מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור שלי

סבתא רותי והנכד עמרי
עם עמרי
ממרוקו לישראל

לפני העלייה ארצה
 
אני בת יחידה להורי, סטה וחיים אוחיון ז"ל. עלינו לארץ ישראל בשנת 1962 מהעיר ספרו שבצפון מרוקו. ההורים של סבתא חלמו על הארץ וקראו לה "ארץ הקודש"- הארץ שאלוהים הבטיח לעם ישראל. העלייה נמשכה תקופה ארוכה. היינו במחנה מעבר בצרפת ומשם עלינו ארצה באוניה. המעבר נמשך שבעה ימים. 
 
לאחר העלייה ארצה
 
הגענו לעיר זכרון יעקב, בה גרנו שנה אחת ולאחר מכן עברנו למושב כפר טרומן שהיה בתחילת דרכו, מיושב רק במספר מועט של משפחות, יוצאי מזרח אירופה. אח של סבתא סטה, אימי ז"ל, ציון ז"ל, הוא ממייסדי המושב. היה לו משק שבו גידלו פרות, לול תרנגולות, עגלה וסוס. 
יצאנו לסיבוב שדה התעופה (לא רחוק מהמושב) עם העגלה והסוס, לא במכונית שבעצם היתה פעם רק למעטים בלבד. על העגלה העמסנו חציר, אוכל לפרות והיא איפשרה להתנייד ממקום למקום. משפחתי עסקה בחקלאות. בשדות גידלנו ירקות, מלונים, עגבניות וחסה. בבית הספר היסודי למדתי בבית ספר הדתי בנחלים, תיכון בפתח-תקוה ובחיפה חינוך משלים. 
 
משפחה וילדים 
בגיל 21  הכרתי את סבא מקס ממושב יד רמב"ם. נישאנו שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים, שבמהלכה סבא מקס שירת 90 יום במילואים בחיל התותחנים.
 
אני ומקס ביום חתונתנו

אני ומקס ביום חתונתנו
 
 נולדו לנו חמישה ילדים. סימה, אמא של עמרי, היא בתי הבכורה ולאחריה: שירלי, ליאור, ורד ורחלי בת הזקונים.
 
שנה לאחר נישואי אני בהריון עם בתי הבכורה סימה

שנה לאחר נישואי אני בהריון עם בתי הבכורה סימה
כל ילדיי נישאו ולהם ילדים שהם נכדיי, כן ירבו. ימי שבת וחג הינם ימי המפגש בהם נוהגת כל המשפחה להתאסף ולהיפגש. מאחר ואנו מנהלים בית מסורתי שומר שבת ולא נוסעים בשבת, המפגשים עם עמרי בקשר הרב דורי נוגע מעט בפער הבין דורי ומקרב את המרחק בינינו. חוויה זו היא מיוחדת וחשובה ואני מברכת על כך. 
 
מקצוע
בעלי מקס ואני פיתחנו את המשק החקלאי. בתחילה גידלנו ירקות בשדה פתוח כגון חסה, צנון, בצל, ופולים. לאחר כמה שנים בנינו חממות על בסיס מצע מנותק ,שבהם מגדלים עגבניות, מלפפונים ובצל ירוק. כמו כן היתה לנו חממה נסיונית שבה גידלנו תוצרת חקלאית פרי פיתוח של חברת חישתיל, מכל הסוגים ומכל המינים. את החממה הנסיונית באו לראות משלחות רבות מהארץ ומהעולם.
 
בחממה זאת גדלו לדוגמא עשרות רבות של סוגי עגבניות קטנות וגדולות בשלל צבעים, חצילים מנומרים, מלונים, פלפלים וגמבות בשלל צבעים, ארטישוק, דלעת, קישואי ומלפפוני ענק וכדומה. זוהי חווייה מיוחדת במינה. את החממות נוהגים לפקוד כמידי שנה ילדי הגנים במושב במסגרת סיורים לימודיים.
 
בברכה ובאהבה,
סבתא רותי

מילון

מעברה
אוהלים שהמדינה יישבה בהם את העולים החדשים.

ציטוטים

”מזקנים אתבונן“

”סייג לחכמה שתיקה“

הקשר הרב דורי