מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור המשפחתי שלי- יהודה לביא

אני רון וסבי יהודה
סבי יהודה
סיפור העלייה

שלום, שמי רון לביא. ראיינתי את סבא שלי, והוא סיפר לי את סיפור העלייה שלו.

שמי יהודה לביא, אני מעוניין לספר לכם את סיפור העלייה שלי ושל משפחתי.

נולדתי בשנת 1946בתוניסיה שבעיר תוניס. גדלתי עם כל משפחתי בתוניס. כאשר הגעתי לגיל 13 החלטנו לעלות לארץ ישראל בשנת 1958. ידענו מראש שהעלייה לארץ לא תהיה פשוטה ולכן חששנו מאוד. כדי לעלות ארצה היינו צריכים להפליג לצרפת ואז לישראל.

הפלגנו לעיר "מרסיי" שבצרפת, היינו שם במשך שבוע במחנה מעבר. שם אבי עבד בשמירה על המחנה בשביל לקבל מעט כסף כדי שנוכל להמשיך להתקיים. לאחר מכן הפלגנו לארץ באניית "תאודור הרצל". ההפלגה הייתה לא פשוטה. נכנסו לאנייה, היו המון אנשים והיינו מאוד צפופים אחד לשני. בנוסף לא היה לנו כל כך הרבה אוכל ושתייה. בכל יום היינו מקבלים כוס מים ופרוסת לחם. המשכנו לחיות באנייה עם מעט האוכל והמים שקיבלנו בכל יום. לפעמים אבי ואמי ויתרו על האוכל שלהם והביאו לי ולאחיי כדי שלא נהיה רעבים.

כאשר סוף סוף הגענו לישראל בשנת 1958, מיקמו אותנו בעיר באר שבע. פעם באר שבע הייתה מדבר גדול, יבש, וצחיח. כשהגענו לבאר שבע החיים היו מאוד לא קלים. היו המון מחלות מדבקות, יתושים מסוכנים, ביצות דביקות. היה לא פשוט, בנוסף, האוכל היה דל מאוד. כל משפחה הייתה מקבלת קצת פחמימות ושתייה. כל התקופה שחיינו בבאר שבע היינו מאוד רעבים וצמאים. למרות זאת מכיוון שאנחנו משפחה מסורתית, בשבתות כולנו ישבנו יחד כמשפחה מאוחדת וקידשנו את השבת, על חתיכה קטנה של לחם ומים. כדי לא להשתעמם אני ואחיי ניסינו להעסיק את עצמנו והמצאנו כל מיני משחקים שגרמו לנו ליהנות.

אחרי כמה שנים שחיינו בבאר שבע היו כמה אנשים שהחליטו לבנות את הארץ. הייתה מפלגה ענקית שכולם רצו לבנות ולהקים את הארץ. גם אני ואבי השתתפנו במפלגה. כל יום אבי היה יוצא מהבית ומצטרף לחלוצים. הוא בנה בתים רבים, בארות עמוקים ועוד…

בנוסף, אבא שלי בנה לי ולאחיי בית עץ, הוא שתל עץ גדול ובנה מעליו בית עץ. אחיי ואני כל כך שמחנו, שכל יום היינו מטפסים לבית העץ ומשחקים.

כשגדלתי, גם אני השתתפתי בחלוצים. אבי השקיע את כל חייו כדי לבנות את הארץ והחלטתי שגם אני רוצה להמשיך את דרך אבי. כאשר הקמנו את הארץ, התחתנתי, ילדתי ילדים וחייתי באושר.

גם לאחר שאבי נפטר תמיד זכרתי את המשפט שהיה חוזר ואומר לי כל הזמן שהייתי קטן: "יהודה אנחנו באנו כדי לבנות ולהיבנות בארץ ישראל, שתגדל תקים כאן משפחה יהיו לך ילדים, נכדים ובעזרת ה' גם נינים"

ובאמת אבי צדק, הקמתי משפחה מסורתית עם אישה נהדרת, ילדים נפלאים ונכדים שכל הזמן ממלאים לי את הלב.

הזוית האישית

סבא יהודה ונכדתו רון, נפגשו במהלך תכנית הקשר הרב דורי בביה"ס ולמדו להכיר זה את זו, וביחד תיעדו את סיפורו של סבא יהודה

מילון

מרסיי
עיר בצרפת, ששימשה כתחנת מעבר להרבה מאד יהודים בדרכם לארץ ישראל

ציטוטים

”אנחנו באנו כדי לבנות ולהיבנות בארץ ישראל, שתגדל תקים כאן משפחה “

הקשר הרב דורי