מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא מנחם במחנות העבודה בתונסיה

אני ואחי תיעדנו את הסיפור של סבא רבא שלי
בתמונה סבא ראובן שעל אביו סופר הסיפור
נאמנות משפחה

שמי עינב פריג, משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם אחי רן תיעדנו את סיפורו של סבא רבא שלנו מנחם. את סיפורו שמענו מסבא שלנו ראובן.

סבא מנחם שהוא סבא רבא שלי היה במחנה עבודה בתוניסיה שם תפסו את כל היהודים ושמו אותם במחנה עבודה. מטרתם של הגרמנים והייתה לשרוף שם את כל היהודים.

"במלחמת העולם השנייה נפגעו יהודי תוניסיה עקב שיתוף הפעולה בין משטר וישי ששלט בה וגרמניה, אולם המצב הפך נואש באמת בנובמבר 1942, כאשר גרמניה הנאצית תפסה את השלטון בתוניסיה, באופן ישיר במקום ממשלת וישי ששלטה במדינה עד אז. בתוניסיה חיו אז כמאה אלף יהודים, ומיד עם הכפפתה של תוניסיה לשלטון הנאצי הישיר הם חויבו לענוד את הטלאי הצהוב בכמה ערים והחל התהליך הרגיל כלפי היהודים, כפי שהתנהל גם באירופה. בתוך כחצי שנה, עד שחרור תוניסיה מידיהם הספיקו הנאצים לשלוח כ-5,000 יהודים למחנות עבודה ו-24 יהודים נשלחו ל למחנות הריכוז. יהודים רבים גם נורו למוות בבתיהם, הומתו ברעב, ממחלות ומהפצצות. יותר מ-260 יהודים נהרגו בתוניסיה הצרפתית בשואה, רובם במחנות העבודה. על פי מחקרו של ד"ר ויקטור חיון, 576 יהודים מתוניסיה הצרפתית נספו בשואה". (מתוך יהדות תוניסיה, ויקיפדיה)

היה לילה אחד שבו סבא רבא מנחם הצליח לברוח, הוא המשיך ללכת והתקדם כל לילה לכיוון ביתו. בשעות הבוקר הוא היה מתחבא, כך המשיך מידי לילה עד שהגיע לביתו. כשהיגע לביתו הוא התחבא בתוך הארון שהשלטונות לא יתפסו אותו. בני המשפחה העבירו לו בחשאי אוכל מתחת לדלת הארון. יום אחד הגיעו הגרמנים לביתו כדי לחפש אותו. אחותו שדיברה עם הגרמנים אמרה להם שהוא מת כי הם הגרמנים, הרגו אותו. הגרמנים שהיגיעו לביתם, נתנו מכות לכל מי שהיה בבית. למרות המכות הקשות שקבלו בני המשפחה, הם לא גילו את מקום המחבוא של סבא רבא מנחם בארון הנסתר. הגרמנים הלכו ולא מצאו אותו.

לבסוף הגיעו בעלות הברית ושחררו את כל היהודים ותוניסיה השתחררה משלטון הגרמנים רק אז סבא רבא מנחם יכול היה לצאת ממחבואו.

בתמונה סבא ראובן שעל אביו מנחם, סופר הסיפור

תמונה 1

הזוית האישית

עינב פריג: זו הייתה חוויה מעצימה בשבילי כי אי חושבת שהכרתי עוד חלק בסיפור של המשפחה שלי.

אני ואחי רן מתעדים את סיפורו של סבא רבא מנחם

תמונה 2

מילון

יהדות תונסיה בשואה
"במלחמת העולם השנייה נפגעו יהודי תוניסיה עקב שיתוף הפעולה בין משטר וישי ששלט בה וגרמניה, אולם המצב הפך נואש באמת בנובמבר 1942" ויקיפדיה

ציטוטים

” "כשהגרמנים הגיעו לביתו הוא התחבא בארון "“

הקשר הרב דורי