מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבתא שחברה לפרטיזנים ונלחמה בנאצים

סבתא גלינה ונכדתה זוהר אסתר
סבתא גלינה עם בנה
סבתא לא הסתפקה בבגידה מילולית אלא הצטרפה לפרטיזנים במלחמה נגד הנאצים.

שמי זוהר אסתר אלקיס. רציתי לשתף אתכם בסיפורים קצרים על  סבתי גלינה (גיטל) אלקיס כפי ששמעתי  ממנה במסגרת התכנית של הקשר הרב דורי.

סבתא גלינה נולדה בשנת 1952 להוריה יצחק וחיה זנובסקי. היא נולדה בברית המועצות, בעיר ויניצה  שבאוקרינה, בילדותה קראו לסבתא בשמה האידישאי – גיטל  היא נקראה על שם אחותו של אביה שנספתה בגטו.

יהודי בצבא

בזמן המלחמה, אביה,  סבא יצחק שהה בגטו. לנאצים לא הייתה עדיין החלטה מה לעשות עם הגברים שבגטו. בנס גלוי הנאצים החליטו לגייס אותם לצבא במקום להשמידם. סבא גויס אבל הבטיח בכל ליבו בעצמו  שיישאר יהודי בכל מצב.

גם האימא לוחמת

סבתא חיה, אמה של סבתא גיטל, התפללה בכל תקופת המלחמה מעומק ליבה שבעלה סבא יצחק ייצא בשלום מהצבא ולא יפגע. אם כל  זה היא לא הסתפקה בבגידה מילולית אלא הצטרפה לפרטיזנים במלחמה נגד הנאצים. לאחר כמה שנים של לחימות סבתא גיטל הצעירה שלנו מצטרפת אל אמה ועוזרת לה לבשל אוכל  חם וטעים עבור הפרטיזנים שחזרו הביתה מהמלחמה נגד הנאצים ימ"ש.

שחיטה כשרה

משפחתה של סבתא היו גרים בשכונה יהודית, רוב השכנים היו יהודים. סבא היה קונה תרנגול בשוק הקרוב ושוחט לבד כי היה לו את הידע שעבר מאבותיו.

העלייה

בשנת 1990 מחליטים סבתא ומשפחתה לעלות לארץ ישראל. העלייה לישראל הייתה מלווה בהרבה מאוד  קשיים. המשפחה שנשארה ברוסיה והסביבה כולה לא קיבלה את זה בקלות, ולכן היו להם הרבה ייסורי  מצפון. אולם למרות הכול המשפחה עלתה לארץ והם הרגישו שנפשם חפצה לחיות רק בארץ ישראל.

השבת הראשונה

בשבת הראשונה כולם התחילו להיזכר איך שתמיד לפני שבת סבתא חיה הייתה מדליקה נרות, מכסה את עיניה ומלמלת תפילה על ילדיה ונכדיה.

אחיותיה

אחותה של סבתא גיטל עלתה גם היא, והיא גרה בדימונה. יש לה בת ובן גדולים: מרינה וברוך (ברוניק) ולכל אחד מהם יש 2 ילדים.

ילדים נישאים בארץ הקודש

לסבתא גיטל  שני ילדים. הראשונה שהעמידה חופה הייתה סבטלנה ולה בלי עין הרע נולדו ארבע ילדים.  הבן השני הוא האבא שלי, שלמה, הוא גם הבן הצעיר, נולדו לו ארבעה ילדים, ומתוכם אני, זוהר אסתר, הבת הבכורה, לסבתא  היקרה יש שמונה נכדים כ"י.

הזוית האישית

זוהר אסתר אלקיס: שמחתי לשתף אתכם בסיפורים קצרים על  סבתי גלינה (גיטל) אלקיס, כפי ששמעתי  ממנה במסגרת התכנית של הקשר הרב דורי.

מילון

פרטיזנים
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופתמלחמת העולם השנייה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות התנגדות צבאיות אחרות. מקור המונח באיטלקית, שבה משתמשים במילה partigiano במשמעות "מתנגד למפלגה/לכוח".

ציטוטים

”זכיתי לעלות לישראל משאת חיי, ולרוות נחת מילדיי ונכדיי תודה לה'“

הקשר הרב דורי