מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא בלהה והנכדה גאיה

סבתא בלהה והנכדה גאיה
סבא מוטי וסבתא בלהה נישאים
העשור הראשון והשני של סבא מוטי וסבתא בלהה

שמי גאיה, אני מתעדת את סבתי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי:

סבתא הגיעה לחדרה בגיל שש מאבן יהודה. סבא מרדכי (מוטי) הגיע לחדרה בגיל תשע מנתניה. מכיתה ד' הם היו יחד באותה כיתה יושבים אחד ליד השני.

בתקופתם של סבא וסבתא בית הספר היסודי היה עד כיתה ח'. כשהם היו בכיתה ח' הייתה בארץ מלחמה שנקראת "מלחמת ששת הימים", המלחמה הייתה בחודש השישי (חודש יוני), חודש שבו מסיימים את הלימודים. סבתא זוכרת איך התכוננו בבית למלחמה: בכל חצר חפרו תעלה (שוחה) ומסביב לתעלה שמו שקים מלאים בחול להגנה. סבתא מעידה: ״כששמענו אזעקה היינו מיד נכנסים לתעלה. המלחמה נמשכה שישה ימים, מאוד שמחנו כששמענו שהצבא שלנו שחרר את ירושלים העתיקה ובין היתר את המקום הקדוש לנו, הכותל המערבי. במקום מסיבת סיום של בית הספר היסודי לקחו אותנו לטיול לירושלים העתיקה. אנחנו זוכרים את המבנים המחוררים מהמלחמה בין הצבא ישראלי לצבא הירדני, את ״מעבר מנדלבאום", שער שהפריד בין העיר החדשה לעיר העתיקה ועליו שמרו חיילים ירדנים, את הדרך לכותל שעברה לבין סמטאות של בתים צפופים כשלפתע מופיע לפנינו קיר ישן מאוד – הכותל – מלא בטחב ואזוב והקיר היה פשוט מוזנח (לא כמו היום).

הדובדבן שבקצפת היה השוק של העיר העתיקה: באותם ימים לא הכרנו שווקים כאלה צבעוניים וקולניים. בשבילינו זו הייתה חוויה! האוסף שלנו היה עטיפות של מסטיקים שעליהם היה ציור של כסף ישראלי (לירה וחלקיה). ניסינו לתת לסוחרים הערבים שבשוק את העטיפות, וראה זה פלא – הם חשבו שזה כסף אמיתי. המשכנו להיות יחד במהלך כל שנות העשור השני למרות שלמדתי בבית ספר עיוני וסבא למד בבית ספר מקצועי. יחד היינו מדריכים בצופים ולא נפרדנו עד היום.״

סבתא בלהה בתקופת הצבא

תמונה 1

לקובץ התיעוד המלא: 

סיום קורס מורות חיילות

תמונה 2

סבתא חיילת בצבא

תמונה 3

הזוית האישית

ברכה מסבתא לגאיה המתוקה: כמה שמחתי כשנולדת, בת בכורה לאימא הילה ואבא יניב. את ילדה חכמה, שקטה ונעימה, ותמיד כיף לי להיות בחברתך, לשחק איתך, ללמוד איתך וסתם להיות ביחד. היה מאוד מהנה להשתתף איתך בתכנית של הקשר הברב דורי. אני מקווה שלמדת דברים חדשים על סבתא וסבא, דברים שתזכרי גם כשתהיי גדולה יותר ותוכלי לספר אותם גם לילדים שלך.

אוהבת אותך מאוד ומקווה שנמשיך להנות ביחד, סבתא

גאיה כותבת לסבתא בלהה: סבתא, אני מאחלת לך שתהיי תמיד בריאה וצעירה, שתמשיכי להכין לי מרק ולעזור לי לפני מבחנים. היה לי נעים לעבוד איתך ולדעת עלייך דברים חדשים שלא ידעתי עד עכשיו.

אוהבת מאוד, גאיה

מילון

שער מנדלבאום
שער מנדלבאום או מעבר מנדלבאום היה מעבר הגבול בין ישראל לממלכת ירדן, ומעבר הגבול היחיד בין שני חלקיה של ירושלים, בין השנים 1948–1967. השם "מנדלבאום" הוא על שם ביתם של בני הזוג אסתר ושמחה מנדלבאום (מנדלבוים) - בית שהיה סמוך למעבר, בשטח ההפקר בין ישראל לבין ממלכת ירדן. (ויקיפדיה)

יצא לי ״סוף הדרך״
סבתא מתכוונת לתבשיל טעים מאוד שבישלה.

ציטוטים

”סבא ואני יחד היינו מדריכים בצופים ולא נפרדנו עד היום“

הקשר הרב דורי