מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנסיעה ללבנון בטנדר הנוטרים

אני וסבתא
סבתא בילדותה
נסיעה לסיור ופגישה בלבנון של נוטרים [שוטרים] במשטרה הבריטית הארץ ישראלית.

שמי יונה שרון ילידת שנת 1942. נולדתי בראש פינה, דור רביעי במושבה, נינה למייסדי "גיא אוני" לרב אלתר שורץ ז"ל.

"ב-1875 רכש אליעזר רוקח מצפת יחד עם אחדים מחבריו בני היישוב הישן מחצית מאדמות הכפר הערבי ג'עוני, ששכן למרגלות צפת בסמוך לדרך צפת-טבריה, וב-1878 התיישבה במקום קבוצה של 17 משפחות יהודיות מצפת. המתיישבים קראו ליישוב החדש בשם גיא אוני" (ויקיפדיה) (גיא אוני הפך  בהמשך ליישוב ראש פינה).

מאלבום התמונות של סבתא יונה

תמונה 1

כשהייתי בערך בת חמש אבא שלי עמיהוד שורץ ז"ל שהיה חקלאי וגם נוטר במשטרה הבריטית הארץ ישראלית. הוא היה יוצא לסיורים בטנדר של הנוטרים באזור הצפון. מדי פעם הם היו נכנסים גם ללבנון לפגישות וסיורים. לרוב אנשי ראש פינה באותה תקופה לא היו רכבים ממונעים אלא רק עגלות וסוסים, כשהם היו חוזרים מסיורים ובמיוחד מלבנון הייתי יושבת ומקשיבה לסיפורים ולחוויות שהיו להם שם.

סבתא יונה בילדותה

תמונה 2

עם העגלה הרתומה לסוסים אבא היה יוצא לעבודות השדה החקלאי שלו ולפעמים היה מסכים לקחת אותי איתו והיינו חוזרים בערב ישובים על ערימות החציר והיו פעמים שאפילו נרדמתי על הערימה. תמיד הייתי מנדנדת לו שיקח אותי לסיור על הטנדר ללבנון.

באחד הפעמים כשחשב שאין סכנה הסיור קצר והפגישה קצרה הסכים לצרף אותי יחד עם עוד כמה נוטרים לנסיעה ללבנון ואין מאושרת ממני, כל כך חיכיתי לנסיעה הזאת ואז פתאום בכניסה ללבנון פתחו אלינו ביריות ואי אפשר היה להמשיך בנסיעה. מיד עצרנו, הנוטרים השיבו אש ואותי שמו בתוך ארגז הטנדר מתחת לספסל שמעליו ישב נוטר גדול ושמן על מנת שיגן עלי, מיד הסתובבנו והתחלנו לחזור בחזרה. אני כמובן מאוד נבהלתי ומאוד מאוד פחדתי וכשהגענו הביתה אבא שלי שמאוד דאג לי באותם רגעים, על היותי איתם באוטו בזמן הירי וביקש ממני יותר לא לבקש ממנו לצאת איתו לסיורים, כי הוא לא יסכים לקחת אותי שוב. ואני שהייתי כל כך מבוהלת לא ניסיתי לבקש שוב.

על הטנדרים שהיו כלי הרכב של המשמר הנע במשטרת הישובים כתב המשורר יעקוב אורלנד את השיר  "הטנדר נוסע" ששרה אסתר גמליאלי. שיר שהיה להיט של התקופה ובכל הארץ שרו אותו.

השיר הטנדר נוסע – שרה אסתר גמליאלית. מילים: יעקב אורלנד. לחן: משה וילנסקי

הדרך כה רחוק רחוק ומשתרע 

הזוית האישית

יונה שרון: השיר "הטנדר נוסע" ששרה אסתר גמליאליזה שיר שהיה להיט של התקופה ובכל הארץ שרו אותו.

יונה תרמה סיפור נוסף לתכנית הקשר הרב דורי, לקריאתו לחצו כאן

מילון

נוטרים
הפירוש נוטרים זה שוטרים

נוטרות
נוטרות היא כינוי לכוחות של שוטרים יהודים בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי שכונו בשם "נוטרים". הם פעלו במסגרת המשטרה הבריטית וביוזמת הסוכנות היהודית החל ממאורעות 1936–1939 ועד להקמת המדינה בהגנה על היישובים היהודיים, על מפעלים שונים ועל דרכי התחבורה מפני התנכלויות של כנופיות הערבים. אנשי הכוחות נחשבו כ"שוטרים מוספים", דהיינו, אנשי כוח עזר למשטרה הבריטית, ששיתפה אותם עקב מחסור בכוח אדם וחשיבה שהדבר יביא ליותר שקט בארץ. למעשה, פיקד עליהם ארגון ההגנה, שניצל את הכוחות ואת נשקם לפעילויותיו השונות בהגנה ובהתיישבות.

ציטוטים

”ואהבת לרעך כמוך“

הקשר הרב דורי