מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסוף הוא רק התחלה

דבורה ונכדה אופק בקשר הרב דורי
דבורה והמשפחה
דבורה שנפ מספרת על קורות חייה

שמי דבורה שנפ. נולדתי בשנת 1937 בחיפה בבית החולים הדסה (בשכונת הדר, כיום ליד המדעטק). אני אחות צעירה מבין 3 אחיותיי. ילדותי עברה בעיקר ברח' השומר שבשכונת הדר.
 
יחסינו עם השכנים הערבים באותה התקופה היו לא קלים. הבריטים שלטו בארץ. בשעה 5 אחה"צ החל עוצר. העוצר הוא מצב שבו חייבים להישאר ברחובות. מי שנמצא ברחובות היה בסכנת חיים (או מהערבים שיתנכלו לו או מהבריטים).
 
אחותי לאה ז"ל הייתה כבת 16 כשהצטרפה לשורות האצ"ל (ארגון מחתרת צבאי לוחם) שכל מטרותיו היו להגן על היהודים בא"י ובראשו עמד מנחם בגין שלימים הפך לראש ממשלת ישראל. לאה אחותי הייתה יוצאת בשעות העוצר כדי להעביר נשק או כרזות בשם הארגון. באחד הימים מישהו הלשין על אחותי לאה. בריטים פרצו אלינו הביתה במפתיע כדי לחפש נשק בביתנו.
 
אחד השכנים הודיע לנו על בואם ואימי ישבה על כיסא נמוך שמתחתיו הוחבאו כל כלי הנשק עם התחמושת ושמלתה כסתה את הכיסא. היא ישבה לקלף מלפפונים וכשנכנסו החיילים הבריטים אל ביתנו חיפשו ולא מצאו כלום. כשפנו אל אימי עשתה עצמה כלא מבינה והבריטים יצאו כלעומת שבאו. אילו היו תופסים אותנו היו יכולים להרגנו או להכניסנו לכלא.
 
בשנת 1948 השתתפתי בחגיגות השמחה על קום המדינה.
 
 תמונה 1
 
יצאנו לרחובות בריקודים. הילדים, כמוני (בת 11) קיבלו דגלים שעליהם מונף דגל ישראל. הנפתי את דגל ישראל בגאווה גדולה. בשנת 1956 התגייסתי לשירות של צבא הגנה לישראל ושירתתי במשך שנתיים בחיל קשר. הייתי קשרית של הגדוד בזמן מלחמת סיני, שהייתה בשנת 1956. הגדוד יצא לחזית בסיני. ישבנו בשוחות, העברנו קשר לחיילינו שבשדה הקרב ולממונים עלינו כדי להעביר לחיילים פקודות של המפקדים.
 
 תמונה 2
 
 בצבא הכרתי את בעלי אברהם וגידלנו ביחד משפחה לתפארת מדינת ישראל. יש לי שלושה ילדים: בני הבכור משה המתגורר בלוס אנג'לס אשר בארה"ב, עזרא בני האמצעי מתגורר במושב מגדים וציפי בת הזקונים מתגוררת בחיפה סמוך אליי.   
 
יש לי 10 נכדים מכל ילדי. אני אוהבת את נכדי, להיות איתם, לצאת איתם ולבלות ובעיקר לבשל לכל אחד מהם את מה שהוא הכי אוהב. אני ידועה בבישולי הטעימים והמיוחדים. אופק הוא הנכד ה-7 שלי (לפי סדר הנכדים) איתו אני מבלה את רוב הזמן. עזרתי לגדל את כל נכדי אשר מתגוררים בארץ. כולם חולקים לי כבוד ואוהבים לבלות במחיצתי. אני שמחה על ההזדמנות שנפלה בחלקי לבלות במחיצת אופק ולעבור איתו את תהליך הלמידה בקשר הרב דורי. דבר זה מחזק את הקשר בינינו.
 
 
תמונה 3
 
 

מילון

עוצר
העוצר הוא מצב שבו חייבים להשאר בבתים ואסור להימצא ברחובות, אדם שנמצא ברחובות היה בסכנת חיים

אצ"ל
ארגון מחתרת צבאי לוחם

ציטוטים

”אימי ישבה על כיסא נמוך שמתחתיו הוחבאו כלי הנשק עם התחמושת ושמלתה כסתה את הכיסא“

הקשר הרב דורי