים בשפה העברית, חבריה היו מהכיתה ומהשכונה והם שיחקו מחבואים, קלאס, חמישה אבנים, דוקים, 'חפש את המטמון' ויצאו לטיולים ולפעולות בתנועת "השומר הצעיר". סבא היה חבר של חברה של סבתא, הם נפגשו במקרה והתאהבו. מגיל 15 עד גיל 19 הם היו חברים, בגיל 19 הם התחתנו באולם "נפטון" בבת ים. החתונה הייתה עצובה ללא מוזיקה וריקודים, כי סבתא הייתה בשנת אבל על מות אמה.

המצגת של סבתא חנה והנכדה ליה: 

הזוית האישית

סבתא: ליקוש מלאכית שלי, נכדת החמסה שלי,

אני מאחלת לך שתמשיכי להפיץ המון אור, שמש ושמחה לכל מקום אליו את מגיעה, שתעשי מה שאת רוצה ותגיעי הכי רחוק כמו שאת רוצה ומייחלת לעצמך. שתמשיכי להיות חמה, אכפתית, אמיתית וכנה עם עצמך והסובבים אותך עם לב רחב ונתינה עצומה. תפתחי את כשרון הריקוד שבך שאת בו אלופה, תמשיכי לצלם את עצמך ואת כולם, את צלמת מחוננת וחבל לבזבז כשרון כזה מדהים. שתזכי לחיים טובים ומאושרים ושבדרך תפגשי אנשים נפלאים וחברים טובים.

שולחת לך מתנות שינחו אותך בדרכך: תבונה, עשייה, כנות, אמת, התמדה, כוח רצון, שאפתנות, המון בריאות, אהבה עצמית, אהבה ושתדעי להעניק את כוחך והיכולות שלך לאנשים שאת אוהבת. שתדעי למצוא את דרכך ואם מדי פעם את תועה ותוהה בדרכך זה רק לטובה ולצמיחה. שיהיו לך המון רגעים של צחוק ושלא תחששי לחלום, ולנסות להגשים. שלעולם לא תפחדי מהשינויים והכי חשוב שתעשי מה שאת אוהבת, תהיי גאה בעצמך ובמי שאת.

ליקוש את אחת המתנות הגדולות של חיי, זכיתי בך בענק, אוהבת אותך הכי בעולם סבתוש

ליה: סבתוש, אני מאחלת לך להיות בריאה ומאושרת שתמשיכי להכין אוכל טעים שאת מכינה לנו הנכדים שלך. את בן אדם מקסים, טוב לב, מיוחדת, אוהבת, מקבלת אחרים וזכיתי בסבתא הכי מושלמת שאני יכולה לבקש. את תמיד עוזרת לי בשיעורי הבית, תמיד דואגת כשקורה לי משהו. את תמיד יודעת מה אני רוצה גם מבלי להגיד לך, את מפנקת אותי כשאני אצלך בבגדים ושופינג ומכינה לי אוכל טעים. תמיד היה לנו קשר טוב ומיוחד אבל למרות זאת אני חושבת שהקשר הרב דורי יכול עוד יותר לקשר ביננו בקשר שלנו.

אני אוהבת אותך מאוד ושמחה שאת סבתא שלי.

ממני ליוש

מילון

מענטש
(יידיש) אדם טוב, ישר והגון המפגין אנושיות ביחסיו עם הזולת; (מורפיקס)

תיאודור הקצל (אוניית מעפילים)
תיאודור הרצל הייתה אוניית מעפילים שאירגן המוסד לעליה ב'. נקראה על שמו של המנהיג הציוני בנימין זאב הרצל. האונייה נרשמה תחת דגל הונדורס, בנמל פוארטו קורטז. לבולשת הבריטית נודע על האונייה, כאשר הגיעה לנמל מרסיי ומטרת הפלגה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא לעולם חוסן: הכי חשוב להיות בן אדם חיובי, ולא משנה אם יש לך כסף“

הקשר הרב דורי