מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור העלייה של חיה אשכנזי מהולנד

חיה מתעדת סיפור
האניה נגבה מאמסטרדם לא"י
החיים בגבעת ח"ן

הסיפור עליה של חיה אשכנזי

חיה אשכנזי השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם התלמיד גיא לויאן. במהלך המפגשים ספרה חיה לגיא סיפורים רבים ויחד הם בחרו להעלות את סיפור עלייתה של חיה מהולד לישראל.

גיא מספר: בחרנו בנושא זה משום שנושא זה מעניין מאוד אותי.

סיפור העלייה

חיה אשכנזי נולדה בהולנד בשנת 1938. חיה עלתה לבד לארץ בשנת 1956 לאחר שלא הרגישה טוב בהולנד לאחר מלחמת העולם השנייה ובתור אחת שגדלה בבית ציוני היה השאיפה לעלות תמיד לארץ ישראל הייתה להם אהבה גדולה לארץ

רקע לסיפור של חיה

חיה גדלה בעיר כמעט ללא יהודים בעיר זאת היו רק עשרה גברים יהודיים לעשות מניין בבית כנסת אביה של חיה היו מאלה שהולכים לבית הכנסת להתפלל בשבתות ובחגים. חיה נולדה בזמן פרוץ מלחמת העולם השנייה ולכן לא הרגישה את המלחמה במודע, אך לא במודע זה חדר אליה והיא סחבה איתה זיכרונות לא טובים.

איך עלתה חיה לארץ ?

חיה עלתה לארץ לאחר התיכון בגיל 18 בערך. חיה עלתה לארץ באנייה בשם נגבה אנייה ישנה מאוד כאשר בחדר שינה היו כ- 300 אנשים בחדר מאוד קטן. חיה עלתה לארץ משום שהרגישה מאוד מאוימת ולא נוח לאחר מלחמת העולם השנייה.

 יהודים על סיפון האונייה "נגבה", אמסטרדם, הולנד (ויקיפדיה)

תמונה 1

לאחר שהגיעה לארץ

לאחר שהגיעה לארץ ישראל חיה הרגישה חופשיה ולא מאוימת. חיה הייתה אצל אישה הולנדית שקלטה אותה בגבעת חן היו לה ארבעה ילדים ובעלה נפטר היא הייתה אישה מאוד חמה חיה חיבבה אותה מאוד.

ההסתגלות

היו מספר קשיי הסתגלות לחיה אחד מהם היה שהיא לא הכירה את המושגים אשכנזים ומזרחים. וכאשר באו אליה ושאלו אותה מה היא אשכנזייה או מזרחית היא לא ידעה לענות משום שלא ידעה את מושגים אלו וגם עצם זה שהיהודים הם עם אחד ולא מתחלקים לפי עדות.

לאחר שעברה לקיבוץ התחתנה עם טורקי התחילה להשתלב עם החברה הישראלית. לאחר מכן נולדו שתי בנות וגדלו עד הצבא היו בקיבוץ, וחיה התחילה לעבוד בכל מיני עבודות בקיבוץ כגון: התחילה כמטפלת תינוקותאקונומית הקבוץ, מזכירת הקיבוץ וסה"כ הרגישה טוב בקיבוץ.

האם חיה תעבור אי פעם לארץ אחרת?

חיה אף פעם לא תעבור לחיות לארץ אחרת משום שהיא הרגישה שונה כיהודייה בהולנד. כיום היא מרגישה שזה הבית שלה ואין לה בית אחר משום שהיא מרגישה שזה הבית היחיד שלה. בנוסף לכך היא מרגישה הכי שייכת לפה מפני שרוב האוכלוסייה בארץ היא יהודית.

כיום
חיה לא יכולה לחיות עם זה שמתייחסים לאנשים כמו ב"אנטישמיות" משום שהיא עברה זאת והיא יודעת איך זה מרגיש. בנוסף לכך היא לא אוהבת את ההפרדה שעושים בנינו לדתות אחרות חיה היא אמא לשתי בנות וסבתא לשלוש נכדים בארץ. חיה אוהבת מאוד את הארץ ולעולם לא תעזוב אותה.
 
העשרה
נגבה: "נגבה הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה".
 
גבעת ח"ן: "גבעת ח"ן (גִּבְעַת חֵן) הוא מושב באזור השרון, מדרום לעיר רעננה, השייך למועצה אזורית דרום השרון. שטחו כ-1,300 דונם.היישוב הקרוי על-שמו של חיים נחמן ביאליק, הוקם בחג הסוכות, ב-15 באוקטובר 1933, בידי 41 משפחות עולים ותיקים מליטא, פולין ורוסיה, וזאת כחלק מהתיישבות האלף".
 
בתכנית הקשר הרב דורי במקיף ט' אשדוד
 
תמונה 2
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה, 2015
מדריכה יישובית, ניצה דה פורטו 

מילון

אוניה נגבה
נגבה הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה.

גבעת ח"ן
גבעת ח"ן (גִּבְעַת חֵן) הוא מושב באזור השרון, מדרום לעיר רעננה, השייך למועצה אזורית דרום השרון. שטחו כ-1,300 דונם.היישוב הקרוי על-שמו של חיים נחמן ביאליק, הוקם בחג הסוכות, ב-15 באוקטובר 1933, בידי 41 משפחות עולים ותיקים מליטא, פולין ורוסיה, וזאת כחלק מהתיישבות האלף.

ציטוטים

”חיה אף פעם לא תעבור לחיות לארץ אחרת משום שהיא הרגישה שונה כיהודייה בהולנד“

הקשר הרב דורי