מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנס של סבתא מזל וסבא יגאל משה

סבתא מספרת את נס חייה
סבתא מזל וסבא משה ביום חתונתם
הנס של סבתא מזל וסבא יגאל משה.

עבור רובנו משפחה היא דבר מובן מאליו, אך לא כך היה הדבר עבור סבא שלי, על כך תוכלו לקרוא בסיפור שכתבתי…

סבתא שלי, מזל משה (אליהו) נולדה בשנת 1940 בעיר בגדד שבעירק.

כשהייתה בת 10 בלבד בשנת 1950 עלתה עם הוריה ז"ל רחמים ופרחה והאחים ז"ל יצחק, אליהו, עליזה ועזרא, לארץ ישראל במבצע שנקרא "מבצע עזרא ונחמיה" "מבצע עזרא ונחמיה" היה מבצע להעלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת יהודים לארץ במהלך שנות ה-50.

סבתא מספרת שהיהודים בעירק סבלו מאלימות קשה ומהתנכלויות. מרבית היהודים בבגדד היו בעלי הון שנהנו ממעמד חברתי גבוה וזה הפריע לערבים. היהודים היו צריכים ממש להסתיר את יהדותם, את החגים היו חוגגים בשקט בלי שהערבים ידעו. "אני זוכרת בתור ילדה שהייתה לנו שכנה ערבייה מבוגרת מאוד שלא ידעה שאנחנו יהודים, כל הזמן היא הייתה אומרת, הלוואי שזאבים יטרפו את כל היהודים". למרות כל זה, חיו בעירק גם ערבים טובים, כשהגיעה השואה לעירק היו הרבה ערבים שעזרו להחביא יהודים תוך סיכון חייהם. הממשלה בישראל ידעה על מצבם הקשה של יהודי עירק ופעלה על מנת לסייע להם.

המקום הראשון בו נקלטו בארץ היה קסטינה. בשנות ה-50 קסטינה הייתה מחנה מעברות, שם נקלטו כל העולים החדשים מעירק ומעוד מספר מדינות. העולים החדשים פיתחו את המחנה הזמני שניתן להם עד שהפכו אותו ליישוב של ממש, כיום קריית מלאכי. כך רחמים אליהו הפך לאחד ממקימי העיר קריית מלאכי ועל זאת קיבל תעודת הוקרה.

תמונה 1

כשהייתה בת 17, הכירה סבתא את סבא דרך בן משפחה שהפגיש בניהם: מיכאל, הגיס של סבתא, בעלה של עליזה, היה עובד מדינה, גם סבא היה עובד מדינה ושניהם התחברו בהשתלמויות שעשו. מיכאל שידע שסבא רווק, החליט להכיר לו את סבתא וכך קרה. בהתחלה סבתא לא רצתה להתחתן, זה נראה לה מוזר שסבא בוגר ממנה ועדיין רווק אך המשפחה שכנעה אותה להתחתן. החתונה התקיימה באשקלון ושם גרו גם לאחר החתונה ועד היום.

סבא יגאל לא סיפר לסבתא את כל האמת עליו, כשהיה צעיר יותר עבד בבנייה, באחד מימי העבודה סבא נפל והתמוטט עליו קיר. אף אחד לא שם לב לתאונה שקרתה, יתר העובדים המשיכו בעבודתם ואף כיסו אותו בחול מבלי לשים לב. כשהגיע סוף יום העבודה שאלו כולם איפה יגאל? הגיע הזמן ללכת הבייתה! הם חיפשו וחיפשו עד שראו את אצבעותיו מבצבצות וחילצו אותו. לאחר האירוע היה מאושפז סבא במשך כחצי שנה, הרופאים אמרו לסבא שלא יצליח להביא ילדים לעולם ולהקים משפחה בעקבות מה שעבר.

כמובן שסבתא לא ידעה דבר על המקרה.

כמספר חודשים לאחר החתונה, בישרה סבתא לסבא על ההיריון הראשון, סבא היה המום ורק אז החליט לספר לה על מה שעבר. סבתא מספרת שהייתה מופתעת כששמעה את כל זה אבל בשלב הזה של החיים היא כבר כל כך אהבה את סבא שזה לא היה משנה לה גם אם מה שהרופאים אמרו היה מתגשם.

למרות הכל, נולדו להם ארבעה ילדים: ירון, יובל, מרים ומירב, 14 נכדים ו-7 נינים.

במפגש הראשון של ה"קשר הרב דורי" שהתקיים בסמיכות לחנוכה, שיחקנו במשחק היכרות דרך סביבון. כשהסביבון הגיע לסבתא שלי, מזל, היא נשאלה האם קרה לה נס אישי משלה? סבתא ענתה שלאורך החיים קרו לה הרבה ניסים קטנים אבל הנס הכי גדול הוא המשפחה שלה.

תמונה 2

תמונה 3

הזוית האישית

אביב: תכנית הקשר הרב דורי קירבה ביני לבין סבתא מאוד, היא סיפרה לי דברים שביום יום היא לא מספרת ונהנתי מאוד לשמוע. אני חושב שזה חיבר בנינו מאוד, אנחנו כל הזמן מדברים על המפגשים.

מילון

מעברות
מַעְבָּרוֹת - מַעְבָּרָה, רבים ישוב ארעי לעולים חדשים לארץ ישראל בשנות החמישים

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה⁻50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. מתוך ויקיפדיה

ציטוטים

”הנס הכי גדול הוא המשפחה שלה“

הקשר הרב דורי