מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור שאף פעם לא סיפרתי

סבתא מרים ועדי
תמונה משפחתית של סבתא מרים
אולי גם לא רציתי לספר, כי יש בו גם עצב.

סיפור חיי – הסיפור שאף פעם לא סיפרתי
הורי נולדו בפולין. לאימי קראו פרניה ולאבי קראו דוד. בשנת התחלת מלחמת העולם השנייה, ההורים ברחו לרוסיה ושם אחותי אסתר ואני נולדנו: אחותי נולדה בתאריך 1.10.1941 ואני נולדתי בתאריך 31.12.1944.
 
אחרי המלחמה הורי חזרו לפולין למקום בשם: שצ'גום. בפולין לא נשאר אף אחד מהמשפחה שלהם והורי הפסיקו לדבר על המלחמה. הורי עבדו בבית חרושת לטקסטיל, אחותי ואני למדנו בבית ספר יסודי (בית ספר פולני). אימי חלתה מאוד ונפטרה בשנת 1951 כשהייתי בת שבע ובידיוק התחלתי בית ספר יסודי כיתה א'.
 
בשנת 1956 הייתה מלחמת קדש בארץ ובפולין התחילה האנטישמיות נגד היהודים. אבי החליט שזה לא מקום לגדל בו ילדים יהודיים ואז עשינו הכל בשביל לעלות לארץ. עלינו לארץ בתאריך 22.7.1957 לאבן יהודה. גרנו בצריפים היה חם מאוד, לא היינו רגילים לחום. אבי התחיל לעבוד בבניית כבישים ואחרי זה בקטיף בפרדס.
 
בראשון לספטמבר אחותי ואני התחלנו ללכת לבית ספר יסודי באבן יהודה. אני התחלתי כיתה ז'. היה לי קשה מאוד לדבר ולהבין את השפה, למזלי היה בבית ספר מורה שידע פולנית והוא עזר לי ולעוד ילדים להבין על מה מדברים. בבית ספר יסודי למדתי עד כיתה ח' (שנתיים).
 
בזמנו לא הייתה חטיבה והתחלתי  ללמוד בכיתה ט' בבית ספר ( פנימייה) ב"הדסים". בית הספר נמצא ליד אבן יהודה והייתי הולכת ברגל בקיץ, בחורף ובשאר עונות השנה כי לא היו הסעות. למדתי בבית ספר ב"הדסים" עד כיתה י'.
 
לא המשכתי ללמוד כי המצב הכלכלי בבית היה קשה. אחרי כיתה י' עזבתי את בית הספר ויצאתי לעבוד. עבדתי בבית חרושת לחוטים באזור נתניה במשמרות. שם עבדתי כשנתיים.
 
בגיל שמונה עשרה כשהייתי צריכה להתגייס לצבא ביקשתי שחרור( למרות שלא רציתי) ונשארתי בבית עם אבי. בבית הספר העממי פגשתי את עמוס שלמד בכיתה מעלי וכך התחילה החברות ביננו. היינו חברים במשך חמש שנים. אחרי שעמוס שירת בצבא ארבע וחצי שנים החלטנו להתחתן. התחתנו ב- 4.3.1965 .
 
אחרי כשנה וחצי נולד בני הבכור רז ב- 4.10.1966 ואחרי חמש שנים נולד בני השני ערןב- 14.9.1971. רז למד בבית ספר יסודי באבן יהודה ואחרי חמש שנים כשערן עלה לכיתה א' אבא שלי נפטר. אבי עבד בבית ספר כשרת. ילדי למדו בבית ספר באבן יהודה עד חטיבת ביניים ואחרי זה בבית ספר תיכון ב"הדסים".אחרי כיתה יב' רז התגייס לצבא ושירת במודיעין שלוש שנים. ערן התגייס לצבא ושירת בצנחנים.
 
יש לי שתי נכדות הבכורה נעם שנולדה ב 25.7.1995 ועדי שנולדה ב- 16.2.2004. שמחתי לספר לנכדתי עדי את הסיפור של משפחתי ושלי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.
 
העשרה
אבן יהודה: "אבן יהודה היא מועצה מקומית בשרון במחוז המרכז בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1950."
 
תשע"ה

מילון

אבן יהודה
אבן יהודה היא מועצה מקומית בשרון במחוז המרכז בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1950.

טקסיטיל
עיבוד בדים

ציטוטים

”"החיים חזקים יותר מהכול"“

הקשר הרב דורי