מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנסיעה של סבא לארצות הברית

סבא דניאל והננכד סול
ביתו של סבא בארגנטינה
ילדותו של סבא דניאל בגלות

החיים בארגנטינה
השנה הייתה 1961. סבא היה בתיכון (בשנה השנייה) סבא היה לומד כל בוקר, אחר הצהריים בילה עם החברים בפארק השכונתי. לא היה בכלל טלוויזיה או מחשב. בערב סבא היה חוזר הביתה והיה קורא ספר עד שעת השינה. בסופי שבוע היה יוצא עם החברים לטיולי אופניים או שהיה מבקר עם ההורים קרובי משפחה.
 
הפסקה של שנה
יום אחד סבא חזר מבית ספר הביתה ואבא שלו סיפר שהיה בקשר עם בני הדודים שלו בארצות הברית. אבא של סבא החליט שהם יטוסו לארצות הברית לשנה כדי להכיר את החיים שם באופן יותר מעמיק.
 
הנסיעה לארצות הברית
הנסיעה התחילה בעיר שלסבא (שקוראים לה מנדוזה) באוטובוס לצ'ילה, לנמל בשם ולפראיסו ומשם שטו באנייה שעצרה בכל הנמלים בדרך במשך שבועיים עד שהגיעו לפנמה. משם האנייה המשיכה לאירופה. המשפחה של סבא המשיכה בטיסה למיאמי. כולם נסעו שישה ימים ולילות ממיאמי ללוס אנג'לס באוטובוס אחד שעצר רק לארוחות. בהתחלה לסבא היה קשה בארצות הברית כי הוא לא ידע מילה בשפה האנגלית. יומיים אחרי שהגיעו כבר שלחו את סבא לבית ספר. למזלו המורה דיברה גם ספרדית ובעזרתה וגם בעזרת הטלוויזיה (שראה בפעם הראשונה בחייו)הוא התחיל מהר מאוד לשלוט בשפה .
 
אחרי כחודשיים שלושה הם עברו לדירה חדשה וסבא עבר לבית ספר אחר, שם הוא המשיך בלימודיו . הלימודים של סבא בארצות הברית לא היו המשך של הלימודים שלו בארגנטינה. פשוט הכניסו אותו לכיתה יוד כדי שילמד יחד עם עוד הרבה מהגרים את השפה וההיסטוריה של ארצות הברית. במקביל הוא מצא עבודה כמחלק עיתונים, אחר הצהרים. הם גרו בשכונה של דירות קטנות יחסית, עם אוכלוסייה מבוגרת. לכן הוא הפך למחלק היחיד וקיבל על עצמו חלוקה של שלוש עיתונים במקביל, לאורך ארבעה מסלולים. עקב כך קיבל פטור בשעתיים האחרונות של ביה"ס כדי שיספיק לבצע את העבודה. משך השנה המשפחה ניצלה את סופי שבוע הארוכים כדי להכיר מקומות הקרובים ללוס אנג'לס וכך סבא הכיר את פארק הסקויה עם העצים הענקיים. פארק שנקרא פארק ציון שבו הרים בצורות שונות וצבעים מדהימים. הם גם הכירו את הגראנד קניון ומספר ערים במדינת אריזונה. את העיר לאס וגאס .
 
במשך עבודתו בעיתון סבא זכה פעם לכניסה חופשית לדיסנילנד (יום שלם הכול כולל). כך המשיכו החיים שלו עד חופשת חג המולד, אז הוא עזב את בית הספר לגמרי ומצא עבודה נוספת בבקרים, בחנות שמכרו מוצרי ספוג. הוא היה בן חמש עשרה וחצי והיה לו כבר רישיון נהיגה ונהג בטנדר של החנות למשלוחים.
 
הנסיעה לאורך ארצות הברית לקראת החזרה לארגנטינה הם היו צריכים להגיע למיאמי, אז החליטו לנסוע במכונית לרוחב כל ארצות הברית לעיר ניו יורק,ומשם למיאמי. כך הכירו ערים ומקומות בארצות הברית כעבור שישה שבועות הגיעו למיאמי. המשיך החיים בארגנטינה לאחר טיסה חזרה כשהגיעו למנדוזה הייתה התרגשות גדולה והמון ביקורים של המשפחה והחברים שרצו לשמוע את מה שקרה בנסיעה, אבל כעבור שבוע סבא נרשם מחדש בבית ספרו והמשיך בלימודיו כאילו נשאר כיתה, אבל באנגלית לא למד כלל, כי למד את השפה בארצות הברית. סבא המשיך בלימודיו עד שגמר אוניברסיטה.
 
סבא התחתן ונולדו לו שלושה ילדים. אחרי שבע שנים סבא עלה עם משפחתו ארצה ובארץ נולדה הילדה הרביעית (שהיא אמא שלי) ומאז הם גרים בארץ.
 
משוב של סול
"נהניתי מאוד לכתוב את הסיפור למדתי על המשפחה המורחבת שלי. למדתי שסבא ביקר בארצות הברית ובגראנד קניון ובלאס וגאס. בסופו של דבר ביליתי עם סבא.
 
משוב של סבא דניאל
"היה לי מאוד מעניין לספר משהו עלי ועל משפחתי לסול, כי בעידן הטכנולוגיה של היום קשה להעביר חוויות בצורה מילולית בלבד. אבל בכל זאת, סול התעניין בסיפור וגילה דברים שלא ידע, על סבו ומשפחתו". 
 
העשרה
מיאמי: "מיאמי (באנגלית: Miami) היא עיר מרכזית בדרום-מזרחה של מדינת פלורידה שבארצות הברית. היא מושב מחוז מיאמי-דייד. מיאמי היא עיר עולם שבה חיים כ-433,000 איש. היא העיר הגדולה ביותר באזור המטרופוליטני של דרום פלורידה, שהוא האזור המטרופוליטני הגדול ביותר בדרומה של ארצות הברית עם אוכלוסייה של 5.5 מיליון איש. מיאמי והערים המקיפות אותה הן האזור העירוני החמישי בגודלו בכל ארצות הברית. ב-2005 העריך האו"ם שמיאמי היא המצבור העירוני הרביעי בגודלו בארצות הברית, וה-44 בעולם כולו.
 
מורה מובילה לביאה צינגוט
מדריכה מחוזית אילת שחק
תשע"ו 2016

מילון

הפארק הלאומי סקוויה
הפארק הלאומי סקוויה (אנגלית: sequoia national park) הוא פארק לאומי השוכן בדרום רכס הסיירה נבדה שבקליפורניה, ארצות הברית. הפארק הוקם ב-1890, והיה השני מסוגו לאחר הפארק הלאומי ילוסטון. שטחו של הפארק הוא כ-1,635 קמ"ר, ובשטחו נמצא הר ויטני שהוא ההר הגבוה ביותר ב-48 המדינות הרציפות. הפארק שוכן דרומית לפארק הלאומי קינגס קניון וגובל בו שני הפארקים מנוהלים כיחידה אחת על ידי שירות הפארקים של ארצות הברית.

מיאמי
מיאמי (באנגלית: Miami) היא עיר מרכזית בדרום-מזרחה של מדינת פלורידה שבארצות הברית. היא מושב מחוז מיאמי-דייד. מיאמי היא עיר עולם שבה חיים כ-433,000 איש. היא העיר הגדולה ביותר באזור המטרופוליטני של דרום פלורידה, שהוא האזור המטרופוליטני הגדול ביותר בדרומה של ארצות הברית עם אוכלוסייה של 5.5 מיליון איש. מיאמי והערים המקיפות אותה הן האזור העירוני החמישי בגודלו בכל ארצות הברית. ב-2005 העריך האו"ם שמיאמי היא המצבור העירוני הרביעי בגודלו בארצות הברית, וה-44 בעולם כולו.

ציטוטים

”סול התעניין בסיפור וגילה דברים שלא ידע, על סבו ומשפחתו.“

הקשר הרב דורי