מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים של רבקה כהן

שירה ורבקה בבית הקשיש
רבקה בבית התפוצות
העלייה וההסתגלות

שמי רבקה כהן ונולדתי בעירק בשנת 1947.

כשהייתי בת 4 אני ומשפחתי רצינו לעלות לארץ ישראל הקדושה. גדלתי במשפחה מאוד עשירה היתה לנו חנות תכשיטים, מכרנו את כל הרכוש, לקחנו איתנו סכום כסף שאחר כך תרמנו לבן גוריון. בשנת 1951 אספו אותנו מבית הכנסת של הרב יוסף חיים ז"ל לשדה התעופה בעירק. כאשר ירדנו מהמטוס הייתה התרגשות ושמחה גדולה ונישקנו את האדמה.

שלחו אותנו לשעה עליה ופתאום קרה משהו שהפר את השמחה והאושר אנשים באו וריססו אותנו בחומר נגד כינים ונהייתה למשפחתי גזזת ועד היום יש למשפחתי תופעות לוואי כמו כאבי ראש לי ברוך ה' לא היה.

כשנכנסנו לעיר נתנו לנו פרוסה עם ריבה ושוקו וכשגמרנו לאכול לקחו אותנו לשער העלייה ושם ישנו באוהלים. כשקמנו בבוקר היינו צריכים לעמוד בתור בשביל לקבל לחם וגבינה. לא היה מספיק אוכל עד שנאלצנו לקושש עשבים ולבשל אותם עם בצל על מדורה בחצר.

מלחמת ששת הימים

בשנת 1967 היה מתח גדול בארץ אנשים שרו "נאצר מחכה לרבין"… וציפו למלחמה. בעלי ששרת בגולני התגייס ועלה לירושלים ואני נשארתי בבית כשאני בהריון בחודש השמיני. במוצ"ש באו אלי חיילים הביתה ובקשו שאארוז לבעלי ציוד בגדים ודברים חיוניים כי כנראה ישאר הרבה זמן בצבא. הם סיפרו לי שצה"ל השמיד את המטוסים של המצרים.

בעלי נלחם בירושלים ליד מגדל דוד, משם הועבר ללטרון במהלך הקרב הפריצה לירושלים הוא נפצע קשה מאוד. לקחו אותו לבית החולים ולי הודיעו שהוא נהרג (חלילה). אביו לא האמין והתחלנו לחפש אותו בכל בתי החולים ואז מצאנו אותו בבית חולים בירושלים במצב קשה מאוד. מחובר למכשירים רבים חבול ונפוח מאוד.

כשראיתי אותו התעלפתי ואיבדתי את הכרתי. הייתי במצב קשה ועברתי לגור עם הוריו של בעלי. רק לאחר ארבעה חודשים התאושש מעט בעלי, שנשאר מוגבל בידו ורגלו, כשהיציעו לו פיצויים סרב לקחת.

לאט לאט התאוששנו ופתחנו חנות בגדים. נולדו לי 8 ילדים וחיינו בשמחה והסתפקנו במועט, לא התלוננו.. ושמחנו במה שיש לנו.

מלחמת ששת הימים

"מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים." ( ויקיפדיה)

הזוית האישית

שירה בן יהודה: נהניתי מאד לעבוד עם רבקה. הכרתי אשה מלאת אמונה ושמחה.

מילון

גזזת
גזזת היא מחלת עור פטרייתית הנגרמת ע"י פטריות דרמטופיטיות העלולות לחולל גם מחלות אחרות שלושת הסוגים העיקריים הם מיקרוספורום אפידרמופיטון וטריכופיטון עם בוא העלייה מארצות ערב השתמשו בחומר הריסוס ריססו את ראשם של העולים במטרה למנוע מחלות שהביאו אותם {כביכול} לחומר היו תופעות לוואי קשות וכיום מדינת ישראל מפצה את האנשים

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון. אני מאמינה שה' נותן לנו מאוצרות מתנת חינם .“

הקשר הרב דורי