מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא יורם גור ומשפחתו

שלי וסבא בטיול משפחתי בארצות הברית
סבא בן שנתיים בבית החדש בכפר סבא 1942
חמישה דורות מאז המאה ה – 19 ועד היום

שמי יורם, נולדתי בכפר סבא בשנת 1940. ההורים שלי הגיעו לארץ מגרמניה בשנת 1934. המשפחה של סבא שלי היתה משפחת רבנים ידועה שחיה דורות רבי בעיר יאריצב (היום באוקראינה). ביניהם היה הרב זאב וולף גרסטל שהיה ראש הקהילה וגם מדען וכתב כמה ספרים.

סבא שלי – יוסף גרסטל, ניהל קהילה בעיר וצלר בגרמניה. הוא ניהל את בית הכנסת והיה גם גבאי שוחט מוהל וחזן. הוא וכל המשפחה התגוררו בעליית הגג של בית הכנסת. בליל הבדולח הנאצים שרפו להם את בית הכנסת וכמובן גם את הבית. שנתיים לפני כן, בשנת 1936, אבי ואחיו ברחו מהשלטון הנאצי אחרי שבהתחלה גירשו אותם מבית הספר ואסרו עליהם ללכת בהרבה רחובות ואחר כך גם גירשו אותם מהבית. בשנת 1937 אבי הגיע למחנה הכשרה שהכין צעירים לעלייה לארץ. במחנה ההכשרה אבי הכיר את אמי, שגרה בעיר אחרת וגם אותם גירשו מהבית. הם היו זוג והתחתנו. אחרי שעלו לארץ הם גרו בקיבוץ אשדות יעקב. בהתחלה לא היה להם בית אז הם התגוררו במתבן שהיה עשוי מחבילות חציר וזה הגן עליהם מכדורים שהערבים ירו עליהם.

לאחר תקופה הם עברו לכפר סבא ושם נולדתי. זמן קצר לאחר שנולדתי אבא שלי גוייס לחיל האויר הבריטי (RAF), שם השתתף במלחמת העולם השנייה בקרבות נגד הצבא הגרמני. מכיוון שידע גם גרמנית וגם אנגלית עסק גם בתרגום עבור חוקרי שבויים שנשבו ע"י הצבא הבריטי בקרב אל עלמיין. מיד לאחר סיום המלחמה אבא גוייס לחיל האויר של צה"ל שהוקם באותה תקופה (1948) והמשיך לטפל במטוסים הראשונים של חיל האויר של צה"ל (המטוסים שאותם כבר הכיר משירותו בחיל האויר הבריטי).

סבא מספר: "בבית בכפר סבא היו רק שני חדרים ומטבח, אבל היתה חצר ענקית ששם הוריי נטעו עצי פרי וגידלו ירקות. השירותים והמקלחת היו בחצר. זה היה הבית הקיצוני בשכונה והוא גבל בפרדס. לפעמים היו מגיעים מסתננים וגונבים לנו דברים. פעמיים גנבו לי אופניים. היה לנו כלב שלפעמים הצליח להבריח אותם. ההורים שלי לא ידעו בהתחלה עברית ודיברו אלי בגרמנית. אבל אני עניתי תמיד בעברית וכך ההורים שלי למדו לדבר עברית. בשעות הפנאי ובחופשים היו באים אלי חברים והיינו משחקים בצל עצי הפרי בחצר. בעונה היינו קוטפים פירות מהעצים – תותים רימונים שזיפים ותפוחים. בכפר סבא למדתי מגן הילדים עד סוף התיכון. בהתחלה בית הספר היה מאד רחוק מהבית. כדי להגיע לבית הספר היה צריך ללכת ברגל מרחק של שעה וחצי. הלכנו בין פרדסים ולפעמים היו יורים עלינו מכיוון קלקיליה. כששמענו שריקות כדורים נשכבנו על האדמה.

לאחר סיום תיכון למדתי בבית ספר טכני של חיל האוויר במגמת מכשירי מטוסים. לאחר סיום הלימודים התגייסתי לחיל האוויר ונשלחתי לבית המלאכה המרכזי לתיקון מכשירי מטוסים. התחלתי את השירות כטוראי ליד שולחן עבודה ובהדרגה התקדמתי ברמה מקצועית ובדרגות. לאחר 21 שנים הגעתי לדרגת רב סרן והייתי מפקד המקום. הצבא שלח אותי להשתלמויות בחו"ל. הייתי כמה פעמים בארצות שונות כמו צרפת, גרמניה, אנגליה וארצות הברית. לאחר שהכרתי את סבתא והתחתנו, סבתא הצטרפה אלי לנסיעות לחו"ל. בחול היינו מטיילים המון וראינו מקומות יפים ומפורסמים. בכל מקום שהגענו אליו התחברנו עם הקהילה היהודית במקום. בייחוד כשהיינו תקופה ארוכה בארה"ב ליד העיר "סולט לייק סיטי" שהיא בירת המורמונים, הם אוהבי ישראל. בזמן שהייתי בעבודה, כל יום הגיעו חברות שלקחו את סבתא לעיר לטייל ולקניות.

את סבתא הכרתי כאשר ביקרתי אצל חבר. היא היתה אחותו והרבה פעמים יצאנו לבלות יחד כל החבורה. כמה שבועות אחרי שהתחברנו הייתי צריך לצאת לחו"ל לתקופה של שנה. הצעתי לסבתא להצטרף אלי לנסיעה והיא לא הסכימה. החלטנו לשמור על קשר. בתקופה ההיא היה קשה מאד להשיג קשר טלפוני לחו"ל. האפשרות היחידה היתה להתכתב. כל יום שלחנו מכתב. נשארנו חברים והתחתנו אחרי שחזרתי. אחרי שנתיים שוב שלחו אותי לחו"ל. הפעם סבתא הצטרפה אלי לנסיעה לארצות הברית. בכך היא קיבלה פרס על זה ששמרה איתי על הקשר כל הזמן. אחרי השיחרור מהצבא עבדתי כמנהל פרוייקט בתחום המחשבים.

בגיל 70 פרשתי לגמלאות. סבתא ואני מקדישים זמו רב להיות יחד עם הנכדים אנחנו אוהבים מאד את חברתם נותנים להם הרבה ומקבלים בתמורה המון אהבה וקירבה.

מצגת

הזוית האישית

סבא יורם: העבודה המשותפת עם שלי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי מהוה ביטוי ליחסים הקרובים בינינו. שלי סקרנית לדעת פרטים רבים על סבתא וסבא וכמובן גם גילתה עלינו המון דברים שלא יצא לה לשמוע בעבר.

שלי: סבא יקר שלי. היה לי כל כך כיף להיות איתך בתכנית "הקשר הרב-דורי". בכל מפגש גיליתי עוד משהו חדש. הלכנו יחד לבית התפוצות ושם גיליתי עוד דברים שלא ידעתי על המשפחה שלי, וגם הכרתי מילים ומושגים חדשים. בביקור בבית הלורד מונד הסברת לי על דברים ששמעתי עליהם בפעם הראשונה. בכל מפגש הרגשתי כמו התחלה חדשה של דבר מקסים. תודה לך על שהסכמת להשתתף בתכנית "הקשר הרב דורי" ועל שטרחת והגעת לתל מונד בימי ששי. אני גאה בך ובכל המשפחה שלנו. יש לי מזל שיש לי סבא כזה חכם. מנכדתך האוהבת אותך אהבה ענקית, שלי.

מילון

ליל הבדולח
הוא הכינוי ללילה שבין 9 ל-10 בנובמבר 1938 ט"ז בחשוון תרצ"ט, שבו נערך בכל רחבי הרייך השלישי (גרמניה ואוסטריה) פוגרום ביהודים. האירוע כונה כך בשל רסיסי הזכוכית הרבים שהצטברו על הארץ כתוצאה מניפוץ הזגוגיות של בתי מגורים, מוסדות ציבור ובתי עסק רבים של יהודים תושבי גרמניה. עם תום מאורעות נתברר כי נרצחו 91 איש. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא וסבתא שלי התגוררו במתבן שהיה עשוי מחבילות חציר, זה הגן עליהם מכדורים שהערבים ירו עליהם“

הקשר הרב דורי