מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דליה מספרת לי על סבא רבא וסבתא רבתא

אני וסבתא .
סבא רבא וסבתא רבתא שלי לפני קום המדינה.
הקמת משפחה חדשה בארץ ישראל

שמי רוני רגב, השנה כתתי משתתפת התכנית הקשר הרב דורי, אני אספר את הסיפור של סבתא שלי דליה רגב. סבתי סיפרה לי את סיפורה של משפחתה:

הוריה של סבתא דליה – אליעזר ועליזה ליטוינשוק

אליעזר ליטוינשוק, ועליזה (לבית נידרברגר) הגיעו לארץ מגרמניה כילדים עם עליית הנוער שאירגנה הנרייטה סולד ואיבדו את כל משפחתם באירופה (בשואה). הוריה לא סיפרו לה הרבה על המשפחה וההיסטוריה שלה. הם טענו שחייהם התחילו בארץ והיו עסוקים בבניית חייהם ומשפחתם ללא שום עזרה. סבא רבא שלי אליעזר היה נוטר, היה בצבא האנגלי וחבר ב"הגנה". הוא נלחם במלחמת העצמאות (נלחם יחד עם יגאל ידין) והשתתף בקרבות רבים ביניהם קרב לטרון והקרב על שחרור חיפה.

סבתא שלי, שהיתה בת שלוש זוכרת אותו חוזר שמח מהניצחון. עם קום המדינה השתתף בקורס הקצינים הראשון של צה"ל והיה מאוד גאה בזה ובשירות המילואים הארוך שלו בחיל התותחנים.

סבא רבא (אליעזר) התחיל כפועל בנין (בשם עבודת הכפיים העברית) והתקדם לתפקיד מהנדס ומפקח בניה. בת פקידו זה נשלח בשנות ה- 60-70 מטעם חברות בניה ישראליות למדינות מתפתחות באפריקה, ויותר מאוחר גם לדרום אמריקה.

סבתא רבתא (עליזה) למדה צילום ועסקה בצילום עיתונאי ואומנותי.

תמונה 1

בשנת 1954 החליף סבא רבא שלי את שם המשפחה שלו (לפי בקשת בן גוריון) לבן אפרים לזכר אביו (שנקרא אפרים).

גם שמותיהם הפרטיים שונו כשעלו לארץ: אריך הפך לאליעזר, זלמה הפכה לעליזה. כל זה מראה את החשיבות של הקמת מדינת ישראל עבורם ואת הרצון החזק שלהם להפוך לישראלים, יהודים חופשים, במדינה עצמאית. גאווה מיוחדת שאבו מהצלחתם להקים משפחה חדשה עם שני ילדיהם. להם חמישה נכדים ושבעה נינים, כשסבתא רבתא שלי בת 97 זוכה להנות מכולם.

תמונה 2
 סבא בצבא הבריטי

תמונה 3
סבא וסבתא באפריקה

תמונה 4
משפחת בן אפרים הצעירה באפריקה

הזוית האישית

רוני רגב: היה לנו כיף מהחוויה המשותפת וככה גם אני יודעת עכשיו יותר על הסיפור המשפחתי של סבתי דליה ועל סבא רבא וסבתא רבתא שלי.

מילון

נוטר
שומר יהודי בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי.

ציטוטים

”חשוב לעשות דברים טובים בשביל המדינה שאתה חי בה.“

הקשר הרב דורי