מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור הטורקי של רינה

רינה עם חברי הקבוצה המתעדים
רינה בבגרותה
הילדות של רינה בטורקיה

שמי רינה ונולדתי בטורקיה באי הגדול בשנת 1934 ושם ביליתי את כל הילדות שלי. היינו ארבעה אחים ואני הייתי הצעירה ביותר. למדתי בבית ספר בו למדנו רק בטורקית ואסור היה לנו לדבר בעברית. לאחר מכן עברנו כל המשפחה לאיסטנבול ועבדנו שם ולמדנו בבית ספר יהודי. בגיל 12 אבא שלי נפטר ולאימא שלי היה מאוד קשה לגדל אותנו, לכן בלי ברירה, הלכתי לפרנס את הבית בחנות תפירה והלכתי לבתים של אנשים ותפרתי להם מכנסיים. עד היום אני תופרת בחנות בחדרה.

רינה בת חצי שנה עם אמה, אחיה ובת דודתה

תמונה 1

היה לנו קשה שם כי היינו יהודים ופחדנו להגיד שאנחנו יהודים. למרות זאת, בעיר שנולדתי היה בית כנסת גדול ובשבתות וחגים היינו הולכים לשם להתפלל. היינו מתפללים בשקט כדי שהטורקים לא יראו אותנו. אחר כך הגענו להחלטה שלא בא לנו להסתיר שאנחנו יהודים והחלטנו שאנחנו רוצים לעלות לארץ. הלכנו לשגרירות ישראל, הסברנו שאנחנו רוצים לגדל את המשפחה שלנו בישראל, עשינו דרכונים והחתמנו את מי שהיה צריך ועלינו לארץ.

בארץ הגענו למעברה באולגה. במעברה היו פשפשים על הקירות והיה ממש מלוכלך שם. אני רציתי דירה נקייה. בתי ג'ני נולדה במעברה והיה לי את כל מה שצריך בשביל לגדל אותה אבל היה מאוד קשה ללדת במעברה. לא היה הרבה מים ואוכל ובשביל ללכת לשירותים היינו צריכים לצאת מהבית וללכת הרבה, זה היה קשה ומפחיד כי היו נחשים. כיום אני גרה בבניין של 4 קומות ברחוב רמ"בם בחדרה. חסכנו בשביל זה ומכרנו אני ובעלי את הבית הישן בשביל לקנות בית חדש.

יום חתונתה של רינה, 3.9.1959

תמונה 2

אחר הצהריים אני אוהבת לקנות פלאפל אצל מיקי ואז אני הולכת לנוח. לאחר מכן, הבת שלי באה לארח לי חברה ולפעמים אני מנקה את הבית, כל יום יש לי סידור אחר. לאחר שאני מסיימת את העבודה אני חוזרת הביתה ואז הולכת להסתובב בקניון.

רינה בחגיגת הבר מצווה של בנה יחד עם בעלה והבת ג'ני 

תמונה 3

ארבעת נכדיה של רינה יחד עם הבת ג'ני

תמונה 4

בסרטון הבא רינה מספרת את סיפור עלייתה מטורקיה לארץ

יהדות טורקיה – עבודת חקר שהכינו התלמידים

הזוית האישית

רינה: נהניתי מאוד מהמפגשים המשותפים עם הילדים. היה חשוב לי לשתף אותם בסיפור העליה לארץ ואני שמחה שהסיפור יתועד באתר בית התפוצות וישמש עדות לדורות הבאים.

ילדי הקבוצה: נהנינו מהמפגשים המשותפים עם רינה. למדנו על חיי היהודים בטורקיה וגם על העליה של רינה לארץ והחיים במעברה. לסיכום, אנו חושבים שפעילות זו מאוד חשובה לנו משום שהיא מחזקת את הקשר בין הדורות, יוצרת שיתוף פעולה בנינו וגורמת לדור הצעיר להתנדב ולשמוע מה קרה בעבר.

מילון

בן סני צ'וק סביואורום
אני אוהבת אותך מאוד - בטורקית

ציטוטים

”לנו היהודים אין ארץ אחרת,לכן עלינו לשמור ולהגן עליה.“

הקשר הרב דורי