מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסידור של סבא עזרא

סבא ואני בחנוכה
סבי בילדותו
מתנת בר מצווה ערכית ומשמעותית

סבא שלי נולד בבית חולים ביפו שנקרא דונולו א' ודונולו ב'. הוא גדל בחולון עם הוריו וששת אחיו. כשסבא היה ילד קטן לא היה פלאפון, טלפון או מחשב. סבא גדל עם הקמת מדינת ישראל. ולאנשים לא היה כסף למותרות. היו לסבא הרבה חברים ופעם הילדים היו יותר עצמאיים מאשר היום, כך סבא מספר לי. אז גם לא היו מקררים חשמליים, סבא היה הולך להביא קרח מבית החרושת כדי לשמור על מוצרי המזון קרים שלא יתקלקלו. לא היה גם גז לבישול, היו פתיליות.

סבא למד בית ספר "ישורון" בחולון שם למד שמונה שנים ואחר כך למד בתיכון יבנה בעיר חולון. כשסבי היה בן 13 הוא חגג בר מצוה. הוא היה הנכד הראשון שעשה בר מצווה בכותל המערבי. סבא ומשפחתו נסעו לכותל לאחר מלחמת ששת הימים. לרגל המאורע סבא קיבל מתנה מאמו ומאביו סידור תפילה מיוחד. מזכרת עליה הוא שומר מאז חגיגת הבר מצווה.

סבא עזרא בילדותו

תמונה 1

הסידור הוא סידור מיוחד במינו. כריכתו עשויה נחושת ואלומיניום ובקצותיו ארבע אבני אילת. באמצע כריכת הסידור נמצאים לוחות הברית ומעליהם יש כתר תורה שמעוצב גם הוא עם ארבע אבני אילת. בחלקו העליון של הסידור מופיע הפסוק: "ה' שפתי תפתח" ובחלקו התחתון של הסידור כתוב: "ופי יגיד תהלתך". משפט זה הוא המשפט הראשון בתפילת 18 שמופיע בסידור. כל יהודי מתפלל שלוש תפילות ביום: שחרית, מנחה וערבית.

הסידור המיוחד של סבא עזרא

תמונה 2

בכריכה האחורית של הסידור מצוירת המנורה ומסביב לכריכה משובצים 12 סימנים בהתאם לשנים עשר שבטי ישראל. בחלק המחבר בין הכריכות בחלק התחתון מופיע מגן דוד מעוצב ומעליו חנוכייה ובה כתובה המילה "ישראל". מעל החנוכייה רשומה המילה "סידור" במאונך. סידור זה הינו חפץ משמעותי עבור סבי ומזכרת שאין דומה לה.

הקדשה שכתבו הוריו של סבא בסידור

תמונה 3

הזוית האישית

סבא עזרא: התכנית היא חינוכית ולימודית שמחברת בין הדור הצעיר לדור הוותיק. התכנית יפה, חשוב בעיני שיעריכו הצעירים מה שלא היה לנו מבחינת טכנולוגיה וקידמה, שיזכרו שאנו הדור שבנה את מדינתו בתחילת שנותיה כשהיא קמה.

מילון

פתילייה
פתילייה היא כירה ניידת, הבנויה ממכל דלק נוזלי, בו טבולה פתילה ומעליו מסגרת מתכת. קרוסין הוא הדלק הנפוץ לפתיליות. את הקצה העליון של הפתילה מדליקים על ידי גפרור וחומר הדלק עולה בפתילה בשל עקרון הנימיות, מתאדה ובוער. על מסגרת המתכת שמעל מניחים את כלי הבישול. חומה של הפתילייה נמוך ולכן היא משמשת לבישול אטי. בישראל של תקופת היישוב ובשנותיה הראשונות של המדינה נמצאו פתיליות בכל בית, בחלק מהבתים יותר מפתילייה אחת, והן שימשו לכל צורכי הבישול. סימן ההיכר שלה הוא ריח ה"נפט" שהיא מפיצה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”פעם הילדים היו יותר עצמאיים מאשר היום, כך סבא אומר לי “

הקשר הרב דורי