מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא גבי

סבא גבי ואיתן
סבא מטייל בספרד
סבא גבי מספר לנכדו איתן על ילדותו והתבגרותו

נולדתי במקנס שבמרוקו למשפחה בת חמש נפשות ואני הייתי הילד השלישי במשפחה. כשהייתי בן שלוש אימי נפטרה בגיל צעיר. מכאן הקשר עם אחיי ובני דודי שגרו קרוב אלינו נהיה הדוק ביותר. גרנו בבית גדול ובני דודי היו באים אלינו כל יום לעשות שיעורים, לשחק ולהשתולל. חיי המשפחה היו חמים, וכל הדודים והדודות מילאו את ביתנו במיוחד בימי שישי ובמוצאי שבת. קשר זה חיזק את הקרבה ביני לבין בני דודי עד עצם היום הזה, למרות שחלק עדיין בתפוצות.
למרות היותי שובב, אחיי טיפלו בי במסירות ודאגו להכין איתי שיעורים. טיילנו הרבה ביחד. את החגים חגגנו ביחד עם כל הדודים והדודות. הבית בו גדלתי היה בית מסורתי. ספגתי את כל הדברים שראיתי בבית, ואהבתי את המסורת בלי כפיה. הלכתי עם אבי לבית הכנסת, במיוחד בשבתות וחגים. נהניתי מהתפילות והזמירות. קבלת שבת הייתה נפלאה, החל מבית הכנסת ועד לסוף הערב. הקידוש של ימי שישי והארוחות המשפחתיות היו מהנים מאוד. את כל החגים חגגנו על פי המסורת. בחג סוכות בנינו את הסוכה בחצר הגדולה שהייתה לנו, קישטנו אותה להפליא ונהנו לשבת בה לאכול, לשיר וגם לישון איזה לילה אחד.
 
חג הפסח הוא חג שהיה קצת יותר קשה בגלל הניקיונות. כחודש לפני החג החלו הניקיונות והבית היה כולו הפוך. נעשו בבית ניקיונות בכל פינה לביעור החמץ. שמחה גדולה הייתה בערב החג. ואז כמובן, בית הכנסת בערב החג, ההגדה של פסח שכל אחד מהאחים ובני המשפחה הקרובים קרא את החלק שלו לפי התור. שאלנו קושיות, קיבלנו הסברים, שמחה גדולה.
 
עליתי ארצה בגיל 16 עם הוריי בשנת 1964. שיכנו אותנו בנהריה שבצפון הארץ. שם התחלתי את חיי החדשים. למדתי, עבדתי והקמתי משפחה.
 
כיום אני אבא לשתי בנות, סנדרה ומליז, וסבא לחמישה נכדים מקסימים, דנה, גיא, אגם, איתן ובן. אני גר בתל אביב לא רחוק מבנותיי ונכדיי ואני מאושר.
 
תשע"ו

מילון

מקנס
מתוך ויקיפדיה - עיר בצפון מרוקו ובירת מחוז מקנס תאפילאלת. העיר שוכנת בגובה של כ-560 מטר מעל פני הים, ובמרחק של כ-120 ק"מ מזרחית מהבירה רבאט. מקנס נוסדה במאה ה-10 ושמה נגזר משמו של שבט "מקנסה" (meknassa) הברברי שייסדהּ.

ציטוטים

”הבית בו גדלתי היה בית מסורתי. אהבתי את המסורת בלי כפיה.“

הקשר הרב דורי