מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ציון שנלקח על ידי הגרמנים

סבא ויובל
כל המשפחה
סבא ציון שנלקח על ידי הגרמנים

 

יובל דואני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא ציון. סבא ציון נולד בתאריך 2/10/1931, בלוב בעיר בנאגזי. סבא  זוכר את תאריך עלייתו לארץ ישראל: 1/3/1949. סבא סיפר לי על התקופה הקשה בחייו:

"נולדתי בבנגאזי בלוב בשנת 1931. שם אבי ז"ל היה עמוס ושם אמי ז"ל היה מיסא. היינו 10 אחים ונותרנו חמישה. כשהייתי בן שמונה הגיעו הגרמנים ולקחו את כל המשפחה במשאיות. למחנה גדו. שלוש שנים היינו במחנה גדו. מחנה לעבודת פרך. 1200 קילומטר מעל טריפולי. את סבי וסבתי העבירו לאיטליה. דודי אליהו נלקח לעבודות פרך בברגן בלזן. ודודתי נלקחה לטוניס. התנאים במחנה היו מאוד מאוד קשים – לא היה מה לשתות ומה לאכול. אנשים נאלצו לשתות  מתוך בור שהיה מלא תולעים.

נשארנו בחיים בזכות הכסף והזהב של הורי..

אחרי שנה וחצי במחנה הגיעו האמריקאים והביאו אותנו למחנה. הביאו לנו מים ואוכל וגילחו אותנו. אחרי שנה וחצי החזירו  אותנו לבנגאזי שבלוב – גם שם לא היה מה לאכול והתקיימנו על לבן ותמרים. בשנת 1948 עברנו לטריפולי בדרך לעלות לארץ ישראל. עליתי לארץ ישראל באנייה בשם קזרטה. אני עליתי במסגרת עליית הנוער. כל ההפלגה האנייה זזה ובדיוק פיצלו אותנו.

שבוע אחרי שאני עליתי לארץ אבי נפטר ואחרי שבעה חודשים אמא שלי  עלתה ובאה לחיפה עם אחי. בהמשך עברה המשפחה לבית ליד. ואני הייתי במחנה 21 הסמוך לבית ליד. התגייסתי לצבא בתאריך 19.3.1949 והעבירו אותי למחנה 80. בהמשך עברתי לשרת בחיל השריון.  לאורך השנים עבדתי בתחום הבניין. התחתנתי בשנת 1957 ונולדו לי חמישה ילדים: עמוס, רחל ,שי, רונן ואמיר. אשתי היקרה נפטרה בשנת י"ב באייר בשנת 2013 יהי זכרה ברוך.

כיום  אני פנסיונר ויש לי נחת מהמשפחה שלי, משפחה לתפארת המונה 4 בנים ובת אחת ו – 16 נכדים.

ותודה לאל שיש לנו ארץ לתפארת

הזוית האישית

יובל: נהניתי מהתוכנית והכרתי את סבא יותר טוב, למדתי עליו דברים שלא ידעתי.

סבא: נהניתי מכל רגע, הייתה תכנית מדהימה.

מילון

ברגן בלזן
מחנה ברגן-בלזן הוקם כמחנה מעבר שיועד בעיקר להחזקת יהודים לצורך "תוכנית ההחלפה".תוכנית ההחלפה הוצעה למשרד החוץ הגרמני ב-4 בפברואר 1943 על ידי ד"ר אלברכט; מטרתה הייתה לאסוף קבוצות קטנות של יהודים אירופאים, אלפים בודדים בסך הכל, בעלי אזרחות כפולה, בטרם שליחתם למחנות ההשמדה, לצורכי החלפה עם נתינים גרמנים בעלי השפעה שהיו עצורים בידי הבריטים והאמריקאים.

ציטוטים

”"אתה נכשל רק כאשר אתה מפסיק לנסות."“

הקשר הרב דורי