מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אילנה מסיקה מספרת על שרשי המשפחות: מולין ופינקלשטיין

אני ונכדי איתמר
אני, אילנה
סיפור משפחתי

סבתא מסיקה אילנה משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדה איתמר סולטן.

הסיפור של סבתא אילנה

נולדתי בשנת 1946 בתאריך ה –  22 לאוקטובר, בתל אביב. בבית החולים פרויד לבית משפחת פינקלשטיין.

משפחת אמי – מולין

המשפחות של סבי וסבתי עלו מפולין בעלייה השנייה (1903-1914). הם עלו עם הוריהם, בעלייה זו עלו כ-3500 יהודים מרוסיה ופולין. בגלל קשיים כלכליים בארץ ישראל, קושי להתפרנס ולעבוד, ירדו למצריים לאלכסנדריה יחד עם יותר מ-1000 יהודי הישוב שגורשו מארץ ישראל על ידי העותמנים. סבי וסבתי חיים ורחל התחתנו במצרים ואחר כך שבו עם משפחותיהם לארץ ישראל. סבי חיים השתתף בגדוד הלוחם שסייע לבריטים בכיבוש ארץ ישראל, במלחמת העולם ה-1. הגדוד נקרא "גדוד נהגי הפרידות".

חיילים בגדוד נהגי הפרדות, 1915 – ויקיפדיה

תמונה 1

סבי נפצע ונקטעו שתי אצבעותיו אחר כך נשלח לטיפול רפואי בלונדון שבאנגליה. לאחר שהמשפחות שבו לארץ, משפחתה של סבתי רחל ירדה לארצות הברית עם אחיה ואחיותיה, ורק סבתי נשארה בארץ ישראל ובנתה בה את ביתה והקימה את משפחתה. נולדו לה 4 בנות, הבת השנייה מהן היא אמי חיה. אמי התחתנה עם אבי שמחה. לבית פנקלשטיין. התגוררה בתל אביב ברוב שנותייה. נולדו לה 3 ילדים ואני  הבת הבכורה.

משפחת אבי – פינקלשטיין

סבתי נחמה לבית פרבידלו נישאה בפולין ליונה סבי לבית פינקלשטיין נולדו להם 3 ילדים והצעיר בינהם הוא אבי – שמחה. ההורים ואחות אחת עלו בשנת 1936 מורשה לארץ ישראל  אבי נשאר בפולין בגלל השתתפותו בתחרויות בינלאומיות בטניס שולחן (פינג פונג). הוריו הפצירו בו לעלות לארץ. כנראה בגלל שחששו ממצב היהודים בפולין והוא עלה בשנת 1937. והתיישב בתל אביב. בפולין נשארה הבת הבכורה שהייתה נשואה, גורלה אינו ידועה וכנראה נספתה בשואה. אבי התחתן עם אמי בתל אביב יפו ונולדו להם 3 ילדים. אני הבכורה. גרנו בתל אביב בכל שנות ילדותי. בתחילה בצפונה בשכנות משותפת עם עוד משפחה. לאחר הולדת אחי השני עברנו לדירה "מרווחת" עם הוריי אבי בדרום תל אביב מה שמכונה "פלורנטין".

אבי עסק ביהלומים וכתחביב שיחק טניס שולחן (פינג פונג) והיה  אלוף ישראל במשך שנים רבות. הוא נסע עם נבחרת ישראל בטניס שולחן (פינג פונג) לתחרויות בינלאומיות בכל רחבי העולם. בבתי ארונית מלאה בגביעים ומדליות שצבר במשך השנים ששיחק טניס שולחן (פינג פונג).

התחתנתי בשנת 1967 לאחר מלחמת ששת הימים עם יצחק מסיקה בעלי, בן ליוצאי לוב. עלה לארץ בשנת 1950 התגורר עם משפחתו במעברת באר יעקב ובהמשך עבר ליפו. גרנו בבת ים בדירה קטנה נולדו לנו שני ילדים: נימרוד ויעל כעבור כמה שנים עברנו לחולון ובהמשך לתל אביב בה אנו גרים גם כיום. לילדי הבכור נימרוד יש שני ילדים הדס ואמיתי. לבתי יעל יש שלושה ילדים 2 בנות ובן אחד, הבכור איתמר אחריו מאיה ואחריה דורון בת השנתיים וחצי. בעלי יצחק שירת בגולני השתתף במלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון.

הזוית האישית

סבתא אילנה: הייתה חוויה מדהימה לשתף את נכדי איתמר בסיפור האישי שלי. נזכרתי בהרבה מאורעות ופרטים מהעבר.

מילון

אתר הריטאג
אתר שבו אתה בונה את אילן היוחסין שלך

גדוד נהגי הפרדות
גְּדוּד נֶהָגֵי הַפְּרָדוֹת, Zion Mule Corps , הוא הראשון מבין הגדודים העבריים שהוקמו על ידי הבריטים בתקופת מלחמת העולם הראשונה. סמל הגדוד היה מגן דוד ובמרכזו גור אריה. נהגו לומר: "גור לארי הבריטי המלכותי".

ציטוטים

”המפגשים בתכנית היו חוויה כיפית מאוד“

הקשר הרב דורי