מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנקמה הקטנה בנאצים

עם צבי בקשר הרב דורי
צבי בצעירותו
צבי איילנדר מספר על חייו

נולדתי בצ'כיה בשנת 1948. עליתי ארצה עם הוריי בגיל 11 חודשים, והגענו לעיר עכו. בעכו עברה עליי ילדותי. התחנכתי בבית הספר היסודי של החינוך העצמאי. לאחר מכן למדתי בישיבה התיכונית פרחי הארון קריית שמואל.
 
אחרי הישיבה התחלתי ללמוד לימודי כלכלה באוניברסיטת בר אילן ברמת גן. התגייסתי לצבא ושירתתי שלוש שנים בחיל האוויר. תוך כדי השרות הצבאי השלמתי את לימודיי האקדמאים. בשנת 1968, במהלך השירות הצבאי, נשאתי לאישה את יעל, אשתי עד היום הזה.
 
בשירות המילואים שלי עברתי קורס קצינים והשתתפתי במלחמות אלו: מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור ומלחמת לבנון הראשונה. שירתתי בפיקוד העורף והגעתי עד לדרגת רב סרן. מקרה שזכור לי במיוחד משירות המילואים: שימשתי בתפקיד קצין הדרכה במתקן אימוני פיקודי בצפון והייתי בתיאום מטווחים. הקצין המתאם התעכב ושמתי לב לכניסה ויציאה לקצינים בכירים ללשכתו של אלוף הפיקוד. כששאלתי לפשר הדבר התברר שאמורה להגיע לפיקוד יחידה של חיילי הסדר וכל מפקד חטיבה ביקש את היחידה אליו בהכירם באיכות חיילי ההסדר.
 
הייתי בצעירותי מתנדב במד"א. מצורפת תמונה שלי מתקופת ההתנדבות במ"דא. האדם שמצולם לידי כבר לא בחיים אבל אשתו נמצאת איתנו בדיור מוגן "נהריים". 
 
אני דור שני לניצולי שואה, הוריי שניהם "בוגרי אושוויץ". שני הורים איבדו את משפחותיהם בשואה והם נישאו אחד לשני אחריי השואה. אני בנם היחיד וזכיתי להקים משפחה בישראל עם שלוש בנות ו15 נכדים .הזכות שהיתה לי כבן יחיד לניצולי השואה להקים שבט כזה גדול. זו הנקמה "הקטנה” שלי בנאצים. בכל פעם שאנו נפגשים כל השבט, הדבר מרגש אותי מחדש בכל פעם.
 
כל נושא השואה הוא נושא שמאוד קשה לי ויש לי קשיים לדבר על הנושא. כל ניצולי השואה ששרדו והגיעו ארצה לא הרבו לדבר על תקופת השואה כי הם חשו כאילו זה בושה לדבר על הנושא הזה. המידע שיש לי בנושא זה הוא ממעט סיפורים שהורי סיפרו לי, בעיקר בימי הזיכרון לשואה. אני מתגעגע להוריי אבל נזכר במשפחה הגדולה שהקמתי וזה ממלא אותי בכוחות חדשים ועצומים. 

מילון

ישיבת הסדר
ישיבה שמשלבת לימוד תורה ושירות צבאי

ציטוטים

”זאת הנקמה הקטנה שלי בנאצים“

הקשר הרב דורי