מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של אלה ושל ולדימיר

זיו, סבתא וסבא
סבתא בילדותה
הילדות של סבתא שלי

שמי זיו יופה, אני משתתף שתכנית הקשר הרב דורי, אני מתעד את סבתא וסבא שלי, אלה וולידימיר יופה.

סבתא מספרת על ילדותה: "אני זוכרת שהשידור בטלוויזיה היה בשחור ולבן, היה רק ערוץ אחד ותוכניות ילדים ארכו רק חצי שעה מכלל השידורים למבוגרים. שיחקנו בחצר של הבית עם ילדים אחרים מהכיתה, מהבניין, מהשכונה המשחקים שלנו היו עם כדור, חבל, מחבואים, תופסת, קלאס, בחורף ניהלנו 'קרבות' עם כדורי שלג, היו לנו מזחלות, סקי, החלקה על הקרח. בקור של פחות מ-20 מעלות סגרו את בתי הספר ואנחנו היינו צריכים להישאר בבית, אבל היינו יוצאים ומשחקים בחוץ כי הי שלג והיה כיף גדול. בקיץ היינו הולכים לקייטנות ומחנאות קיץ לחודש בלי לחזור הביתה, היינו ישנים באוהלים או בצריפים ועושים כל מיני פעולות ביחד: משחקים, משימות, מדורות, ריקודים, שירים וגם יצאנו לטיולים מעניינים בשטח ביער או בערים. אהבנו לרכוב עם חברים על אופניים. לא היו אופניים אצל כל אחד, היינו רוכבים אחד אחרי השני בתורות.

לא היה אצלנו טלפונים ניידים וזה היה נדיר שבבית היה טלפון. הייתי אוהבת ללכת לאימא לעבודה, היא הייתה רופאת ילדים ואהבתי לראות שבאים ילדים והיא בודקת אותם. כשהיא הייתה תורנית בבית החולים היינו בערב הולכים לבקר אותה. אהבתי מאוד גם לבקר את סבא וסבתא, הם היו גרים בבית קטן עם חצר והיו הרבה פרחים, שיחים ועצים. אהבתי לטפס על עץ תות ולאכול תותים טעימים, כשהייתי יורדת כל הפנים שלי והידיים שלי היו בצבע סגול. שיחקנו עם ילדים מהשכונה של סבתא, טיפסנו על גגות של בתים קטנים והסתכלנו מסביב. בקיץ היינו נוסעים לים והיינו גרים ליד הים שבועיים או לפעמים חודש. בעיר בה גרתי היה נהר גדול והיו חופים יפים, נסענו באוטובוס בסופי השבוע להתרחץ בנהר, לנוח, להשתזף, ולשחק בחול.

סיפורו של התליון – חפץ שעובר במשפחה

סבא מספר: "התליון המדובר היה במשפחה שלי במשך יותר ממאה שנה, מאז 1914. בשנת 1914 פרצה מלחמת העולם הראשונה וסבא שלי, שהוא הסבא של הסבא שלך, הרשל (גרגורי) יופה ז"ל, גוייס כחייל לצבא של האימפריה הרוסית. כשהוא היה צריך לצאת למלחמה, אבא שלו, ברוך, העניק לו את התליון הזה שישמור עליו בשדות הקרב. סבא היה בהמון קרבות וכל הזמן לא נפרד מהתליון. התליון הוא עם הדמות של משה רבנו, לוחות הברית וגם תפילת "שמע ישראל" שבצד השני, והוא ששמר עליו. סבא שלי שרד במלחמת העולם הראשונה, במלחמת האזרחים ברוסיה וגם בזמן מלחמת העולם השנייה. התליון שמר עליו ועל כל המשפחה שלו.

התליון של סבא

תמונה 1

אחרי שסבא שלי נפטר, התליון מצא את מקומו במקום מסתור במזנון ויצא לאור רק אחרי שעברתי בחינות בגרות והתקבלתי לאוניברסיטה. אימא וסבתא שלי ז"ל הוציאו את התליון ונתנו לי אותו כירושה מסבא. מאז התליון תמיד עליי. עם התליון הזה, אני מרגיש המשכיות בין-דורית, אני ממשיך בדרכו של סבי, והנכדים שלי, אתם, תמשיכו בדרכי. כך שרשרת של דורות במשפחה תהיה בלתי נפסקת.

סבא בילדותו

תמונה 2

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר בן גוריון בכפר סבא, התשפ"א, בהנחיית המורה המובילה ליהיא אייזרמן.

מילון

מלחמת העולם הראשונה
מלחמת העולם הראשונה התחוללה בין השנים 1914–1918, והייתה המלחמה הגדולה ביותר עד זמנה בעולם. השתתפו בה מדינות מיותר מחצי כדור הארץ, והיא נקראה בזמנה "המלחמה הגדולה". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במשפחה, אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד. מאוד חשוב לאהוב, לעזור, ולתמוך אחד בשני“

”אדם לא יכול להגיע להישגים בלי תמיכה של המשפחה“

הקשר הרב דורי