מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יהודה הכי טוב

אני וסבא בפגישה הראשונה בקשר הרב דורי
סבא יהודה וסבתא לילי בסעודת פסח
העלייה לארץ ישראל

רקע משפחתי

אני נולדתי ב- 10 במאי 1941 (חודש לפני שהנאצים תקפו את ברית המועצות).

לאימא שלי קראו נחמה ולאבא שלי קראו עזרא. שני אחים ושתי אחיות, אני הקטן במשפחה. עד סוף מלחמת העולם השנייה, משפחתי גרה בעיירה קטנה בקזחסטן, כדי לברוח מהנאצים.

אבא שלי היה ציוני ולימד אותנו שמקומנו רק בארץ ישראל ולכן, בסוף מלחמת העולם השנייה, עברנו לגור בעיר טשרנוביץ שבגבול רומניה, בכוונה לעבור לארץ ישראל.

בכלא הרוסי

בניסיון בריחה של קבוצת יהודים, שהייתה לפנינו במשאית, התינוק שהיה בתוך המשאית התחיל לבכות ואנשי הקג"ב (המשטרה החשאית של ברית המועצות), שמעו את הבכי עצרו אותם והכניסו אותם לבית כלא. אז הרוסים סגרו את הגבול. ונשארנו בברית המועצות, עד שנת 1972.

עליתי עם אשתי, לילי ועם בני, ישראל, שהיה אז בן 6. חודש אחרי שנחתנו בישראל, התחלתי לעבוד בתעשייה האווירית, השתתפתי בפיתוח פרויקטים צבאיים של התעשייה האווירית (מטוס צבאי כפיר ופיתוח מטוס הלביא).

עד שנת 1998, גרנו ברעננה, משם עברנו לצורן ובשנת 2017, עברנו לנתניה כי רצינו להיות קרובים לנכדים שלנו: ינאי, אריאל וליעד  כולם תלמידי בית ספר בכר באבן יהודה. אנחנו נפגשים לעיתים קרובות ומשחקים שחמט ביחד ומדברים על העבודה שלי בעבר (התעשייה האווירית של ישראל).

הסרטון של סבא יהודה

https://www.youtube.com/watch?v=JHRcGMGPwwg&t=1s

הזוית האישית

ינאי: נהניתי ללמוד על ההיסטוריה של סבא שלי ולהיות יחד איתו. למדתי כמה קשה היה לעלות לארץ ישראל מברית המועצות וכמה היה חשוב לסבא לתרום למדינת ישראל ולגדל ילדים בארץ ישראל ולראות את הנכדים גדלים בארץ ישראל.

סבא יהודה: התרגשתי לראות את ינאי מתרשם מהסיפור שלי והתרגשתי לספר לו את סיפורי.

מילון

פרוייקט
פרויקט מוגדר כמאמץ תחום בזמן ליצירת שירות או מוצר או תוצאה ייחודית.

ציטוטים

”תמיד רציתי לעלות לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי