מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנסיעה ברכבת מקוצ'ין

איתמר עם סבא פנחס
מושב תעוז
ימים של התרגשות ופחד משודדים בדרך

העלייה שלי מהודו

נולדתי בשנת 1946 בקוצ'ין שבהודו. זכורה לי השכונה, בית הכנסת חנות מכלת של אבא. באמצע שנת 1954 קיבלו היהודים אישורים מהסוכנות היהודית לעלות לארץ ישראל. אכן שמחתי מאוד, הייתי רק בן שמונה. זכורה לי הנסיעה ברכבת מקוצ'ין . במשך שלושה ימים של התרגשות ופחד משודדים בדרך עד להגעתנו לשדה התעופה בבומביי.

הטיסה מבומביי ערכה כשש שעות . אני זוכר שהמטוס היה רעוע וישן מאוד והיו כיסי אוויר רבים. כאשר הגענו לארץ, העבירו אותנו לישוב זמני ליד חיפה. שם פגשנו עולים רבים חדשים מכל התפוצות. התגוררנו שם כשלושה חודשים. תנאי מגורים היו קשים. ביתנו היה אוהל וקבלנו מנות קצובות של מזון. היתה זאת תקופת צנע.

משם העבירו אותנו לקיבוץ גבעת חיים. התנאים שם היו מצוינים לעומת הודו והמעברה שהיינו בה. בקיבוץ היינו כשנתיים. למרות שהשתלבנו יפה, עזבנו את הקיבוץ. הסיבה לכך היא שאנחנו היינו שומרי מסורת. לא יכולנו להמשיך לחיות בקיבוץ ולשמור מצוות כנדרש. הורי ושמונת הילדים, נאלצו לעזוב את הקיבוץ.

תמונה 1

 ילדים בקיבוץ גבעת חיים

התיישבנו בישוב שנקרא מושב תעוז. במושב התגוררו עולים רבים מהעדה הקוצ'ינית. מצב התשתיות במקום היה גרוע מאוד. לא היו כבישים ומים בברז, לא היה חשמל ובנוסף, היינו קרובים לגבול ירדן. עם השנים המקום התפתח.

באותם ימים, בשנת 1956, פרצה מלחמת קדש. אני זוכר, שהדבקנו מדבקות בחלונות שלא יתנפצו עלינו. עם סיום בית הספר היסודי, בערך בגיל 14 העבירו אותי לבית הספר של עליית הנוער בהודיות שבקיבוץ לביא. נהניתי מאוד מחיי החברה והמסגרת שם. למדתי במסגרת מקצועית מכונאות רכב.

לאחר 4 שנים גויסתי לצבא וכל שירותי הצבאי הייתי מכונאי רכב. עם סיום שירותי הצבאי, ביוני 1967 פרצה מלחמת ששת הימים. היות וטרם שובצתי למילואים, גויסתי לשמירה ביישוב. סביבנו נורו יריות רבות. היה מאוד מפחיד. לשמחתנו ניצחנו, תוך שישה ימים במלחמת ששת הימים. ההישג הצבאי באזור שלנו היה כיבוש לטרון. סגירת מעגל משנת 1948, במלחמת השחרור, לא עלה בידי הצבא לכבוש את המקום.

בשנות השישים המאוחרות עבדתי כנהג משאית. באחד הימים הסעתי את אשתי בטרמפ. לאחר שיחה די ארוכה וידידותית, הצעתי לה לשוב ולהיפגש. אכן נפגשנו. הקשר התהדק ולאחר כשלוש שנים החלטנו להינשא. הקמנו משפחה הכוללת ארבעה ילדים הבכור ניר, אביהם של איתמר ואלונה. השני שגיא ושתי בנות אורנה וחני .

העשרה

יהדות קוצ'ין: "יהדות קוצ'ין היא שם כולל למספר קהילות יהודיות, אשר מהוות חלק מיהדות הודו והתגבשו בדרום-מערב הודו בתקופת קיומה של ממלכת קוצ'ין – כיום בשטחה של מדינת קרלה. בשיאה היא מנתה כמה אלפי בני אדם. מרבית בני הקהילה עלו למדינת ישראל בין השנים 1950-1962, ונכון לשנת 2000 מתגוררים בישראל כ-8,000 איש מבני הקהילה וצאצאיה. בקרלה נותרו כיום כ-50 יהודים בלבד, מתוכם כ-20 בעיר קוצ'ין (קוצ'י)."

קיבוץ גבעת חיים: " גבעת חיים הוא קיבוץ שהוקם בשנת 1932 על ידי חלוצים מאירופה, כחמישה ק"מ מדרום לחדרה. תחילה נקרא "קיבוץ ג'" ולאחר מכן נקרא על שם חיים ארלוזורוב שנרצח ב־1933."

מושב תעוז: "תעוז הוא מושב של ארגון המושבים של הפועל המזרחי. נמצא צפונית לבית שמש, בצד כביש הגבורה, השייך למועצה האזורית מטה יהודה. היישוב הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן".

תשע"ה

מילון

יהדות קוצ'ין
יהדות קוצ'ין היא שם כולל למספר קהילות יהודיות, אשר מהוות חלק מיהדות הודו והתגבשו בדרום-מערב הודו בתקופת קיומה של ממלכת קוצ'ין - כיום בשטחה של מדינת קרלה. בשיאה היא מנתה כמה אלפי בני אדם. מרבית בני הקהילה עלו למדינת ישראל בין השנים 1950-1962, ונכון לשנת 2000 מתגוררים בישראל כ-8,000 איש מבני הקהילה וצאצאציה. בקרלה נותרו כיום כ-50 יהודים בלבד, מתוכם כ-20 בעיר קוצ'ין (קוצ'י).

גבעת חיים
גבעת חיים הוא קיבוץ שהוקם בשנת 1932 על ידי חלוצים מאירופה, כחמישה ק"מ מדרום לחדרה. תחילה נקרא "קיבוץ ג'" ולאחר מכן נקרא על שם חיים ארלוזורוב שנרצח ב־1933

מושב תעוז
תעוז הוא מושב של ארגון המושבים של הפועל המזרחי. נמצא צפונית לבית שמש, בצד כביש הגבורה, השייך למועצה האזורית מטה יהודה. היישוב הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן.

ציטוטים

”הייתי רק בן שמונה. זכורה לי הנסיעה ברכבת מקוצ'ין“

הקשר הרב דורי