מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנצחה לסבא אהוב

סבתא יעל ויובל בתוכנית הקשר הרב דורי
סבא שלי מחזיק אותי במסיבה להולדתי
ההתנדבות הייתה בראש מעייניו

סיפור זה מהווה הנצחה לסבא משה, סבא של יובל, האהוב. הסיפור מספר חלקים מתולדות חייו ותחביביו של סבא משה.

סבא משה של נכדי יובל, המכונה מוישלה, נולד בשנת 1951 לפליקס וחנק'ה ברם, ילידי פולין. הם היו ניצולי מחנות השואה בהם רוב משפחתם נספתה. פיליקס וחנק'ה עלו לארץ מיד לאחר מלחמת העצמאות באוניית מעפילים לחיפה ומשם לצפת. סבא משה גדל בצפת ונישא ליעל לבית קדוש. המפגש בין שני הדורות מפולין וילידי הארץ סלל את הדרך לבניית משפחה רבת פעלים וערכים של אהבת הארץ ציונות ותרומה לקהילה.

סבא משה ויובל התינוק 

תמונה 1

סבא שלי למד בצפת ביסודי ובתיכון. בשנת 1969 הוא התגייס לצה"ל ושירת בגולני. לאחר קורס קצינים הוא נשאר להדריך בבית ספר לקצינים בה"ד1. סבא משה השתתף במלחמת ההתשה, מלחמת יום כיפור ומלחמת שלום הגליל. הוא למד בטכניון הנדסת חשמל. בשנת 1974 הוא נישא ליעל לבית קדוש מצפת, שם נולדו ילדיהם: נעמה רעות ואביעד. בשנת 1987 המשפחה עברה למצפה עמוקה. משה עבד בסוכנות היהודית בעת הקמת המצפים ואחר כך במשרד עצמאי לתכנון חשמל. משה תרם רבות לחברה בהתנדבות לפעילויות רבות ומגוונות בקהילה האזורית והמקומית, במכללה האקדמית בצפת וכגזבר בעמוקה. הוא היה שותף בחיי התרבות ביישוב וארגן את ימי הזיכרון. היו לו תחביבים רבים, בהם עבודת גינה, בישול, נגרות, ריקודי עם ושירה.

לצערנו הרב משה נפטר בשנת 2009 לאחר מאבק במחלת הסרטן. אני הייתי הנכד היחיד שזכה להכירו. כולנו חווים את חסרונו יום יום.

על מנת שנזכור את מורשתו, את ערכיו ותחביביו, הנצחנו אותו בספר מתכונים שלו ובספסל ישיבה לזכרו בשדרת אור בצפת. במכתבים שכתב לבני המשפחה כתב: "כאשר נביט שני דורות לאחור נראה דור של ניצולי שואה שעלה לארץ ופגש בה דור של ילדי הארץ אשר לחמו בה לעצמאותה. המפגש בין שני הדורות סלל את הדרך לבניית משפחה רבת פעלים וערכים האוהבת את הארץ".

טיילת לזכרו של סבא

תמונה 2

ספר מתכונים לזכרו של סבא משה

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא יעל: הזדמנות לזמן איכות עם יובל הנכד ושיתוף עם זיכרון של סבא אהוב.

הנכד יובל: זמן כיף עם סבתא והיכרות עמוקה עם סבא וערכיו.

מילון

הנצחה
הפיכת משהו לניצחי

ציטוטים

”המפגש בין שני הדורות סלל את הדרך לבניית משפחה “

הקשר הרב דורי