מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנעליים של שלמה

סבא יעקב והנכדה נעה
שנת 1933 - סבא יעקב עם הוריו
הנעליים שסבא המציא שימשו מקור פרנסה למשפחה בעת מלחמת העולם השנייה.

תכנית הקשר הרב דורי, בה סבא יעקב היערי מספר לנכדתו נעה על משפחתו ומורשתו. הם בחרו להביא את סיפורו של סבא יעקב על "הנעליים של שלמה". נעה מספרת:
 
סבא רבא שלי. שלמה נולד בשנת 1905 בעיר סופיה. כשהיה בן שנתיים התייתם מהוריו .אחיו הבכור דוד שרק נישא צירף אותו למשפחתו. עד גיל עשר למד ארבע כיתות ויצא ללמוד מקצוע. הוא היה שוליה בבית מלאכה של סנדלרים. המקצוע הזה נהפך למקור פרנסה לכל חייו.
נעלי שלמה
עברו שנים ושלמה התחתן ונולדו לו שני בנים סבא שלי יעקב ואחיו ברטו. בשנת 1943 כאשר הגרמנים שלטו באירופה והגיעו גם לבולגריה. סבא שלמה, עם כל הגברים היהודים, גוייס לעבודות כפייה בסלילת דרכים.
האם ובניה הוגלו מעירם אל עיר שדה על חוף הנהר דנובה. היה חשש שהם בדרך למשלוח אל מחנות המוות. היה מחסור במזון ובלבוש. סבא שלמה ברח מהמחנה והצטרף למשפחה כיוון שהיה סנדלר מומחה המציא סוג של נעליים עשויים  מחבל עם גפה מבד ברזנט.
 
כל המשפחה השתתפה בעבודה. סבתא רבא ויקטוריה גזרה ותפרה את הגפה הילדים למדו לקלוע צמה מרובעת מארבע זוגות חבלים, ששימשה  לתפירת הסוליה. במהרה נעליי שלמה התפרסמו בעיר ורבים נעלו אותם וכך המשפחה התפרנסה מהר בימים הקשים עד תום המלחמה.
 
העלייה לארץ
סבי עלה ארצה בשנת 1946 לקיבוץ עין שמר והשתתף במלחמת השחרור. הוא התחתן עם סבתא מלכה. בשנת 1950 הגיעו לקיבוץ גת שהיה בשיקום אחרי מלחמת השיחרור. כאן, בקיבוץ גת, נולדו להם בנים ולבנם הצעיר קוראים ליאור והוא אבי. 
 
נעה היערי
 
סבא אברהם כוזי וביתו ויקטוריה ומאחור נמצאים ברטו וסבא יעקב

סבא אברהם כוזי וביתו ויקטוריה ומאחור נמצאים ברטו וסבא יעקב
סבא אברהם כוזי ובתו ויקטוריה ומאחור נמצאים ברטו וסבא יעקב
 
 העשרה
עין שמר: "עין שמר הוא קיבוץ סמוך לפרדס חנה-כרכור השייך למועצה אזורית מנשה.ניסיונות התיישבות במקום נעשו ב-1913 ומ-1921 ואילך. ב-1927 הוקם היישוב על אדמות קק"ל. מייסדי הקיבוץ היו קבוצת "עין גנים", חניכי השומר הצעיר בפולין. עין שמר הוא אחד מארבעת הקיבוצים שהקימו את תנועת הקיבוץ הארצי".
 
קיבוץ גת: "גת הוא קיבוץ בגבול מישור חוף יהודה…מזרחית לקריית גת. מייסדי הקיבוץ אנשי הקיבוץ הארצי השומר הצעיר הגיעו מפולין, מיוגוסלביה ומאוסטריה. גרעין הקיבוץ היה בכפר סבא ונקרא "המנוף". בט"ו בשבט תש"ב, 2 בפברואר 1942 עלה הקיבוץ על הקרקע אל מול אל-פאלוג'ה (סמוך לקריית גת של היום) ושמו שונה ל"גת" על שם העיר הפלשתית ששכנה באזור". ויקיפדיה.
תשע"ו

מילון

עין שמר
עין שמר הוא קיבוץ סמוך לפרדס חנה-כרכור השייך למועצה אזורית מנשה.ניסיונות התיישבות במקום נעשו ב-1913 ומ-1921 ואילך. ב-1927 הוקם היישוב על אדמות קק"ל. מייסדי הקיבוץ היו קבוצת "עין גנים", חניכי השומר הצעיר בפולין. עין שמר הוא אחד מארבעת הקיבוצים שהקימו את תנועת הקיבוץ הארצי.

קיבוץ גת
גת הוא קיבוץ בגבול מישור חוף יהודה...מזרחית לקריית גת. מייסדי הקיבוץ אנשי הקיבוץ הארצי השומר הצעיר הגיעו מפולין, מיוגוסלביה ומאוסטריה. גרעין הקיבוץ היה בכפר סבא ונקרא "המנוף". בט"ו בשבט תש"ב, 2 בפברואר 1942 עלה הקיבוץ על הקרקע אל מול אל-פאלוג'ה (סמוך לקריית גת של היום) ושמו שונה ל"גת" על שם העיר הפלשתית ששכנה באזור.

גפה
החלק העליון של הנעל.

ציטוטים

”המשפחה הוגלתה לחוף נהר הדנובה ואבא ברח מהמחנה והצטרף אליהם.“

הקשר הרב דורי