מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של מוטי כהן

הצטלמנו ביום הראשון של הקשר הרב דורי.
הצטלמנו ביום הראשון של הקשר הרב דורי.
העבר של מוטי

מקזבלנקה למודיעין דרך מונטוידאו, מקסיקו סיטי, מרסיי, סטרזבורג, פריז ות"א.

עליתי ממרוקו בגיל 14 תחת השם מארק. אחרי לימודים ב"חדר" ועד כיתה ח' בביה"ס היהודי של קזבלנקה.

תחנתי הראשונה בארץ הייתה בית שמש שהייתה עדיין בתחילת דרכה. אמנם גרתי בשיכון אך מסביבנו היו בעיקר מעברות. על מנת ללמוד מהר מאוד עברית נשלחתי ע"י לשכת הנוער לקבוצת כנרת, שם למדתי עברית וגם עשיתי את צעדיי הראשונים בעבודת האדמה. שנה אחת נשארתי בקיבוץ. במהלכה ההורים שלי עברו לגור ביפו.

כאשר חזרתי הביתה התחלתי ללמוד בכיתה ט' בביה"ס "אליאנס" בצפון ת"א. בשנת 1965 ניגשתי לבחינות הבגרות ובקיץ התגייסתי לשירות חובה במשטרת ישראל. באותם ימים ניתן היה במקרים מסוימים לשרת במשטרה באישור שלטונות צה"ל, בתנאי שנשרת 4 שנים במקום שנתיים וחצי כמקובל. במהלך 4 השנים התחתנתי ונולד בני אלעד (אבא של מתן). מיד אחרי שסיימתי את שירותי במשטרה ונכנסתי למעגל העבודה. שימשתי כדייל במטוסי אל-על שנה אחת. לאחר מכן כקצין קרקע בחברת התעופה הבריטית. במקביל הדרכתי נוער של תנועת "המכבי הצעיר" מטעמה נשלחתי לשליחות הדרכה במונטוידאו, בירת אורוגוואי. שם תוך כדי עבודה למדנו, רעייתי רחל ובני אלעד, שהגיע לשם בגיל 4, לדבר ספרדית. הכרתי את יבשת דרום אמריקה וטיילתי יחד עם בני משפחתי כמעט בכל הארצות של היבשת. באורוגואי נולדה בתי לירן, כאשר אלעד היה בן שבע שנים.

חזרתי לארץ ורכשתי זיכיון לתפעול פיצריה. מרשת "רימיני".

בלי שתכננתי זאת, הוזמנתי להצטרף לצוות שעמד לצאת לשליחות "הבונדס" במקסיקו סיטי. התפקיד כלל נסיעות במרכז אמריקה ועלי היה לגייס משקיעים במפעל מלווה הפיתוח והעצמאות של א"י. התכנית הייתה לעבוד שנתיים אך בפועל, שליחותי התארכה לחמש וחצי שנים. כאשר כל המשפחה התחילה להתארגן לקראת חזרה לארץ, נתבקשתי, ע"י נשיא הקהילה היהודית- סורית להישאר לשנתיים ולנהל את ביה"ס הקהילתי. זה היה ביה"ס שתלמידיו נכנסו אליו ברמת הפעוטון ונשארו בו עד בחינות הבגרות.

התכנית הייתה להישאר שנתיים אך בפועל המשכתי לעבוד 14 שנה כלומר אלה שהתחילו ללמוד בפעוטון נשארו איתי עד שסיימו את כיתה י"ב והגישו את בחינות הגמר. במהלך השנים, אלעד סיים תיכון, נסע לארץ לשרות החובה בצה"ל, וחזר כדי ללמוד אדריכלות באוניברסיטה האיברו-אמריקאית של מקסיקו-סיטי. לירן סיימה תיון ונסעה לארץ לשרת בצה"ל, שם הכירה את צביקה, לימים היה בעלה.

אחרי שעזבתי את ניהול בית הספר, התקבלתי לעבודה כיועץ השקעות בסניף מקסיקו של בנק דיסקונט.מאחרי 9 שנים בבנק דיסקונט שוב נשלחתי לצרפת במסגרת "הבונדס". אז חזרתי לארץ בשנת 2011 ומאז אני פה כפנסיונר.

הזוית האישית

מוטי כהן: שיהיה בהצלחה בהמשך הדרך.

מתן כהן: הביטוי שלמדתי מסבא הוא "אין לא יכול יש לא רוצה" הבנתי שיש מספיק כוח בשביל לעשות משהו קשה.

מילון

מונטוידאו
בירת אורוגוואי

ציטוטים

”אין לא יכול יש לא רוצה“

הקשר הרב דורי