מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של מזל כהן

קשת עמית, אלה יצחק עם מזל בתכנית
מזל בצעירותה
סיפור הקליטה בארץ

הסיפור של מזל

מזל נולדה בשנת 1953 לבית משפחת מגידיש, בעיר לוד. הסיפור של מזל מתחיל במדינה ששוכנת לחופי ים התיכון, הוריה עלו מלוב מהעיר טריפולי. מזל היא הבת הבכורה בבנות.

מזל מספרת: "ההורים נתנו לי את השם מזל, כי כשנולדתי הבאתי להם מזל". מזל נולדה בבית, בלילה בחג פורים בשמיני למרץ. הרופאים גילו שלתינוקת מזל, יש קיבה חסומה והרופאים החליטו לנתח, אך ההורים שלה לא הסכימו. סבתא שלה ריפאה אותה בעזרת צמחים.

מזל נולדה בישראל בדירה בלוד תאריך לידתה הוא השמיני במרץ 1953, אולם היא מציינת את יום הולדתה ביום האישה. מזל היא קטנה בין האחים, השלישית והבכורה בבנות. היא קיבלה יחס שונה לעומת שאר האחים.

 מזל בצעירותה – חורף שנות ה – 80

תמונה 1

מזל סיפרה, שההורים שלה חיו באוהל בשנות החמישים כשבכל הארץ היה שלג, האוהל שלהם היה הכי מסודר ובן גוריון נתן להם פרס על הסדר והניקיון. מזל נולדה בבית שבן גוריון נתן להורים בלוד בשנת 1953.

בשנת 1967 במלחמת ששת הימים מזל סיימה את בית הספר היסודי.

המכתש והעלי של מזל

למזל יש מכתש ועלי. הם הגיעו לארץ מטריפולי. שם השתמשו בו לטחינת תבלינים. בארץ אימא של מזל המשיכה והשתמשה בזה לטחינת תבלינים. כיום מכתש זה נמצא בביתה של מזל ככלי לנוי ולמזכרת.

 מזל בתחפושת פורים 1967

תמונה 2

הזוית האישית

קשת עמית, אלה יצחק: אנחנו למדנו דברים חדשים על המדינה כשרק הוקמה. למדנו על החיים של מזל כילדה וכיצד נראו החיים בישראל התקופה ההיא.

מזל מאחלת למדינה:  אני מאחלת למדינה שלנו, שאנשים שחיים בה ילמדו לקבל אחד את השני ושהמדינה לא תחזור לתקופת הגלות.

נהנתי להשתתף בתכנית, נוצר קשר טוב עם התלמידות החמודות, שרצו לשמוע סיפורים וללמוד עוד על חיי כילדה.

מילון

מכתש ועלי
כלי המשמש לטחינת תבלינים בצורה ידנית

ציטוטים

”אני מאחלת למדינה שלנו שאנשים שחיים בה ילמדו לקבל אחד את השני “

הקשר הרב דורי