מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור המשפחתי של גיורא אדרת

גיורא ואיתמר
גיורא, סבא של איתמר, תינוק בזרועות סבתו
סיפור השם אדר"ת, מקורו וההיסטוריה שלו

הסיפור שלנו מתייחס לשם משפחתו של איתמר אדרת.

מה מקורו של השם אדרת ומה משמעותו?

פירוש המילה "אדרת" הוא מעיל, לא סתם מעיל אלא מעיל עליון מהודר! מכאן ניתנה למילה אדרת גם משמעות של הוד והדר. האם זהו מקור השם? או שמא מדובר בתרגום שם משפה אחרת? הדבר היה נהוג בשנות קום המדינה ביוזמת ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, אשר לחץ במיוחד על אנשי צבא, להחליף את שמות משפחתם לשמות עבריים.

שתי האפשרויות הללו אינן התשובה הנכונה.

כדי לדעת מה מקור שם המשפחה – אדרת, עלינו להרחיק עד ליטא במזרח אירופה. בעיירה קטנה, לפני יותר מ-200 שנה, התגוררה משפחת רבנים – משפחת רבינוביץ. לימים, נולדו לאבי המשפחה, בנימין, תאומים ולשם המשפחה נוספה המילה – תאומים. כלומר: רבינוביץ תאומים.

אחד מהתאומים שנולדו בשנת 1843 נקרא: אליהו דוד. אליהו דוד כבר בצעירותו, היה לרב גדול בתורה ואף זכה לתואר "גאון". הוא היה הרב של העיר פוניבז' בליטא, אחר כך הרב של העיר מיר. בתחילת המאה הקודמת בשנת 1902 עלה לארץ ישראל והיה מיועד להיות הרב הראשי של ירושלים. למרבה הצער הוא נפטר בשנת 1905 בטרם קיבל על עצמו את המשרה הרמה.

איך כל זה קשור לשם "אדרת"?

ראשי התיבות של הרב הגאון אליהו דוד רבינוביץ תאומים הם הם אדר"ת! האדר"ת היה סבא רבא של גיורא, סבו של איתמר. אביו של גיורא, יצחק, אימץ לעצמו את השם: אדרת, ומאז היה זה שם המשפחה שלו ושל צאצאיו.

האדר"ת אשר נפטר בשנת 1905, נקבר בהר הזיתים בירושלים ועל מצבתו נכתב אקרוסטיכון (צורת חריזה בשיר), המבטא את חוכמתו, גדולתו בתורה, יושרו וצניעותו.

אני, סבא של איתמר, נולדתי בשנת 1950 ולא זכיתי כמובן להכיר את האדר"ת, אשר נפטר שנים רבות לפני כן. סבי, רפאל לוי רבינוביץ, בנו של האדר"ת שעלה יחד איתו לארץ ישראל, בנה לפני למעלה מ-100 שנים, בית בשכונת נווה צדק. הייתה זו השכונה היהודית הראשונה שהוקמה מחוץ ליפו. בנייתה החלה בשנת 1887 כ- 22 שנים לפני ייסוד העיר תל אביב בשנת 1909 .

הבית הקיים עד היום, היה רחב ממדים. היו בו שתי קומות וחצר פנימית גדולה ובתוכה באר מים. סבי, סבתי, ושמונת ילדיהם, ביניהם אבי, התגוררו בקומה השנייה ושאר הדירות הושכרו. תקופה מסוימת היה במקום סניף של בית הספר לבנות. בית הספר שכן במקום בו נמצא כיום מרכז האמנות על שם סוזן דלל.

יש לי זיכרונות מימי ילדותי מהביקורים אצל סבא וסבתא בבית ברחוב שלוש. אני זוכר את המרפסת הצופה לים, את החדר המרכזי והשולחן הענק סביבו חגגנו את חגי ישראל וסעדנו את סעודות השבת. סבי, רפאל לוי, איש צנוע וירא שמים, היה בעל חנות לכלי בית ברחוב קינג' ג'ורג' בתל אביב ובה עבד לפרנסת משפחתו הענפה.

זכורה לי סבתי הצדקת שהקדישה את כל חייה לגמילות חסדים ומתן בסתר. את כספי השכירות מהדירות בבית ברחוב שלוש היתה מחלקת מדי יום שישי לנזקקים ועניים. בתשעה באב נהגה להתאבל, לשבת על הרצפה ולבכות את חורבן בית המקדש.

ראוי לציין כי על אף שסבי וסבתי היו דתיים מאוד, הם היו סובלניים וליברלים ואיפשרו לילדיהם ללכת לפי דרכם ותפיסת עולמם. חלקם הפכו בבגרותם לחילונים ולמדו במוסדות להשכלה גבוהה בארץ ובחו"ל. כך לדוגמא אבי, יצחק, סבא של אורן, אבא של איתמר, למד משפטים בלונדון ובהמשך באוניברסיטה העברית. הוא הוסמך ע"י הנציב העליון בתקופת המנדט הבריטי, סר ארתור ווקופ, והיה לאחד מעורכי הדין הראשונים והנודעים בארץ.

אלו מעט מזיכרונותי מבית סבא, בנו של האדר"ת שאנו נושאים את שמו בגאון.

גיורא, סבא של איתמר ליד תמונתו של האדר"ת, סבא רבא שלו:

תמונה 1

הזוית האישית

הנכד איתמר אדרת: נהנתי מאוד לשמוע את סיפורו של סבא ולדעת סוף סוף מה היא המשמעות של שם המשפחה שלי.

מילון

אדרת
פירוש המילה "אדרת" הוא מעיל, לא סתם מעיל אלא מעיל עליון מהודר! מכאן ניתנה למילה אדרת גם משמעות של הוד והדר.

אדר"ת - אליהו דוד רבינוביץ' תאומים
אליהו דוד רבינוביץ' תאומים (האדר"ת; ו' בסיוון ה'תר"ג - ג' באדר א' ה'תרס"ה, 1905), היה רבן של הערים פוניבז' ומיר שבליטא ובסוף ימיו הרב של ירושלים. חותנו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק. האדר"ת, נולד עם אחיו התאום, הרב צבי יהודה רבינוביץ' תאומים, בפיקלין שבליטא, לרב בנימין רבינוביץ' ולאשתו טויבא. בהיותו בן חמש שנים, נפטרה אם המשפחה, והאב נאלץ לגדל את בניו לבדו. בהיותו בן תשע עברה המשפחה לעיר שילעל, שם כיהן אביו ברבנות. בגיל שלוש עשרה עד חמש עשרה חיבר עם אחיו-תאומו את החיבור "שבת אחים" על כללי הש"ס.

ציטוטים

”...זוכר את המרפסת הצופה לים, את החדר המרכזי והשולחן הענק סביבו חגגנו את חגי ישראל “

הקשר הרב דורי