מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנסיעה שכמעט הרגה אותי

סבא מיכאל בילדותו
סבתא לנה בילדותה
סבא מיכאל מספר על הנסיעה לבית דודתו

שמי מיכאל זלבסקי, נולדתי בשנת 1945 בברית המועצות בעיר סנט פטרבורג. אני רוצה לספר על מקרה שקרה כשהייתי בערך בן 11 או 12.

באותה תקופה בברית המועצות נסיעה ברכבת הייתה נפוצה מאוד והרבה אנשים נסעו בין הערים ברכבת. בקיץ של שנת 1955 הוריי החליטו לשלוח אותי אל דודתי הגרה בעיר על שפת הים השחור להעביר שם את הקיץ. הוריי נתנו לי אוכל לנסיעה ונפרדו ממני לשלום. הרכבת יצאה לדרך ובגלל שהדרך אל דודתי היא מאוד ארוכה, ישנתי ברכבת. בתוך הקרונות היו מחיצות ובכל מחיצה היו שתי מיטות קומותיים, הקומה שלי הייתה הקומה השנייה.

בלילה השני של הנסיעה שלי, בזמן שכולם ישנו, לפתע שמעו רעש התנגשות גדול. התברר, שהרכבת נתקלה ברכבת אחרת ונפגעה מאוד! מהעוצמה של הפגיעה אני נפלתי מהקומה השנייה. למזלי, נפלתי על רגליי. בעקבות אותה תקרית היו כמה פצועים ברכבת שנפלו מקומה שנייה ונפלו על אזורים לא טובים. התפלאתי מאוד בהתחלה כי לא ידעתי מה קרה, ישנתי בקומה שנייה ופתאום אני עומד על רגליי באמצע המחיצה.

באותה תקופה לא הייתה תקשורת טובה כמו עכשיו, לכן כל האנשים בעיר אליה הייתי צריך להגיע חשבו שקרה שם אסון נורא ומלא פצועים. בגלל האירוע הרכבת איחרה בארבע שעות, וכאשר אנחנו הגענו לאותה העיר, ראיתי המון אמבולנסים, כיוון שהייתה שמועה שכמעט כל הנוסעים נפצעו ורובם והרגו. כאשר דודה שלי ראתה אותי היא ושמחה מאוד שאני בסדר.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר טל בראש העין, בשנת תש"ף (2020) בהנחיית המורה המובילה דנה אשרף.

מילון

סנט פטרבורג
סנקט פטרבורג (בעבר: פטרוגרד, לנינגרד) היא העיר השנייה בגודלה ברוסיה (אחרי מוסקבה). תושבי העיר מכנים אותה בקיצור פטרבורג או פיטר (Питер). העיר שוכנת בצפון-מערב רוסיה, על שפת הים הבלטי, בשפך נהר הנייבה. סנקט פטרבורג היא מרכז תרבותי אירופי חשוב, בעלת מעמד מרכזי כעיר נמל ופתח למסחר עם אירופה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הרכבת נתקלה ברכבת אחרת ונפגעה מאוד, מהעוצמה של הפגיעה אני נפלתי מהקומה השנייה“

הקשר הרב דורי