מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא דליה רגב

סבתא דליה והנכדים
אני והורי
סיפורי ילדות ובגרות

סבתא דליה נולדה בירושלים להוריה, עליזה ואליעזר, ניצולי שואה שהגיעו לישראל מגרמניה בשנות ה-30 ואיבדו את כל משפחתם. לסבתא אח צעיר בשם אהוד. בתקופת מלחמת השחרור, בעקבות הפרעות והמתח שהיו בירושלים ותפקידו של אביה בהגנה (מחתרת יהודית שהייתה לפני צה"ל), המשפחה של סבתא עברה לחיפה.

סבתא עם הוריה

תמונה 1

בחיפה סבתא למדה בבית הספר הריאלי, שהיה בית ספר פרטי ברמת לימודים גבוהה. סבתא זוכרת במיוחד מבית הספר את הפעילות החברתית, ההתנדבות והספורט, שבהם היתה מאוד פעילה. סבתא גם אהבה מאוד את הפעילות בצופים.

סבתא סיפרה לי על חוויה מיוחדת שהייתה לה כנערה – הנסיעה הראשונה לחוץ לארץ: "בפעם הראשונה שנסעתי לחוץ לארץ, אבא שלי נסע לשליחות באפריקה. הייתי בת 17 ואנחנו נסענו למדינה שנקראת סיירה לאון, ועיר הבירה שלה נקראת Freetown במערב אפריקה. המדינה הזו קיבלה בשנות ה-60 עצמאות, ומדינת ישראל שלחה עזרה למדינה החדשה. אבא שלי נסע לשם מטעם חברת בנייה שבנתה את כל בנייני הממשלה והפרלמנט. כל הציוד וכל עבודות העץ בפנים הובאו מהארץ.

סבתא בילדותה

תמונה 2

נסענו דרך רומא ולונדון, לא היו אז טיסות ישירות והמטוסים היו קטנים עם פרופלורים. רק בלונדון טסנו במטוס החדש ביותר ("הענק הלוחש"). באותם ימים בשנות ה- 60 טיסה הייתה משהו מאוד יוקרתי והיו לובשים את הבגדים הכי יפים. בפעם הראשונה שהגענו לרומא ראינו שפע של פירות שלא היו אז בארץ כמו דובדבנים, אפרסקים, אגסים ועוד. יצאנו לסיורים מאורגנים וזו היתה הפעם הראשונה שבה ראינו בתים מאוד גדולים ומוזיאונים. הגענו לאפריקה וזה היה מאוד מיוחד, זו היתה מדינה חמה עם אנשים שונים – לבוש שונה, מראה שונה, צמחיה לא מוכרת של ג'ונגל ועצי קוקוס ופפאיה. אני ביקרתי שם חודשיים וחזרתי לארץ כדי לסיים את בית הספר התיכון ולהתגייס לצבא. לא ראיתי את הוריי במשך כמעט שנתיים וגם התקשורת באותה תקופה הייתה מאוד קשה (רק דרך מכתבים)".

סבתא התגייסה לצבא בזמן שלארץ הגיעו עולים רבים מצפון אפריקה והיה מחסור גדול במורים. בצבא חיפשו מתנדבים להוראה וסבתא התנדבה. סבתא עברה קורס מרוכז ועמוס בתנאי פנימייה עם מיטב המורים שהיו אז בתחום. כשסיימה את הקורס היא נשלחה ללמד בראש פינה וכך התחילה את הקריירה המקצועית שלה בתחום החינוך. אחר כך סבתא המשיכה ללמוד באוניברסיטה ספרות, תולדות האמנות וחינוך. במקביל, סבתא התחילה ללמד באוניברסיטה במחלקה להכשרת מורים והמשיכה בכך במשך שנים, ובנוסף לימדה בתיכון בויאר בירושלים והתקדמה עד לתפקיד מדריכה ארצית בפיקוח על הוראת האמנות, שאחראית על בתי הספר התיכוניים, בחינות בגרות ועוד.

בגיל 23 סבתא התחתנה עם סבא אבנר, שהיה מזרחן שעבד בשירותי הביטחון. לסבא וסבתא נולדו שלושה ילדים: אבא שלי יריב, שירה וכרמל. בשנת 1976 נסעה המשפחה בשליחות להולנד למשך שנתיים. בשנת 1995 המשפחה נסעה שוב לשליחות, הפעם מטעם הקרן הקיימת לישראל, וסבא היה הממונה על הקרן בקנדה במשך שבע שנים. המשפחה חזרה לארץ כשסבא חלה ובשנת 2003 הוא נפטר. מאז המשפחה גדלה ולסבתא יש שמונה נכדים ואני אחת מהם. אנחנו אוהבים להיפגש ולשחק יחד אצל סבתא בחגים, באירועים משפחתיים וסתם בשבתות.

סבא ז"ל וסבתא

תמונה 3

 

 

הזוית האישית

דניאלה: לא היה לי קל כל לך אבל למדתי דברים חדשים על המשפחה שלי.

סבתא: לא היה קל לעשות את התכנית בזום אבל זה חיבר אותי יותר טוב לדניאלה.

מילון

הגנה
ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה. "ההגנה" הוקמה ב-1920 על מנת לכונן הגנה כוללת ליישוב מפני התקפות ערביי הארץ. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא מדגישה תכופות את החשיבות של למידה וחינוך “

הקשר הרב דורי