מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור מתחיל בשנת 1948, בעיר העתיקה

חנה כהן עם יובל מתעדים סיפור
הסיפור שלי
למדתי בבית ספר לוריא שהיה ברחוב הפלמ"ח בירושלים

חנה כהן מספרת ליובלי:

הסיפור מתחיל בשנת 1948. אני ילידת ירושלים העתיקה, יצאתי מן העיר בזמן כיבוש ירושלים 1948 לשכונת קטמון הישנה, שנכבשה על ידי הפלמ"ח או ההגנה, שהיו אז לוחמים בארץ.

למדתי בבית ספר לוריא, שהיה ברחוב הפלמ"ח בירושלים. למדתי שמונה שנים בבית ספר יסודי ועוד שנתיים בבית ספר מקצועי לתפירה.

התגייסתי לצבא בגיל 18 לחיל רפואה כחובשת. התחתנתי בגיל 24 עם בעלי שמואל כהן.

 תמונה 1

יש לי בת ושני בנים ושישה נכדים, שני בני גרים מחוץ ירושלים ובתי גרה בירושלים. יש רק נכד אחד בירושלים שקוראים לו יהונתן, שלומד בבית ספר תל"י רמת מוריה.

 תמונה 2

היום אני סבתא וחושבת כל הזמן על הדור הזה ועל כל הילדים, שגדלים בתקופה הזאת. כי אנחנו כבר אנשים לא צעירים וחשוב לנו שיהיה טוב גם לכל הדור הזה.

תמונה 3

תכנית הקשר הרב דורי

יש לי נכד בבית הספר תל"י רמת מוריה בשם יהונתן, כך הגעתי לבית ספר זה לתכנית הקשר הרב דורי. הסיפור שלי תועד גם פה וגם בספר שהוציאו בבית הספר, "הקשר הרב דורי", ביה"ס תל"י רמת מוריה.

תמונה 4

העשרה

ירושלים: "בין השנים 1948 ל-1967 הייתה העיר ירושלים חצויה. הקו העירוני היה קו שביתת הנשק כפי שסוכם בהסכמי רודוס, כקטע של הקו הירוק באורך שבעה קילומטרים, והוא שחילק את העיר בין מזרח ירושלים שהייתה חלק מהממלכה הירדנית ההאשמית, לבין מערב ירושלים שהייתה בשליטת מדינת ישראל. משני צידי הקו פרסו הצדדים ביצורים ומכשולים, ובניינים שונים בעיר לאורך הקו שימשו כעמדות צבאיות. כל העיר העתיקה, השכונות שמצפון אליה, והר הזיתים היו בתחום הירדני. מערב העיר, וכן מובלעת על הר הצופים בצפון-מזרח העיר היו בתחום הישראלי. באזור ארמון הנציב היה שטח מפורז בשליטת האו"ם, והארמון עצמו נקבע כמטה משקיפי האו"ם"

תשע"ד 2014

מילון

ירושלים 1948
בין השנים 1948 ל-1967 הייתה העיר ירושלים חצויה. הקו העירוני היה קו שביתת הנשק כפי שסוכם בהסכמי רודוס, כקטע של הקו הירוק באורך שבעה קילומטרים, והוא שחילק את העיר בין מזרח ירושלים שהייתה חלק מהממלכה הירדנית ההאשמית, לבין מערב ירושלים שהייתה בשליטת מדינת ישראל. משני צידי הקו פרסו הצדדים ביצורים ומכשולים, ובניינים שונים בעיר לאורך הקו שימשו כעמדות צבאיות. כל העיר העתיקה, השכונות שמצפון אליה, והר הזיתים היו בתחום הירדני. מערב העיר, וכן מובלעת על הר הצופים בצפון-מזרח העיר היו בתחום הישראלי. באזור ארמון הנציב היה שטח מפורז בשליטת האו"ם, והארמון עצמו נקבע כמטה משקיפי האו"ם

ציטוטים

”אנחנו כבר לא צעירים - חשוב לנו שיהיה טוב גם לכל הדור הזה“

הקשר הרב דורי