מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא גיורא ממושב עזריקם

אני וסבא
תותח ישן בעזריקם
ילדותו של סבא בכפר לכיש

סבא גיורא נולד בתאריך 9/10/1954 בבית חולים קפלן שברחובות. הוא גר עם אביו אברהם (אלברט) ואמו הירה (מישלין) במושב עזריקם. אחותו של סבא, יעל, צעירה ממנו בחמש שנים.

בתור ילד, סבי אהב בעלי חיים, ומאז שהוא זוכר את עצמו ועד התיכון, היה להם כלב או כלבה בבית. סבא מספר: "פעם היתה לנו כלבת זאב בשם לוטי. כשההורים רצו ללכת, הם היו משאירים את לוטי כבייביסיטר. פעם אחת כשהם חזרו, הם לא מצאו את המפתח לבית, אז לוטי הביאה להם אותו. פעם אחרת, הלכתי לאיבוד, כשהייתי קטן. ההורים שלי חיפשו אותי הרבה זמן. הם לא ידעו מה לעשות, וכמעט קראו למשטרה. בסוף הם מצאו אותי במלונה עם הכלבה והגורים."

כילד סבא גר במושב לכיש. קרוב למושב הייתה חורשה ובה היה מגדל שמירה גבוה. חיילים מחיל הקשר היו עובדים שם, וסבא היה הולך אליהם, יושב איתם, ומתעניין מאוד במה שהם עשו. ממושב לכיש, סבא עבר לגור בקריית גת.

בתור תלמיד בבית הספר היסודי, סבא היה מצליח מבלי להתאמץ במיוחד. בתיכון סבא למד בפנימיית של בזק בירושלים. בנוסף למקצועות הלימוד הרגילים, הוא למד גם אלקטרוניקה וסיים עם תעודת בגרות ותעודת טכנאי אלקטרוניקה.

סבא התגייס לצבא בשנת 1973 לפני מלחמת יום כיפור. הוא גויס לחיל הקשר כי הוא היה טכנאי אלקטרוניקה. עם פרוץ המלחמה, סבא נשלח למת הגולן והיה בחוליית הפיקוד הקודמת של רפול (שמאוחר יותר הפך לרמטכ"ל צה"ל). לאחר המלחמה סבא יצא לקורס קצינים, ושם הוא גם הכיר את סבתא רויטל (ז"ל).

במלחמת שלום הגליל (1982), סבא היה בג'בל ברוך. לאחר כשבוע הוא השתחרר מהצבא, ועבר לעבוד במאפיה בנצרת.

סבתא רויטל ז"ל נולדה בקיבוץ עין החורש, אבל בגלל הלינה המשותפת שהייתה שם (הילדים ישנו בלילה בבתי הילדים ולא עם ההורים בבית), הם חיפשו קיבוץ עם לינה משפחתית. הם בחרו לגור בקיבוץ כפר החורש.

הזוית האישית

אביב בנט: השנה, בתכנית הקשר הרב דורי, תעדתי את סיפורו של סבא גיורא.

 

מילון

עזריקם
עַזְרִיקָם הוא מושב בישראל, באזור דרום מישור החוף, סמוך לאשדוד, השייך למועצה אזורית באר טוביה וחבר בתנועת המושבים מתחילתו. המושב נוסד בשנת 1950 על ידי הלן ומוריס כהן ושמואל ושמחה ג'ורנו, עולים מתוניסיה אשר הקימו את המושב בעזרת תנועת גורדוניה בשנתו הראשונה לזוגות והמשפחות הצעירות לא היו תנאים בסיסיים, הם התגוררו באוהלים ללא חשמל, מים זורמים וכבישים. המושב הוקם על חורבותיו של יישוב ערבי בשם "בתניה", ונקרא בראשית ימיו בתניה ב'. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשההורים רצו ללכת, הם היו משאירים את לוטי הכלבה, כבייביסיטר“

הקשר הרב דורי