מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של נפתלי ארנון

אני וסבא
מאלבום התמונות של סבי
ילדות יפה

סיפורו של סבא נפתלי ארנון

שמי הלל לב-רן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומביא את סיפורו של סבי, נפתלי ארנון. סבא שלי נולד בישראל בחודש  דצמבר 1934, לפני שהוכרז על הקמת המדינה. הוא נולד לאסתר ושמאי ארנון. אימא שלו הייתה הנכדה של הרב מינצברג שהיה רב ידוע.

אימא שלו נולדה בארץ ישראל ואבא שלו נולד ברוסיה. אבא שלו היה ציוני, והוריו גם היו ציונים. הם עלו לארץ בשנת 1910 והתיישבו בירושלים. סבא שלי נולד בירושלים. כשהיה בן 4 הוא ומשפחתו עברו לתל אביב, ושם הוא זוכר את הים ואוטובוס שתי קומות. כשהיה בן 6 הוא חזר לירושלים. הוא חזר יחד עם אמו, ואביו נשאר בתל אביב. אמו אחיו והוא גרו בבית של סבתא שלו.

סבתא שלו הייתה מאוד דתייה והוא נתפס בדתיות ממנה, הוא התפלל כל יום וקרא קריאת שמע לפני השינה ובבוקר "מודה אני". בכל שבת ובכל חג הוא הלך לבית כנסת, ובאותו בית כנסת חגג את בר המצווה שלו.

בגיל 10 הצטרף לצופים בשבט מתתיהו, בעקבות אחיו הגדול. הייתה לו בעיה היות והוא לרוב לבש כובע כמו כל ילד דתי, ובצופים הם היו צריכים להוריד את הכובע, אך חוץ מזה אהב מאוד את הצופים. בר המצווה שלו הייתה בחודש ינואר 1948 כמה חודשים לפני פרוץ מלחמת השחרור. הוא חי בירושלים תחת הפגזות הצבא הירדני, ופעם אחת כשטייל ברחבי ירושלים ירו עליהם ערבים ששהו במרחק חצי קילומטר. כחודש אחרי בר המצווה התחילו הירדנים להפגיז את ירושלים בתותחים, וחמישה פגזים פגעו ישירות במקום בו הם גרו. קירות האבן העבים הגנו עליהם ואף אחד מתושבי הבניין לא נפגע.

הוא עזב את ירושלים שנית בשנת 1949, והלך לבית ספר חקלאי שהיה פנימייה בפרדס חנה שם הוא למד 5 שנים. לאחר סיום בית הספר הוא התגייס לצבא ושירת בנח"ל (נוער חלוצי לוחם)  בתחילת שירותו עבר קורס מ"כ (מפקדי כיתות). מהקורס עבר להיאחזות נחל עין גדי ואז עבר להיאחזות נחל קציעות.

כששוחרר, התחיל ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנתו הראשונה, כבוגר בית ספר חקלאי והנח"ל, הלך ללמוד חקלאות. במסגרת החקלאות למד קורסי מבוא, כגון בוטניקה, זואולוגיה, פיזיקה, כימיה ומתמטיקה. מכל מקצועות הלימוד המתמטיקה הייתה המקצוע האהוב עליו ובשנתו השנייה התחיל ללמוד מתמטיקה וסטטיסטיקה והוציא בשני המקצועות תואר ראשון. במהלך הלימודים שהה בשיכון סטודנטים בחוות הלימוד.

סבי נפתלי ארנון

תמונה 1

הזוית האישית

שמי הלל לב-רן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומביא את סיפורו של סבי, נפתלי ארנון.

מילון

הרב נתן יהודה לייב מינצברג,
הרב נתן יהודה לייב מינצברג, (מכונה הרב לייבל, נולד בי"ב באדר ב' ה'תש"ג, 19 במרץ 1943) הוא ראש ישיבת המתמידים ומנהיגה הרוחני של קהילת קהל עדת ירושלים. סדרת ספריו, "בן מלך", עוסקת בפרשנות המקרא על דרך הפשט, בביאור דרשות חז"ל ובמחשבת ישראל. ויקיפדיה

מודה אני
ביהדות, מודה אני היא תפילת הודיה קצרה הנאמרת מיד עם השכמת הבוקר: "מוֹדֶה (מוֹדָה) אֲנִי לְפָנֶֽיךָ מֶֽלֶךְ חַי וְקַיָּים. שֶׁהֶֽחֱזַֽרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְחֶמְלָה. רַבָּה אֱמֽוּנָתֶֽךָ׃"

ציטוטים

”אימא שלו הייתה הנכדה של הרב מינצברג שהיה רב ידוע.“

הקשר הרב דורי