מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנצחת נספי שואה

על רקע מצבת הזיכרון בגן פפר
המצבה בגן פפר
מצבת ההנצחה בגן פפר ברחוב הר סיני ברעננה

סיפורי נועד להסביר את הפשר והמשמעות של מצבת ההנצחה הממוקמת בגן פפר-גן שהוקם ע"י משפחת פפר ברחוב הר סיני ברעננה.

סבא שלי יובב פפר (האבא של אמא שלי). הקים ביחד עם אביו משה פפר ז"ל את המצבה הנ"ל להנצחת הוריו של משה ואחיו שנספו בשואה באוקראינה (פולין) במלחמת העולם השנייה בשנת 1943.

המשפחה של הסבא רבא שלי (משה ז"ל) גרה בכפר קטן בפולין בשם וויז’בוב ליד העיר בז'זאני שבמחוז טרנופול ליד העיר לבוב, בגאליציה שבפולין. להוריו של סבא רבא שלי משה -יוסף וטויבה פפר- נולדו 5 ילדים: משה, מאיר, בלומה, חיים, צפרא.

משה עלה לישראל בשנת 1929. מאיר נסע לארגנטינה בשנת 1928 וצפרא עלתה לישראל בשנת 1937. כשפרצה מלחמת העולם השנייה נותרו בפולין ההורים יוסף וטויבה והילדים בלומה וחיים. המשפחה התפרנסה מחנות מכולת .האוקראינים שנאו יהודים והיו פורצים לחנות בלילה וגונבים סחורה. החיים היו קשים מאוד. כשפרצה המלחמה,החיים נהיו קשים שבעתיים. הדודה של סבא שלי (צפרא) ביקרה בוויזבוב בשנת 1985, כדי לנסות לקבל מידע על גורל הוריה ואחיה שנשארו שם.

הם לא הסתפקו ברצח ובשוד אלא ממש הרסו את הבתים של היהודים כדי לחפש זהב ותכשיטים בהריסות שכן נפוצה שמועה שהיהודים החביאו זהב ותכשיטים בתוך קירות הבתים שלהם.

הגורל של בלומה אחותו של סבא רבא משה וילדיה הקטנים היה רע ומר במיוחד.

לפי התיאור של פרופסור פרידלנדר בספרו גרמניה הנאצית והיהודים-שנות ההשמדה, 1939 – 1945, בעירות הקטנות במזרח גליציה כמו בעיר בז’זני,  ארעו התפרצויות אנטי יהודיות רצחניות בימי הכיבוש הראשונים של הנאצים ע"י האוקראינים מבלי התערבות של ממש  מצד הצבא הגרמני.

סיפורי נועד להסביר את הפשר והמשמעות של מצבת ההנצחה הממוקמת בגן פפר-גן שהוקם ע"י משפחת פפר ברחוב הר סיני ברעננה. סבא שלי יובב פפר (האבא של אמא שלי). הקים ביחד עם אביו משה פפר ז"ל את המצבה הנ"ל להנצחת הוריו של משה ואחיו שנספו בשואה באוקראינה (פולין) במלחמת העולם השנייה בשנת 1943. המשפחה של הסבא רבא שלי (משה ז"ל) גרה בכפר קטן בפולין בשם וויז’בוב ליד העיר בז'זאני שבמחוז טרנופול ליד העיר לבוב, בגאליציה שבפולין.

%d7%91%d7%a0%d7%99-%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%97%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%a1%d7%91%d7%90-774x1024

היא סיפרה לסבא שלי שהאוקראינים הכפריים התנפלו על היהודים בכפר ורצחו אותם כדי לשדוד את רכושם. הם לא הסתפקו ברצח ובשוד אלא ממש הרסו את הבתים של היהודים כדי לחפש זהב ותכשיטים בהריסות שכן נפוצה שמועה שהיהודים החביאו זהב ותכשיטים בתוך קירות הבתים שלהם.

הגורל של בלומה אחותו של סבא רבא משה וילדיה הקטנים היה רע ומר במיוחד.

לפי התיאור של פרופסור  פרידלנדר בספרו גרמניה הנאצית והיהודים-שנות ההשמדה , 1939-1945 , בעירות הקטנות במזרח גליציה כמו בעיר בז’זני,  ארעו התפרצויות אנטי יהודיות רצחניות בימי הכיבוש הראשונים של הנאצים ע"י האוקראינים מבלי התערבות של ממש  מצד הצבא הגרמני.

וכך תיארו ניצולים יהודיים מבז’זני את מהלך המאורעות:

"כשנכנסו הגרמנים  אחזה באוקראינים התלהבות עצומה. המוני  איכרים,רובם צעירים מלאו את הרחובות…. רוב היהודים שנספו בבזזני באותו היום נרצחו במוטות עץ…. היו שתי שורות של בריונים אוקראינים חמושים במקלות, מאלצים את היהודים לעבור בין השורות והיו רוצחים אותם במקלות האלה בדם קר "

גורלם של הילדים הקטנים ושל התינוקות היה מר עוד יותר.  ממכתבים של הקצינים הנאצים למשפחותיהם בעת המלחמה מתברר כי בכפרים שונים רכזו הנאצים ילדים בני פחות מ5 שהוריהם נירצחו, באחד הבנינים שבעיירה, אחר כך לקחו אותם במשאיות וירו בהם. 90 תינוקות שנותרו בבנין היו ערומים למחצה, ללא טיפול וללא אוכל ושתיה במשך שלושה ימים רצופים, כאשר המפקדים הנאצים במקום מבקשים הנחיות מה לעשות בתינוקות. כל הנסיונות של חלק מהמפקדים המקומיים להימנע מהשמדת הילדים לא הועילו ובסופו של דבר ניתנה להם פקודה להשמיד את הילדים והם הועלו על משאיות הובלו ליער הסמוך ונורו באש המקלעים. (פרידלנדר בעמודים 224-225).  לזכרם של יוסף וטויבה פפר , ההורים של הסבא רבא שלי משה ז"ל ולזכר בנם חיים ובתם בלומה וילדיה הקטנים הקים משה הסבא רבא שלי בעזרת

בנו יובב, הסבא שלי, גן ציבורי על שמם של הנספים ברחוב הר סיני ברעננה, על מגרש של המשפחה. איכרים, רובם צעירים מלאו את הרחובות…. רוב היהודים שנספו בבזזני באותו היום נרצחו במוטות עץ…. היו שתי שורות של בריונים אוקראינים חמושים במקלות, מאלצים את היהודים לעבור בין השורות והיו רוצחים אותם במקלות האלה בדם קר "

גורלם של הילדים הקטנים ושל התינוקות היה מר עוד יותר. ממכתבים של הקצינים הנאצים למשפחותיהם בעת המלחמה מתברר כי בכפרים שונים רכזו הנאצים ילדים בני פחות מ5 שהוריהם נירצחו, באחד הבנינים שבעיירה, אחר כך לקחו אותם במשאיות וירו בהם. 90 תינוקות שנותרו בבנין היו ערומים למחצה, ללא טיפול וללא אוכל ושתיה במשך שלושה ימים רצופים, כאשר המפקדים הנאצים במקום מבקשים הנחיות מה לעשות בתינוקות. כל הנסיונות של חלק מהמפקדים המקומיים להימנע מהשמדת הילדים לא הועילו ובסופו של דבר ניתנה להם פקודה להשמיד את הילדים והם הועלו על משאיות הובלו ליער הסמוך ונורו באש המקלעים. (פרידלנדר בעמודים 224-225). לזכרם של יוסף וטויבה פפר, ההורים של הסבא רבא שלי משה ז"ל ולזכר בנם חיים ובתם בלומה וילדיה הקטנים הקים משה הסבא רבא שלי בעזרת בנו יובב, הסבא שלי, גן ציבורי על שמם של הנספים ברחוב הר סיני ברעננה, על מגרש של המשפחה.

%d7%9e%d7%a6%d7%91%d7%94

הזוית האישית

התוכנית חיברה אותנו עם ההיסטוריה של המשפחה בדורות הקודמים. נוצר קשר חשוב וקרוב בינינו. העבר הפך להיות משותף לשנינו

מילון

נספי שואה
אנשים שנרצחו ע"י הנאצים

ציטוטים

”לזכור את מה שהנאצים והאוקראינים עשו ליהודים בשואה, לעשות הכל שדבר כזה לא יחזור .“

הקשר הרב דורי