מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבא שלי עזרא בטאט

סבא בעבודתו במוסד בארץ אויב
סבא שלי היום
סיפור חייו של עזרא בטאט

שם המשפחה בטאט מהמקור של המילה בערבית בטא, שפירושו ברווז . לסבא של סבא שלי הייתה בריכה גדולה עם ברווזים, בשבתות וחגים היו באים לראות את הבאטות – ברווזים, ומכאן השם בטאט. ילדותו שלסבא: סבא שלי בן הזקונים במשפחה בת 6 ילדים. הם גרו בבית ענק עם עוד שני אחים שלו וילדיהם וסך הכל היינו 20 ילדים בבית אחד . ואחד הילדים של הדודים היה צועק בקול רם בשעה שבע וחצי הולכים לבית הספר.

בהמשך אחד הדודים מחליט לעזוב. סיפור משעשע שסבי זוכר: הדוד שגר איתם היה רוקח והחזיק תרופות בבית וביניהם שוקולד משלשל. הילדים ראו את השוקולד ואכלו, כשבא הדוד ראה שהמחסן של התרופות פתוח ושאל אם מישהו לקח תרופה או שוקולד, מתוך פחד אמרנו לא, אז הדוד אמר אני ממתין ליד השירותים ואז אדע בדיוק מי אכל.

עברנו לבית חדש גדול ויפה עם גינה גדולה והעירייה הייתה מספקת מים פעמיים בשבוע בחינם. את כל הקניות אני ואחי עשינו על אופניים. את החלב קנינו ישירות מחולבת, את הלחם קנינו במקום אחר, פרות וירקות בשוק . כל בוקר בין חצי שעה לשעה ערכנו את הקניות.

סבי שיחק כדורגל במגרש שהיה שייך לאנגלים ששלטו בעיראק אחרי כמה חודשים באה המשטרה העיראקית גירשה אותם ואסרה אליהם לשחק. בן דודו של סבי ניסה לשכנע את המשטרה שהמגרש שלהם והם הסבירו לקצין שהמגרש שלהם והקצין נתן להם לשחק במגרש.

לאביו של סבי היו מכונות לאריגת חוטים לשרוכים של נעליים ומכנסיים ובכל בגדד הם היו שלושה יהודים עם המכונות האלה. אביו של סבי הרוויח משכורת מכובדת. בבוקר הלכנו לבית הספר עד השעה רבע לשתיים למדנו בערבית וגם באנגלית ואחר הצהריים היינו עסוקים בקניות, את הקניות ערכנו רק הבנים מחשש שהערבים יפגעו בבנות. היה מקובל שהבנות היו בעבודת הבית והבנים עושים את כל מה שקורה מחוץ לבית. ביום יום אכלנו בצהריים  מרק עוף או בשר וגם מרק חמוץ מתוק שזה קובה עם דלעת או סלק וכמובן אורז ובימי שבת אכלנו מאכל שנקרא טיבט זה עוף ממולא עם אורז.

כל ימי שישי, שבת וחגים נהגנו ללכת לבית הכנסת שהיה מפואר מאוד כולו היה עם שטחים פרסים. מכולנו גרו רק חמש או שש משפחות ערבים חיינו בשכנות טובה והם שמרו על השכונה שלא יהיו פרעות ביהודים. הבית שלנו היה באמצע השוק המרכזי של בגדד. זכור לי, שהייתי בן תשע היו פרעות בעיראק שדדו חניות והרגו יהודים מעל מאה אבל לשכונה שלנו לא נכנסו, העיראקים מהשכונה שמרו עלינו.

בחודש מרץ 1951 עליתי לארץ לבד ע"י רציתי מאוד לעלות לישראל וההורים שלי רצו להישאר עדיין בעיראק ע"י רצו למכור את הרכוש שיחתנו את הרשם ושינו את בגיל שלי מ-16 ל-18 ואז יכולתי לעלות לבד. האחים שלי עלו לארץ שבועיים לפני. מבגדד העלו אותנו על במטוס לנתב"ג ומשם שער העלייה ליד חיפה שזה מרכז קליטה ועל פי שריקה מיוחדת של המשפחה שלי כולנו נפגשנו. שם חילקו אותנו למעבורות והגעתי למעברה בקריית אונו. החיים במעברה שם לא היו אפילו אוהלים אנחנו הקמנו את האוהלים בלי מים ובלי חשמל במשך חמש שנים. נרשמנו בלשכת העבודה אבל לא נתנו לנו עבודות. חילקו לנו נקודות שבאמצעותם קיבלנו מזון וביצים חלב לחם וגבינה.

בעיראק היה חשמל מאז שנולדתי. הבישול היה על תנור נפט מקלחות היו עם דליים… כמעט עם העלייה לארץ היה דוש. כביסות היו עושים ביד. במעברה עבדתי כשלושה חודשים בבניין לפעמים בפרדסים בעיקר עבודות כפיים לא נתנו לנו ללמוד מקצוע לצבא התגייסתי מגיל 17 לגולני הייתי חובש קרבי והשתתפתי בארבע מלחמות ששת הימים יום כיפור. בשנת 1956 שנתיים לאחר שסיימתי את השירות הצבאי משפחתי עברה להתגורר ברמת גן בבית עם מים זורמים וחשמל.

בסיום שירותי בצבא התחלתי לעבוד בחריטת עץ מספר חודשים, בהמשך התגייסתי למשטרת ישראל ושירתי כשנתיים, במהלך השירות תפסתי שלושה גנבי רכב ועל פעולה זו קיבלתי צל"ש. לאחר כשנתיים של שירות במשטרה גויסתי למוסד לתפקידים מיוחדים ונשלחתי למשימות בארצות אויב. במהלך השירות שלי שהיתי במדינות רבות בדרום אמריקה, אירופה וארצות ערב. לאחר כחמש שנים עזבתי את השירות במוסד והתחלתי לעבוד במכס במחלקת חקירות.

בגיל 28 הכרתי את אשתי זמירה התחתנו ונולדו לנו שלושה ילדים בתחילת דרכנו התגוררנו בפרדס כץ ולאחר מכן עברנו להתגורר בפתח תקווה שם נולדו ילדינו. בהמשך עזבתי את עבודתי במכס ועברתי עם משפחתי להתגורר ברחובות שם אני מתגורר עד היום. לאחר השירות במכס פתחתי חנות מיני מרקט שם עבדתי במשך שנים רבות. לפני כ-15 שנים סגרתי את החנות ויצאתי לגמלאות. ילדי גדלו והתחתנו והולידו ילדים ועד היום יש לי נכדים ולפעמים הם באים אליי בימי שישי.

הזוית האישית

סבא עזרא: שמחתי לשתף מסיפור חיי את הנכד שלי, העמקנו את הקשר בינינו ואני בטוח שהוא למד דברים רבים ובעיקר דברים שלא ידע עליי.

אורי הנכד: השהות עם סבא במהלך התכנית הייתה משמעותית עבורי, היה לי מהנה והתחברנו יותר.

מילון

באטות
ברווזים

ציטוטים

”"ואהבת לרעך כמוך"- לאהוב את השכנים הגויים בדיוק כמו שאנו אוהבים את עצמנו“

הקשר הרב דורי