מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא קלודין על המעברה

רוני וסבתא
סבתא בצעירותה
סבתא קלודין עבדה בגיל 12 בשדה כותנה כדי לסייע למשפחתה

סבתא קלודין היא אמו של אבי. היא נולדה בטוניס בשנת 1953. שם משפחתה הקודם לפני נישואיה הוא צרפתי, שם משפחתה לאחר הנישואין הוא פרטוק.

סבתא קלודין בעברה גרה במעברה שהיו בה צריפים נטושים. סבתא מספרת: "היה שם רעב גדול, בקושי והיה לנו אוכל, בכל פעם שרצו לאכול היו עומדים בתור לא מעט זמן בכדי לאכול מעט אוכל. באותה תקופה כיבסנו את בגדינו אך ורק בידיים, לא הייתה מכונת כביסה או משהו שדומה לזה. לעיתים היינו הולכים למעיין בכדי לכבס את הכביסה, משפשפים בידיים שלנו עד שהבגדים היו הופכים להיות נקיים. באותה תקופה היה מאוד קשה, לא היה מקרר או מיקרוגל בבית, ללא מכונת כביסה, החיים היו קצת מורכבים אך תמיד ידענו איך להתמודד. באותה תקופה בשביל להתקלח היינו צריכים לחכות שיגיע טרקטור עם קרח בכדי לקנות ולהתקלח. בנוסף, בכל יום עבר סוס ו/או חמור עם איש עליהם אשר מכר קרח בתמורת כסף ובכך ניסה להתפרנס. היה קושי גדול, לא היו שירותים בכלל, היינו מתפנים בטבע.

כשהייתי בת 12, עבדתי בשדה כותנה בכדי לפרנס את משפחתי. אבא שלי היה חולה מאוד ולא היה לנו כסף לקנות תרופה, וזה היה לי מאוד עצוב וכואב. הרגשתי שאני חייבת לעבוד וכמה שיותר על מנת לקנות לו את התרופות וכל מה שחסר בבית, היה מאוד קשה בגילי לעבוד הרבה שעות בשני מקומות עבודה בכדי שיהיה כמה שיותר כסף להתפרנס."

סבתי גרה כיום בקריית שמונה. היא יצאה לפנסיה ויש לה תשעה ילדים ו-16 נכדים.

הזוית האישית

סבתא קלודין: הקשר ביני לבין נכדתי מיוחד מאוד, והתכנית קירבה אותנו יותר.

הנכדה רוני: למדתי דברים חדשים שלא ידעתי על סבתי.

מילון

חיב"ס
חיב"ס זה ראשי תיבות של המושג "חי בסרט": אדם שחי בבועה משלו ללא קשר למציאות.

כותנה
כותנה היא סיב רך הצומח סביב זרעי צמח הכותנה. סיב זה משמש לרוב לטווית חוטים ואריגתם לבד רך ונושם. כותנה היא גידול נציל מאוד - רק כ-10% מהחומר הגולמי אובד במהלך עיבודה. כאשר נוקתה והוסרו ממנה שאריות של שעווה וחלבונים, נותר פולימר טבעי של תאית טהורה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בעבר היו חיים מאוד מאוד מורכבים וקשים“

”כשהייתי בת 12, עבדתי בכותנה בכדי לפרנס את משפחתי“

הקשר הרב דורי