מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבא, המאפים והחלות הכי טעימים בעולם

סבא יעקב הירשלר
סבא עם אחד מנכדיו
סבא יעקב הירשלר שאופה עוגות ועוגיות במשך 70 שנה

הולדת סבא שלי ומשפחתו

סבא שלי משה הירשלר נולד בארץ ישראל, ב"בית ישראל" בעיר ירושלים בתאריך 21.1.1938, לאביו יעקב ואמו פנינה. הוריו, פנינה ויעקב, עלו לארץ בשנת 1934 ונולדו להם 12 ילדים (כולל סבא שלי משה): שמואל (ז"ל), צבי (ז"ל), רחל (ז"ל), לאה, יצחק, מלכה, משה, חיים, אסתר, שרה ויוסי (ז"ל).

שני אחיו של סבא שלי, שמואל וצבי, נהרגו יום אחרי יום במלחמת העצמאות. עד היום סבא שלי פוקד את בית הקברות בכל יום הזיכרון לחללי ישראל. הוא קרא לשני ילדיו הבוגרים שמוליק וצביקה על שם אחיו שנהרגו. לסבא שלי כיום ארבעה ילדים, שני בנים (שמואל וצביקה) ושתי בנות (אילנית וענת). שמה של סבתא שלי הוא שושנה הירשלר.

הוריו של סבא שלי גרו בפתח תקווה, אביו יעקב עבד קרוב לשלוש שנים בסלילת כבישים, כעבור שנה סבא שלי ומשפחתו עברו לירושלים.

סבא סבתא והמשפחה

תמונה 1

סבא שלי והמאפיה

בירושלים הייתה לאביו של סבא מאפיה בשם מאפיית הירשלר, שהייתה מאוד מוכרת בעיקר בחלות שלה. אחיו של סבא שלי, שמואל, נסע לעפולה, עבד שם במאפייה ולמד בישיבות ומדי פעם שלח כסף לבית הוריו. כל האחים של סבא שלי עבדו במאפיה ועזרו לקחת את המאפים למאפייה. סבא שלי סיפר לי שהם חיכו שאביהם יעקב יסיים לעבוד כדי שהאחים יוכלו לקחת ולמכור את הלחמניות לחנויות שונות.

אביו של סבא, יעקב, נפטר בגיל 74 (ממחלה קשה). פנינה אמו של סבא נפטרה בגיל 93. סבי ושני אחיו המשיכו לנהל את המאפייה עד שנת 1980. בשנת 1980 נסגרה המאפייה וכל שלושת האחים (שניהלו את המאפייה) החלו להתעסק בדברים שונים. סבא שלי עבד במאפיות שונות בירושלים וכשיצא לפנסיה המשיך לאפות לנכדיו וילדיו עוגות וכל מה שאנחנו אוהבים. סבי עדיין מכין לנו עוגות ועוגיות ממש טעימות בדיוק כמו שאנחנו אוהבים.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בגמנסיה העברית בירושלים, שנת תש"ף (2020), בהנחיית המורה המוביל אלירן דיין.

מילון

מאפיה
מאפייה היא מקום עבודתו של האופה. שם אופים לחמים למינהם וחלות.

ציטוטים

”הם חיכו שאביהם יסיים לעבוד כדי שיוכלו לקחת ולמכור את הלחמניות לחנויות שונות.“

הקשר הרב דורי