מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנצחת סבא ישראל בומשטיין ז"ל

סבתא ואני עובדים ונהנים "בקשר הרב דורי".
סבתא וסבא רבה ישראל ז"ל אצל צלם ברוסיה.
מסעו של סבא ישראל בומשטיין ז"ל בתקופת השואה.

ישראל בומשטיין ז"ל

שמי אלה וברצוני לספר את סיפור חייו של אבי – ישראל בומשטיין. ישראל נולד בקמיקשירס למשפחה בת שש נפשות: ההורים אלה ויצחק והאחים שלמה יהודה ואושר. בשנת 1939, הרוסים שלטו באזור אך  כאשר החלה מלחמת העולם השנייה גרמניה כבשה את האזור ושלטה בו וביתו הפך לגטו. לאחר זמן מה הגרמנים לקחו את אחיו הגדול שלמה ואת אחיו הקטנים. הוריהם לא ידעו היכן הם. לאחר מכן התגלה להם שהם נרצחו.

ישראל נשאר רק עם הוריו אלה ויצחק. כעבור חצי שנה הגרמנים באו  לביתם של משפחת בומשטיין והרגו גם את הוריו של ישראל. הוא ניסה להתחבא מפני באזור מגוריו אך נאלץ לברוח ליער שם הכיר את חברו יוסי והם הצטרפו לפרטיזנים כדי לשרוד. בזמן המלחמה, כל יום, הגרמנים עברו ביער ומחפשים יהודים. הפרטיזנים וביניהם ישראל היו מתחבאים על העצים ובתוך השיחים על מנת לא להיחשף והאף להילחם מול החיילים הגרמניים פנים מול פנים.

לאחר כמה שנים ישראל וחברו ברחו מהיער מכיוון שהגרמנים גילו את הפרטיזנים והחלו להורגם במהלך הבריחה הם איבדו קשר האחד עם השני ולא נפגשו מאז. בהמשך, ישראל התגייס לצבא הרוסי ושירת שם במשך שבע שנים. לאחר המלחמה ובתום שירותו הוא החל לחפש את משפחתו, הוא שאל אנשים בעיר האם הם מכירים את משפחת בומשטיין אך אף משפחה לא הכירה.

ישראל בומשטיין

תמונה 1

הוא נישא לאשתו ורה בומשטיין (עליה אמר: "האישה החפה ביותר שראיתי") לאחר הכרות של שבועיים בלבד בעיר בשם רובנה שברוסיה. נולדה להם  תינוקת לה קראו "אלה בומשטיין". לאחר שש שנים נולד אחיה הקטן דב. המשפחה עברה לפולין לשלוש שנים.

במרץ 1960 הם עלו לישראל והתיישבו בקריית גת ולאחר מכן עברו להרצליה.  תחילה ישראל החל לעבוד בתל אביב בחקלאות ולאחר מכן החל לעבוד בתעשייה הצבאית שם עבד במשך 28 שנים עד אשר יצא לגמלאות. במרוצת השנים לבתו אלה נולדו שלושה ילדים: יהודה, כרמית ואיציק. לבנו דב נולדו גם כן נולדו שלושה ילדים: שלומית, חגית ואושר.

ישראל ובתו

תמונה 2

הזוית האישית

עינב: סבתא שלי ואני נהנינו מאוד מהתהליך כולו. באמצעותו הכרנו אחד את השני יותר לעומק ולימדנו האחד את השנייה דברים חדשים. אני למדתי רבות על סבא רבה שלי – ישראל ז"ל ועל המסע שעבר. בנוסף, הבנתי שמעתה אם ארצה להתלונן על משהו, קודם כל, אני אחשוב עליו ועל מה שהוא עבר בחייו, ואז אבין שלעומתו אין לי יותר מידי על מה להתלונן כי הוא עבר דברים נוראים לעומתי.

מילון

סלחנות
לסלוח לאחר אפילו אם הוא טעה ולתת לאחר הזדמנות שנייה.

ציטוטים

”"אין דבר העומד מפני הרצון".“

הקשר הרב דורי