מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של יורם פלס

דיון קבוצתי במסגרת התכנית
פעילות משותפת במסגרת התכנית
ילדותו ותקופת הצבא של יורם

יורם פלס נולד בשנת 1949 בבית החולים בנהריה, למד בשבי ציון מספר שנים ראשונות והמשיך ללמוד בבית הספר אזורי יסודי ברגבה, ובתיכון גליל מערבי ברגבה.

יורם נולד להורים עולי גרמניה, יש לו אח שגדול ממנו בארבע שנים. כאשר היה ילד בשבי ציון לא היו הרבה ילדים. לכן כל חיי החברה והלימוד היו ביחד ומספר שנתונים למדו באותה כיתה עם אותו מורה. בכל קיץ היתה קייטנה של הילדים מהערים השונות, בילדותו היה בקבוצת כדורעף.

יורם התגייס בשנת 1967. בתקופת הצבא שירת בשריון באזור סיני. לאחר תקופת ההכשרה בבית ספר לשריון הוצב לגדוד טנקים, בשנת 1968 פרצה מלחמת ההתשה בגבול התעלה עם מצרים, שם שירת במספר מעוזים כשהגדול מביניהם היה מעוז המזח. שם הם היו חשופים להפגזות. המלחמה הסתיימה בשנת 1970, השנה שבו השתחרר מהצבא.

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים על ידי צבאות סוריה ומצרים. יורם גויס ביום כיפור בצו 8 וגדוד המילואים שלו ירד לסיני. שם במשך כשבועיים נלחמו עם הצבא המצרי שעבר את התעלה ופלש לסיני. בתקופה זו היו לגדוד גם פצועים וגם הרוגים.

בתאריך 16 לאוקטובר באוגדתו של אריק שרון חצו את התעלה. יורם היה בטנק החמישי שנכנס. המלחמה הועברה למצרים ושם הוכרעה. יורם השתתף ולחם גם באינתיפאדה הראשונה ושם סיים את תקופת המילואים.

הזוית האישית

יורם פלס השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי דניאל סובלמן. התכנית נערכה בבית הספר סולם צור בקיבוץ גשר הזיו, התשע״ט.

מילון

צו 8
צו 8 הוא פקודת גיוס מיידית של חיילי המילואים לצה"ל. ההבדל בינו לבין צו מילואים "רגיל" הוא זמן ההתראה לפני הגיוס. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יורם היה בטנק החמישי שצלח את התעלה, באוגדתו של אריק שרון“

הקשר הרב דורי