מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של יחזקאל דרוויש סבא של גל

סבא יחזקאל ואני גל
סבא כלוחם בגולני
העליה מעירק ותחילת החיים בישראל

סבא יחזקאל, סבי מצד אמי, נולד בשנת 1948, ביום הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. הוא נולד בעיר בגדד שבעירק ועלה לישראל בגיל שנה ושמונה חודשים. בבית סבא שלי דיברו בעיקר עירקית וממש מעט עברית. אבא של סבא שלי סבא רבא שלי היה חייט בבגדד. הוא עבד בבית מלאכה. אמא של סבא שלי, סבתא רבתא, הייתה עקרת בית. להוריו היו שבעה ילדים. סבי יחזקאל הוא הילד השני.

באותם השנים החלו להתנכל ליהודים שגרו בעירק ואז ההורים של סבי החליטו לעזוב את בגדד שבעירק ולעלות לארץ ישראל. כשעלו לארץ מבגדד בטיסה, לקחו אותם לאכסניה בעתלית ומשם פיזרו אותם לרמת השרון לאוהלים, לכפר הירוק, למקום שנקרא "מעברה".

סבי למד בבית ספר יסודי עד כתה ח'. הוא דיבר עברית בבית הספר וערבית בבית הוריו. לסבי היו המון חברים ואחד מתחביביו היו לטייל בארץ. לסבי היה אופנוע והם היו נוסעים לטיולים בארץ. סבי נמצא בקשר עם חברי ילדותו עד היום.

בגיל 16 וחצי התנדב לצבא ושירת ביחידה קרבית בגולני. במלחמת ששת הימים הוא נלחם נגד צבאות ערב ברמת הגולן. הוא השתחרר לאחר המלחמה והתחל לעבוד ב"אגד".

סבא לוחם בגולני

תמונה 1

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים וגייסו אותו שוב. הוא נלחם נגד המצרים בתעלת סואץ ושם נפצע ופונה לבית החולים סורוקה שבבאר שבע. לאחר שבוע חזר לצבא.

סבא היה חבר 'אגד' במשך 35 שנה ולאחר שיצא לפנסיה חזר לאחר שנתיים של חפשה לעבוד בחברה פרטית שנקראת 'גבלים'. הוא אוהב לבשל, לפנק את הנכדים ואפילו רוכב על אופנוע בעיר.

הזוית האישית

סיפורו של סבא יחזקאל תועד ע"י גל במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

מעברה
מקום אליו הביאו את העולים בחודשים הראשונים לחייהם.

ציטוטים

” כשמדינה לוחמת – אין מקום לחגיגות. יעקב טרנר.“

הקשר הרב דורי