מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנשיקה הראשונה בישראל..

רוחמה ואני
רוחמה ובעלה בטיול

יהדות
אבא שלי היה חייט בעירק הוא תפר לאנשים בעלי מעמד גבוה. יום אחד הלשינו עליו שהוא יהודי ובאו מהמשטרה ולקחו אותו לבית הסוהר. אחרי שבוע שחררו אותו בעזרת שוחד ובעזרת אנשים ממעמד גבוה שהיו לקוחות שלו. אבא שלי הגיע למסקנה שהיהודים לא יכולים לחיות בעירק והלך להוציא לנו דרכונים גם בעזרת שוחד וברחנו מעירק להודו באוניה למשך חודש. מהודו לקחו אותנו במטוס לישראל. כאשר הגענו לארץ אבא שלי אמר לנשק את האדמה ואני לא רציתי והוא אמר "את יהודיה, את צריכה לנשק את אדמת ישראל". 
העלייה לארץ והמגורים בה
עליתי לישראל בגיל שמונה. משדה התעופה לקחו אותנו לגור באוהלים בפרדס חנה. היינו ארבע אחיות ובארץ נולדו להוריי שני בנים. גרנו שם בערך שבועיים אחרי זה עברנו ליפו לחדר אחד וגרנו שם שבע נפשות. דודה שלי שלחה את שני ילדיה לגור איתנו. בדירה ביפו היו לנו שירותים ואמבטיה משותפים עם כל הבניין ובחדרנו לא היה אפילו מטבח, אבי לקח קרשים ובנה לאמי מטבח.
בבית הספר הכניסו אותי לכיתה ב' לא ידעתי לכתוב בעברית בכלל ולכן כאשר המורה הייתה מדברת בעברית כל מה שהיא הייתה אומרת הייתי כותבת ערבית. הייתה לי ילדות מאוד יפה, היינו משחקים בחצרנו עם חברותיי ואחיותיי. 
מעברה
כאשר הגענו לארץ גרנו במעברה באוהלים נתנו לנו מיטות שדה ואם היה גשם ורוח האוהל היה עף והיינו קמים רטובים מהגשם
 
קהילה
כאשר הייתי בכיתות ד'-ה' הייתי בשומר הצעיר ויצאתי לטיולים במשך השנים אבא שלי לא הרשה לי לצאת כי פחד אבל בכיתי והמדריכה שלי הגיעה לדבר איתו ולבסוף השתכנע. בכיתה ו' עברתי לנוער העובד עד כיתה ח'. היום אני פעילה במועדון הגמלאים ומתנדבת כאחראית על הכספים, התשלומים וכל מה שצריך.
 
אהבה
אחרי הלימודים בבית הספר הלכתי לעבוד באריגה  ליד מקום עבודתו של בעלי יצחק ז"ל, הכרנו שם והתחלנו לצאת. לאחר שש שנים התחתנו כאשר הייתי בת 21. בגיל 23 נולד לי הבן הבכור, יוסי אחרי שנתיים נולד לי הבן השני אבי. 
 
משפחה
יוסי היה ילד טוב בלימודים, למד בטכני בחיל האוויר והמשיך בטכניון, למד הנדסת אלקטרוניקה ושם פגש את אשתו, סטייסי שבאה מארה"ב ואחר כך התגייס לצבא לחיל החימוש והיה אחראי על כל האלקטרוניקה של חיל החימוש בזמן שהיה בצבא נשלח לחו"ל. במשך 10 שנים הוא ואשתו גרו בשתי ארצות שונות ישראל וארה"ב ונסעו לבקר אחד את השני. לאחר מכן הגיע אליי ואל בעלי ושאל אם אנחנו מאשרים לו להתחתן עם סטייסי ולגור איתה בארה"ב. תשובתנו הייתה שכמובן שכן, ואז הוא התחתן איתה שם  וגר איתה נולדו לו שני בנים, סמי ובנג'מין.
 
אבי ילד חכם אבל שובב מאוד, לא היה מתכונן ולומד בבית אך בכל זאת הוציא ציונים טובים במבחנים ולמד בבית ספר הולץ. התגייס לצבא לחיל האוויר ושבוע אחרי שהתגייס ברח לאילת וטלפנו אליי מהצבא בבקשה שיחזור. לאחר שדיברתי איתו הוא חזר לצבא ונתנו לו שבועיים עונש. אחרי הצבא לא רצה להמשיך ללמוד והלך לעבוד בחנות חמוצים אחרי שנתיים החליט ללכת ללמוד הנדסת מחשבים. התחתן עם ענת וילדו שלושה ילדים: מתן, שי ויובל. 
 
חינוך
בעבר חינכו אותנו לכיבוד אב ואם, בלי ויכוחים, להיות ממושמעים. אני חינכתי את הילדים שלי כך שעזרתי להם בכל מה שהיו צריכים, עשיתי איתם שיעורים, לקחתי אותם לספרייה, היו בתנועות נוער ובימי שישי היינו עושים קידוש באופן קבוע ולאחר האוכל היינו יושבים ביחד מדברים ומספרים על כל השבוע שעבר.    
 
ספורט
מאז גיל קטן אהבתי ספורט גם בבית הספר וקיבלתי מדליה מקום ראשון בתחרות ריצה ועד היום אני אוהבת לעשות ספורט ואני ממשיכה לעשות ספורט גם במועדון גמלאים שבו אני נמצאת היום שבו יש ארבע פעמיים בשבוע שיעורי ספורט, פעם בשבוע ריקודי עם ובנוסף הליכות כמעט כל יום.

מילון

השומר הצעיר
תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב 1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר - ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים.

ציטוטים

”את יהודיה, את צריכה לנשק את אדמת ישראל“

הקשר הרב דורי