מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנער שעלה לבדו לארץ ישראל

סבא חיים וירין כותבים זיכרונות
סבא חיים ואחד מנכדיו
חיים דהן החליט בנעוריו לעלות לארץ ישראל בלי הוריו ממרוקו והוא שמח על כך עד היום

נולדתי במרוקו בשנת 1945 בעיר ארפוד. העיר בה נולדתי הייתה העיר בה גר הבאבא סאלי. בעיר הזו גדלתי והתחנכתי וגם החלטתי לעלות לארץ ישראל. עליתי לארץ בגיל 16, לבדי. ההורים נשארו בעיר בה חיינו. נסעתי לעיר מקנס, שם נרשמתי לעליה חיכיתי 6 חודשים עד שאמרו שהגיע הזמן לעלות ארצה.
עליתי לארץ באנייה. הפלגנו עד לאיטליה שם נשארנו 15 ימים. אחר כך משם עלינו לארץ באנייה נוספת כשבדרך היו כל מיני טלטולים באנייה וההפלגה לא הייתה פשוטה. הגענו לחיפה, שם קיבלו אותנו נציגים של הסוכנות, ומשם הלכתי לאולפן, על מנת ללמוד עברית. באולפן היינו 6 חודשים ומשם עברתי להתגורר באילת. באילת חייתי שנה ועבדתי במפעלי תמנע. משם עברתי לקריית מלאכי ובקריית מלאכי הכרתי את אשתי.
בשנת 1965 התחתנתי, כאשר אני בן 21. התחתנו בביה"ס נצח ישראל, בית הספר בו ירין נכדתי לומדת כיום, בחדר אוכל של ביה"ס. לי ולאשתי נולדנו ארבעה ילדים מקסימים. במשך מספר שנים התגוררנו בביתה של סבתא רבתא של ירין, אחר כך קנינו בית ברחוב משה שרת, גרנו שם 12 שנים. משם עברנו לבית גדול יותר ברחוב ויצמן ושם התגוררנו 14 שנים, משם עברנו לבית גדול ומרווח בו אנחנו גרים עד היום. כל הזמן השתדלנו והתקדמנו.
 
לאורך השנים עבדתי בחברת בזק כטכנאי, עד שיצאתי לפנסיה, בגיל 55. הילדים שלנו כולם עד לדור השלישי כמו ירין התחנכו בביה"ס נצח ישראל בו התחתנו. הייתי פעיל תמיד בבית הספר וחבר בוועד ההורים. גם בבניין בו גרנו שימשתי כחבר ועד בבית שגרנו ובמשך שנים ארוכות אני גבאי בית כנסת, עד היום הזה.
המשכתי לעבוד תמיד ואחרי העבודה הלכתי להשלים את ההשכלה ומאוד אהבתי ונהניתי מכך. החיים היו קשים בהרבה תקופות. לא הייתה תעסוקה והפרנסה בתחילת הדרך הייתה קשה, אבל תמיד שמחנו שהגענו לארץ ישראל. 
 
העשרה
הבאבא סאלי: "אבא ישראל", או "האבא המתפלל" – רבי ישראל אבוחצירא (א' בתשרי ה'תר"ן, 26 בספטמבר 1889  ד' בשבט ה'תשמ"ד, 8 בינואר 1984) היה רב ומקובל מרוקאי-ישראלי" (ויקיפדיה)
תשע"ו

מילון

הבאבא סאלי
"אבא ישראל", או "האבא המתפלל" - רבי ישראל אבוחצירא (א' בתשרי ה'תר"ן, 26 בספטמבר 1889 ד' בשבט ה'תשמ"ד, 8 בינואר 1984) היה רב ומקובל מרוקאי-ישראלי (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הפרנסה בתחילת הדרך הייתה קשה, אבל תמיד שמחנו שהגענו לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי